The future of retail - technologie verandert alles

redactie  dinsdag 02 augustus 2011

De populariteit van webwinkelen heeft ook gevolgen voor de traditionele retail. (Mobiel) internet creëert nu eenmaal slimme consumenten. In het rapport "The future of retail". gaat het New Yorkse bureau PSFK in op de invloed van technologie op retail; ook op de inrichting van winkels.

De presentatie hieronder is zeer de moeite waard, neem er even de tijd voor!

Online Expectations, Offline Experience
De populariteit van shoppen op het web beinvloedt houding en verwachtingen van mensen die "brick" (stenen) stores bezoeken. Mensen zijn gemak, een uitgebreide collectie en gedetailleerde informatie gewend en die willen ze ook in de winkel. Ook gepersonaliseerde informatie en dienstverlening zijn gemeengoed geworden door e-commerce. Retailers kunnen daarop ingaan door hun verkoopmedewerkers uit te rusten met hand helds die toegang geven tot alle mogelijke informatie en diensten van de back office van de winkel die al dan niet direct naar de telefoon van de klant kan worden gestuurd. 

Shopper Know-How - mobiel internet creëert slimme consument
Internet - en zeker mobiel internet - maakt dat consumenten zeer goed geïnformeerd zijn over zowel product als prijs. Instant toegang tot informatie stelt de klant in staat om prijsvergelijkingen te doen en bijvoorbeeld leveranciers van specifieke producten te localiseren. Retailers reageren op deze ontwikkelingen met nieuwe (prijs)acties en speciale diensten die tegemoet komen aan hun slimmere achterban.

Redefined Retail Cartography - overal afrekenen, interactiviteit in de paskamer
Verdere integratie van technologie in de winkelomgeving - bijvoorbeeld door informatie op beeldschermen aan te bieden of door het personeel uit te rusten met handhelds - heeft ook gevolgen voor de vormgeving van de winkel zelf.  Afrekenen kan bijvoorbeeld overal in de winkel en de paskamer kan worden uitgerust met een twitterspiegel. Retailontwerpers richten zich meer en meer op de creatie van experiences op alle punten van de winkelvloer.