Talkin' Food: de recessietrend

Recessie is trendy, óók in de keuken

Marjan Ippel  maandag 30 maart 2009

Zo gaat dat in de mode: razendsnel wordt er geschakeld zodra we op de fast lane van het economische en maatschappelijke leven worden ingehaald door nieuwe, veranderende tijden. En nu recessie ontegenzeggelijk wereldwijd de belangrijkste ontwikkeling is, zien we een vertaling in mode, design, reclame en zeker niet in de laatste plaats in food. Om de angel uit deze onzekere tijden te halen? Hoe dan ook, recessie is zelf tot trend verheven.

Oók recessiefood = fashion.

Kranten, blogs en tijdschriften lijken nergens anders meer over te schrijven en televisieprogramma's praten nog maar over één ding. En dan niet alleen de economische en financiële rubrieken. Juist ook lifestylekolommen hebben hun mond vol van hoe te overleven in een recessie.

Nieuw: de recessionista
Zo beleeft op internet het blog van de allereerste recessionista, voorheen overtuigde fashionista, hoogtijdagen. Haar tips om in het veranderende economische klimaat modieus te blijven zonder de hoofdprijs neer te tellen, gaan de hele wereld over (zie link onderop). Lingo als 'chiconomics' en 'recessiechic' beheerst na tijden van overdaad en bling de modekolommen. Vintagewinkels doen dan ook goede zaken.

vintagewinkels doen goede zaken en basiskost van oma
vintagewinkels doen goede zaken en basiskost van oma

Restaurant weg, service terug?
Ook de horeca is veranderd van een verkopers- in een kopersmarkt. Neofastfoodtenten serveren de toestromende consumenten een trendy maal tegen recessieprijzen. Middenklassers bieden recessiemenu’s aan en zelfs toprestaurants gaan terug naar de basis, of laten de klant bepalen hoeveel hun diner waard is. Brits foodjournalist Nick Lander voorspelt zelfs het einde van de term 'restaurant', vanwege de inmiddels ongewenste luxe, snobistische en dure bijklank. Het zogenaamd comfort food dat tegelijk troost en vult, vervangt intussen op de menukaart steeds meer de hap-slik-weg luxebites. En de arrogante 'ik-ben-eigenlijk-acteur/model/popsterhouding' van de bediening maakt plaats voor service- en klantgerichtheid.

Sommige restaurants spelen in op de recessie
sommige restaurants spelen in op de recessie

Kookvrek viert hoogtij
Voor de thuismarkt bestaan er websites met recessierecepten, andere geven depression dining tips. Er is een recessiedieet ontwikkeld dat teruggrijpt op de eetgewoontes in de vorige Depressie. En kookboeken die leren hoe (over)grootmoeder in die dagen met restjes kookwonderen verrichtte, gaan in deze magere tijden als rauwe bonen over de toonbank. De enige die nog echt goede zaken doen zijn de supermarkten. Juist ook met hun duurdere kwaliteitsproducten, want kwaliteit willen we (voorlopig nog) niet laten varen. En dus blazen we het stof van die tot nog toe zelden gebruike profi keukenapparatuur en gaan thuis uitgebreid uit eten. Speakeasy chic, recession gourmet en vooral frugal dining heet dat in de States en vooral in recessieslachtoffer Engeland: eten als een koning voor bedelaarsprijzen. Vrekkigheid revisited.

vrekkigheid & orginaliteit combineren?
Vrekkigheid & orginaliteit combineren? Zelf bier brouwen!
(Hier een fraai plaatje van - onder meer - hop; nu de bijkeuken nog verbouwen.)

De portemonnee en de planeet
Velen zien in deze situatie een kans om eindelijk een eco-duurzame ommezwaai in het denken van de consumens te bewerkstelligen. Wie weloverwogen koopt (en kookt), redt de planeet én zijn portemonnee. Hoe onzeker de situatie ook, hij zou kunnen leiden tot nieuwe gematigde consumptiepatronen en hergebruikgewoontes en een eerlijker verdeling van het voedsel leiden. Ook in foodtrends gaat de gouden regel op: De graaieconomie z'n dood is de planeet zijn trendbrood.
Recessie betekent letterlijk 'teruggang'. Na een periode van overkoken, scheiden we nu het snobistische, vervuilende en energievretende kaf van het koren en gaan terug naar de basis. Zonder dat dit ten koste gaat van smaak. Integendeel: Is de basis goed, heb je geen franje nodig, zo prediken niet geheel toevallig alle heersende trends. In food en ver daarbuiten.

recessiefood = fashion
Recessiefood = fashion...thuis creatieve gerechten produceren,
zoals een betaalbare, hippe vis.

Top 3 recessietrend:

  1. DIY (Do It Yourself): Niet alleen gebeurt het vaak genoeg, het is nog veel beter ook als je zelf kookt, brood bakt, groenten verbouwt, bier, koffie of thee brouwt, en daarnaast scheelt het fundamenteel in de kosten. Nou ja, het kost tijd, maar laat dat nou het enige zijn dat we in een recessie ineens weer wél in overvloed hebben.
  2. Chocola: Hoewel de berichten dagelijks net zo hard schommelen als de Nasdaq en de AEX, lijkt het er voorlopig op dat chocolade de recessiedans ontspringt en daardoor juist één van dé recessiesymbolen aan het worden is.
  3. Eerlijke basiskost à la oma: In plaats van met truffels geïnfuseerde coquilles in een champagnesabayon met saffraan, Madagascar vanille en bladgoud, stampen we een eerlijke eigenteelt aardappel volgens oma's vintage recept en drinken daarbij eigengebrouwen bier, thee of koffie. Of we betrekken een en ander van de lokale (bier)boer. Immers, de streekboerenfamilies zijn óók de designerlabels van het recessiefood.

» Blogspot recessionista
» Talkin'Food®

Bron beelden: Flickr - Creative Commons (MsBlueSky,
Chotda, Alvarez Da Costa), Boomerang