Styling via stylink.nl

Laura Luchtman  donderdag 05 februari 2009

Afgelopen juni studeerde ik af aan Akademie Vogue als Modestylist. Als cadeau kreeg ik van school een jaar lang een etalage op Stylink.nl. Een heel leuk en handig initiatief. Want niet alleen kun je tijdens sollicitaties naar je online portfolio verwijzen, opdrachtgevers vinden jou ook! Zo kreeg ik een mailtje via mijn etalage of ik interesse had in een vacature als Stylist & Artwork Designer Underwear/Lingerie. Uiteraard! Na een kennismakingsgesprek en een presentatie van een opdracht werd ik meteen aangenomen. En dus ben ik sinds november werkzaam bij Funderwear, een fabrikant van ondergoed, lingerie en nachtmode voor het laagsegment.

Aan de slag
Als Stylist & Artwork Designer ben ik verantwoordelijk voor het tot stand komen van de collectie. Aan de hand van trends bepaal ik de kleuren, stoffen en ontwerp ik dessins. Ik maak ook technische werktekeningen voor de producenten, tekeningen voor de collectieboeken en verkoopondersteunend materiaal. Verder begeleid ik het hele proces van ontwerp tot monstercollecties tot de uiteindelijke productie. Ik heb dus ook contact met klanten en agenten en producenten in India en China.

Het is erg leuk om te zien hoe je papieren ontwerp uiteindelijk tot leven komt. Geen dag is hetzelfde en het werk is lekker afwisselend. Dat is ook het voordeel van een kleinschalige onderneming, je hebt veel verschillende verantwoordelijkheden. Iets wat binnen een groter bedrijf over meerdere functies zoals assistent stylist, hoofdstylist en dtp'er verspreid zou worden doe ik nu allemaal zelf.

Nieuw merk
Voordat ik Modestyling studeerde heb ik Communicatie Creatief gestudeerd. Twee totaal verschillende dingen, maar wel erg goed te combineren. Juist de combinatie van mijn studies gaf de doorslag bij de beslissing om mij aan te nemen. Wie had dat gedacht! En niet zonder reden, want op dit moment zijn wij bezig om een nieuw merk op te zetten dat zich moet gaan richten op het middensegment. Heel interessant en leerzaam!

Dus ik ben ook nog bezig met marketing en merkbouwen. Een week geleden heb ik bijvoorbeeld een klein straatonderzoek gehouden, een zogenaamde ‘disaster check' om de nieuwe merknaam en collectie te testen bij het Nederlandse publiek. Het huidige merk is trendvolgend en het nieuwe merk moet iets meer trendsettend worden. Daarom heb ik laatst ook het trendseminar van Li Edelkoort bezocht waarin zij de trends voor zomer 2010 uiteenzette, het seizoen dat het nieuwe merk geïntroduceerd moet gaan worden.

Deze week
Afgelopen vrijdag ben ik meegegaan naar een klant. Zij wilde graag nog ontwerpen voor kerst 2009. Daar ben ik deze week mee bezig geweest, zodat ze aan het eind van de week gepresenteerd kunnen worden. En komend weekend is de Bodyfashion Tradefair, waar wij vertegenwoordigd zijn. Vandaag de stand ingericht en gestyled. Leuk om een beurs ook eens van een andere kant te zien dan alleen van de bezoekerskant!