Reportage: meningen over interieurbranche op matige Woonbeurs

CBW/Mitex, Leolux en Snurk. Drie partijen op de interieurmarkt spreken op de Woonbeurs 2010 zich tegenover ons uit over de toekomst van de branche. Familiebedrijven moeten zich specialiseren, persoonlijk advies blijft nodig, voor de interieurstylist liggen kansen. Internet helpt maar is niet hét antwoord, volgens deze standhouders. Verder een impressie van een weinig verrassende Woonbeurs 2010 in de Amsterdamse RAI, waarbij met name stofpluizen lampen en steenstrips in het oog lopen.

Het is weer zover. De woonmaanden zijn weer begonnen en de ene beurs sluit aan op de volgende. Als stylist heb je bijna geen tijd om nog echt te werken, mocht je alles willen zien en meemaken. Wij kozen als driespan speciaal voor de Vakdag van de Woonbeurs omdat het een goed netwerkmoment is en je deze beurs toch eigenlijk niet mag missen. Of toch wel...?

Stofpluizen uit de wasdroger bevatten je DNA en
die pluizen vormen de lampenkap. Van Pii light & energy

Weinig 'oeh's en aah's'
De algemene indruk van de Woonbeurs 2010: matig. De woonbladen hadden leuke stands maar de ‘oeh’s’ en ‘aah’s’ van vorig jaar bleven uit. Het overgrote deel kenden we al, met slechts een aantal vernieuwende producten. Echt opvallend waren de tendensen: ‘eigen’ materiaal (DNA), zitkuilen en steenstrips.

Paperback van Spectrum.
Genomineerd ’Sanoma Woonaward 2010 - beste woonproduct 2010’

Interieurondernemers over de toekomst
Voor Stylink wilden wij ook polsen hoe de interieurbranche – die het de afgelopen jaren flink voor de kiezen heeft gekregen – zich in de toekomst gaat bewegen. Waar koopt de consument straks zijn bank, tafel en lamp? En waar zijn de woonaccessoires? Is dat in grootwarenhuizen met alles onder één dak, bij kleine familiebedrijven of via internet? We legden enkele standhouders op de Woonbeurs deze vragen voor.

De steenstrip is back! Lichtgewicht steenstripplaten van Total Stone Nederland.

Leolux: 'Persoonlijk advies blijft.'
Antal Németh van Leolux is stellig: ‘Wij werken met een dealernetwerk en dat zal altijd zo blijven. Een groot aantal van die dealers zijn familiebedrijven, net als wij nog steeds zijn. Onze producten worden op bestelling gemaakt. Per jaar verwerken wij wereldwijd 1,2 miljard opties tot produceren. Deze manier van werken en de gevarieerdheid in de producten verlangt danig goed advies aan de klant.’

‘My flavour’ Scylla van Leolux.

Internet als customizetool
Wel ziet Németh een tussenweg, samen met dealers. Sinds kort is via de Scyllashop op internet je eigen ‘flavour’ samen te stellen. Daarna kies je een dealer die vervolgens alles met je doorneemt voordat de bestelling wordt geplaatst. 

    

foto links, met de klok mee:
Monique Tieleman, Patrick Kooiman, Erik van Loo
foto rechts:
Snurk - slapen op bakstenen en onder houten latten
 

Snurk: 'De consument wil aanraken.'
Vrij nieuw op de markt is het beddengoed van Snurk. Erik van Loo van dit merk is er van overtuigd dat fysieke koop blijft: ‘ook al wordt er meer en meer via internet verkocht: mensen willen altijd spullen zien en aanraken.’ Eric denkt dat er in de toekomst meer ruimte is voor gespecialiseerde winkels waar mensen vooral komen voor know-how en advies.

Prijs voor ontwerp en vakmanschap 2010:
WooBow door afgestudeerd HMC-meubelmaker Ruud Davidse.

CBW/Mitex: 'Familiebedrijven moeten zich specialiseren.'
Ook Ton de Klerk, relatiemanager bij CBW-Mitex, is ervan overtuigd dat het familiebedrijf blijft bestaan, vooropgesteld dat dergelijke bedrijven zich specialiseren. Is het “vlees noch vis’ wat men verkoopt dan gaat zo’n bedrijf het niet redden. Ook in ambachtelijkheid ziet hij toekomst. De Klerk meent dat het internet voor de consument vooral als een eerste oriëntatie dient.

Lamp gemaakt door student HMC.

Online en offline zelfde sfeer
Volgens De Klerk biedt internet natuurlijk wel interessante mogelijkheden want zelfs een plaatselijke grootheid krijgt door het medium de kans om landelijk mee te spelen. Hij vindt het wel van groot belang dat een site, van bijvoorbeeld zo'n lokale ondernemer, dezelfde sfeer ademt als zijn winkel. Dus niet een (inter)nationale uitstraling online met daarachter in werkelijkheid een kleine, knusse winkel.     

Woven Willows van Scholten en Baijens,
winnaars van de WoonbeursPin 2010

Vakkennis, focus en stylingkansen
De conclusies die we na deze gesprekken lijken te kunnen trekken is dat interieurretailers zich moeten focussen en specialiseren om op termijn te kunnen overleven. En hoe laagdrempelig en groeiend internet ook is: behoefte aan persoonlijk advies en daadwerkelijke vakkennis blijft. En binnen deze laatste ontwikkeling schuilen ook kansen voor de professionele interieurstylist. Ondanks een matige Woonbeurs gingen we toch nog geïnspireerd huiswaarts…

BEELDIMPRESSIE WOONBEURS 2010
Met opvallend veel re-use and re-cycle. Vintage hits corporate.

Stand van 101 Woonideeën >

Curiousity Kitchen van Peli voor Arla >

Chairless - zitten zonder stoel - van Vitra >

Slaapkameropstelling in de stand van Eigen Huis & Interieur (EHI) >

Lamp RE-construct van Tijdelijk Arnhems Collectief (Artez)>

Organisch aardewerk >

Stand van More Than Classic (MTC) >

Stand Ariadne: woonkamer >

Scholten en Baijens, Textile  >

Stoel van student van HMC (Hout- en Meubileringscollege) >

Roestkabinet van Dennis Slootweg >

Stand van VT Wonen (resp. bed, nachtkastje, keuken/lamp) >