4 Trendwatchers over 2010

Wils van de Ven  donderdag 17 december 2009

Wat staat ons te wachten het komend jaar? Second Sight - platform/magazine voor consumententrends – organiseerde afgelopen week de live lancering van hun trendeditie 2010. Opvallend was de lage opkomst van de schrijvende pers. Jammer want trendwatchers Susanne Piët, Tom Kniesmeijer, Tony Bosma en Adjied Bakas deden in de Amsterdamse boekhandel Athaeneum elk gloedvol hun verhaal.  
Over viagra voor vrouwen, het Vertividu, online politieke positionering, chaosmanagement, het Jaar van de Liefde en heel wat meer. De trends van 2010 als strooigoed… saai wordt het niet...

SUSANNE PIËT – IN THE MOOD FOR LOVE

Susanne PiëtSusanne Piët timmert al jaren stevig aan de weg als trendwatcher. Zij adviseert bedrijven en organisaties in communicatiestrategie. Ook verzorgt Piët trainingen en leidt zij expertmeetings, workshops en brainstorms. Haar boeken “De Emocode” en “De Emotiemarkt” – over de belevingseconomie – deden veel stof opwaaien. Onlangs verscheen haar nieuwste publicatie: “Mood Management".

Piët over 2010:

Het hunkeren
Hunkering naar liefde, behoefte aan aanraking. Als reactie op deze tijd van crisis waarin apathie en wantrouwen de dienst uitmaken. We zijn deel van het geheel en internet heeft er voor gezorgd dat een klein incident in no time uit kan groeien naar een wereldwijde pandemie. In Nederland gaan jaarlijks maar liefst 5 miljoen anti-depressiva-pillen over de toonbank.

Oxytocine
Dus voilá - opkomst van het knuffelhormoon oxytocine – een stof die het menselijk lichaam aanmaakt bij positief lichamelijk contact, strelen, troostrijke lichamelijkheid. Rustgevend. Angstreducerend. Welbehagen. Het wordt de kunst om consumenten in de hormonale mood te krijgen en de aanmaak van oppepper oxytocine aan te jagen. Get In The Mood For Love.

Bewezen volkswijsheden
Moods zijn aanstekelijk, dus moeten niet alleen individuen maar ook overheden, ondernemers, organisatoren er aan geloven. Volkswijsheden zijn inmiddels wetenschappelijk bewezen: een vaas bloemen op de vergadering zorgt voor een betere sfeer en vergaderresultaten, met een warme beker drank in hun handen oordelen mensen milder dan wanneer zij een koude kop krijgen toegespeeld. Gebruik dit effect, ook als marketingtool. (Tussendoor een spotlustige tip voor supermarkten: treurige mensen zijn minder prijsbewust, dus weg met die vrolijke liedjes op de winkelvloer. Da’s misschien niet aardig maar wel beter voor de omzet.)

Kleiner en persoonlijker
Verkleining: van kapsalons, borsten, kamers, ondernemingen. Meer aandacht, ook op de zakelijke vloer: de elevatorpitch van 5 minuten exit en ruim de tijd voor de (persoonlijke) presentatie. We worden DIY-managers, we managen onze levens en gunnen ons meer om de zinnen te verzetten: mooie geurkaarsen, naar de kapper, een lekker boek lezen. Ook als tegenreactie op de digitalisering van ons leven.

Matchmaking via platforming
De (behoefte aan) persoonlijke aandacht zet zich ook door in het matchmaking. Piët voorziet voor 2010 een uitbreiding/specificering van platforms (Platforming), die ook een fysieke component krijgen – daadwerkelijke ontmoeting. Want tsja, om die blijmakende oxytocine aan te maken, zijn de directe oogopslag en persoonlijke aandacht toch onontbeerlijk.

2010. In The Mood. For Love.


TOM KNIESMEIJER - SEIZOENEN VAN DE TIJDSGEEST

Tom KniesmeijerTom Kniesmeijer is psycholoog, heeft een eigen adviesbureau en houdt zich bezig met brandingtrajecten, trendanalyse en meer. Voorheen strateeg bij o.m. PPGH/JWT. Ontwikkelaar van innovatieplatform Re:Set.

 

 

 

Kniesmeijer over 2010:

Omslagen per 5/6 jaar
Deze onderzoeker constateert in zijn nieuwste boek dat de tijdsgeest cycli kent van elk 5 à 6 jaar. Voor ‘Seizoenen van de Tijdsgeest’ heeft hij de periode vanaf begin jaren zestig onderzocht en 8 omslagen gesignaleerd. Kniesmeijer volgt de Westerse seizoenen: lente, zomer, herfst, winter. Als voorbeeld roept hij begin jaren zestig aan toen Anneke Grönloh het lyrische Brandend Zand zong en Rob de Nijs kaarsen voor zijn raam plaatste. Enkele jaren later brak de omslag aan met revolte en actie.

Nostalgie & reuring in de tent
Ook nu bevinden we ons in een winterse tijdsgeest - tijden van begrenzing, ingezet in 2003. Bjvoorbeeld gekenmerkt door opleving van het migrantenvraagstuk en een roep om integratie, gekoppeld aan nostalgie. Die hang vertaald zich ook naar muziek: Jan Smit strikes again. In 2010 is deze tendens over zijn hoogtepunt heen en is er “hoop voor revolutionairen”. Een voorbeeld van die revolte, als tegenhanger van knus gebabbel, is de OTG: Obstinate Talkshow Gast. Reuring in de tent. (Is Theo Maassen die in DWDD tekeer ging tegen Patricia Paay daar een vroeg voorbeeld van? – red.)

Politieke positionering online
Sociale netwerken krijgen een (nog) belangrijkere positie, ook bijvoorbeeld binnen politieke issues, stelt Kniesmeijer. Zo kunnen mensen zich online verenigen en via hun community belangenbehartiging laten plaatsvinden maar ook acties initiëren. Het eerste voorbeeld daarvan hebben we ook al gezien in Italië toen honderdduizenden Facebookers de straat opgingen tegen Berlusconi.

Het Virtividu
Zodra de afstand tussen het oog en het scherm wordt opgeheven raken de hersenen ervan overtuigd dat de vituele realiteit daadwerkelijk realiteit is. (Denk daarbij aan de spacehelm die jou als het ware middenin zo’n virtuele wereld kan plaatsen.) Kniesmeijer voorziet dat personen in onze wereld erkenning gaan eisen voor hun virtuele ik, het Virtividu. Het losbreken van de realiteit van de Avatar. De onderzoeker/trendwatcher vergelijkt deze ontwikkeling met de emancipatie van transseksuelen die op - basis van met name de eigen beleving en overtuiging - de maatschappij hebben overtuigd van hun identiteit. Op basis van die erkenning zijn rechten geclaimd en is regelgeving aangepast.

2010 – een kruisjaar waarin van tijdsgeest wordt gewisseld, een turbulente seizoensovergang...


TONY BOSMA – 7 TRENDS IN TRANSITIEHANDELEN

Tony Bosma Expert op het gebied van nieuwe media, trends en futurologie: Tony Bosma. Deze trendwatcher is als partner werkzaam binnen het bedrijf Ordina, gespecialiseerd in verschillende vormen van ICT-dienst-verlening. Ook is hij initiatiefnemer van het trendsweblog Extend Limits. Naast het publiceren en het geven van interviews is hij spreker over de onderwerpen: toekomst, nieuwe media, (consumenten)trends en technologie.

 

 Bosma over 2010:

Trend 1 – Emerging markets - herdefinitie bedrijfsgroei
Winst niet meer als doel, maar winst als resultaat. Nieuw bedrijfsbeleid dat ook is gericht op waarden als klanttevredenheid en MVO. Bedrijven die de ommezwaai maken worden de winnaars.

Trend 2 – Het ontstaan van de bid-economie
Consumenten maken hun wensen en behoeften online kenbaar, organisaties reageren hierop. Dus: verschuiving van productgestuurd massa-aanbod naar vraaggestuurd micro-aanbod; organisaties worden de markt van de klant. Voorbeeld: Oroxo.com – selectietools worden gebaseerd op persoonlijke parameters.

Trend 3 – Opkomst van de co-sument (coöperatief consumentisme)
Consumenten organiseren zich via hun peer-groups en ad-hoc netwerken om hun doelen (wensen en behoeften) zo snel mogelijk te bereiken. Binnen marketing wordt het luisteren naar klanten essentieel; signalen over/van consumentenwensen moeten snel worden vertaald naar zeer specifieke (marketing)doelen.

Trend 4 – Re-economy (review economy)
Online en snelle reviews over producten en diensten (ook met behulp van nieuwe, real time technologieën) verbindt consumenten online in netwerken. Deze reviewing dwingt bedrijven tot inhoudelijk relevant contact met de consument. (Non-relevantie wordt gezien als PR/marketingtruc en zorgt voor anti-reclame.)

Trend 5 – Herdefiniëring van autoriteit
Gevestigde autoriteiten verliezen terrein. Online aanbevelingen die door de (digitale) sociale cirkel worden gedaan winnen aan belang en zorgen voor een herdefinitie van autoriteit.

Trend 6 – Sustainability & Survival
Omarming van duurzaamheid door de hele organisatie. Overleving van organisaties die hun processen volledig duurzaam en maatschappelijk verantwoord kunnen herdefiniëren.

Trend 7 – Chaos management
Managers moeten zich bekwamen in het runnen en continueren van het bedrijf terwijl het bestaande steeds opnieuw wordt betwijfeld en geherdefinieerd. Managers moeten dus steeds meer loslaten en ruimte creëren voor actieve werknemers die creatief hun technologische kennis inzetten voor producten, servicegerichtheid, duurzaamheid, werkomgeving en zelfs zingeving.

2010 – van recessiedenken naar transitiehandelen

» ExtendLimits

ADJIEDJ BAKAS – HET JAAR VAN DE LIEFDE…

Adjiedj Bakas Uit recent onderzoek blijkt dat Adjiedj Bakas de bekendste trendwatcher van Nederland is. Tijdens de presentatie in Athenaeum blijkt de olijke trendprof ook een uitmuntend verhalenverteller en mijn-nieuwe-boek-promotor. Uit zijn woordenstroom pluk ik vooruitzichten op het komend jaar… een periode van liefde … vrouwenviagra… meer freelancers… de opkomst van een nieuwe kerk…

 

Bakas over 2010:

Jaar van de liefde
Volgens de Chinese kalender is 2010 het jaar van de witte tijger, een sterrenteken dat wordt gekenmerkt door o.m. passie. De start hiervan is nota bene op de onze Valentijnsdag. Dus dat belooft wat voor de liefde, betoogt Bakas. 1 op de 4 Nederlanders voelt zich eenzaam; er lijken kansen te liggen voor een strelingsbureau. Op amoureus gebied ook nog ’n opvallend nieuwtje: de opkomst van Viagra voor vrouwen, een natuurproduct dat is gemaakt uit Afrikaanse boomschors…

Groei freelancing, terugval retail
Het aantal freelancers in Nederland is zo’n 900.000, dat zal groeien naar 1,5 miljoen. De grenzen tussen werk en privé vervagen. De klassieke retail zal tussen nu en twee jaar fiks slinken, ten faveure van online shops en andere vormen van verkoop. We zorgen voor een Plan B – de recente uitval van Vodafone maakt dat we voorbereid willen zijn op uitval van netwerken en elektriciteit. De positie van Europese landen is wankel, aangezien zij de hoogste schulden blijken te hebben – de Chinese munt wint (nog meer) aan kracht. Op individueel niveau neemt men de financiën zelf ter hand (ook op de toekomstgericht) om die beter te regelen.

De Groene Kerk
In atheïstische gebieden (als Nederland) ontstaat een verdere zoektocht naar waarde, waarden, nestgevoel en troost. Dit biedt ook ruimte voor de opkomst van een Groene Kerk, een gemeenschap die zich sterk verbindt met ecologie en milieubewustzijn. Bakas trekt een vergelijking met de tijden van de Middeleeuwse onderzoeker Galileo Galileï, die zich ook kritisch opstelde tegenover gevestigde waarden. Echter -ook de opkomst van Astrologie, de Maya-kalender et cetera – troost door esoterie dus.

3 versnellingen, 3 menstypen
Bakas voorziet dat plannen (als in: plannen maken, planmatig werken) wordt teruggebracht naar 3 perioden: plannen voor 20 jaar, plannen voor 1 maand, plannen voor 1 dag. Eisen aan de flexibele mens. Ook onderscheidt hij drie menstypen: ADHD = veranderingsgericht; Ot & Sien = met nostalgische inslag; Vinex = veranderingsgezind met mate. 

2010 – ”saai wordt het niet …”

_______________________________________________________________________