Het gaat om de verpakking!

redactie  donderdag 14 oktober 2010

Inhoud? Da's zóó vorig jaar. Stylink.nl breekt een lans voor fraaie tasjes, kleurige strikken, onweerstaanbaar inpakpapier en, meer in het algemeen, de kunst van het inpakken - letterlijk en figuurlijk natuurlijk. Laat je inspireren!

Interactief inpakken
Tweets of QR-codes op je pakpapier, helemaal leuk natuurlijk. Je kunt dit interactieve cadeaupapier laten drukken of - uiteraard - zelf creëren. Ideaal voor surprises bijvoorbeeld: de QR-code bevat de clue over het cadeau, de ontvanger, de plek waar het te vinden is...

Hieronder een voorbeeld van tweetwrap waarop met QR-codes. Vrolijk, toch? En als wij het kunnen kun jij het zeker!

 

Gebreide jasjes

Kunstenares/vormgeefster Lizzy Mc. Caughan breide een jasje voor
Japanse theekommen - dat houdt handig vast. Maar brei nog ff door
en je cadeau is verpakt!

DIY: Jamppot de luxe


Niet hy-per bij-zon-der, maar wel leuk - een jamppot met jas.
Voor cranberrysaus of zo? Anyway - voor de leuk erbij.

 

 Hier z'n jute broer, zeg maar. Omwikkeld met simpel touw.
Best smaakvol eigenlijk. Na cadeaugebruik leuk als bewaarbus. Of zo.

Hier zijn we niet echt kapot van, maar goed: het gaat om verpakkingen.
Dus voor verflustige wrappers onder ons: dit kan ook.

Re-use, recycle wrapping

Toch wel apart, gebruik van oude party-, klanten- en creditkaarten.
(Als dat geen postcrisis-verpakking is...)


Een eierdoos krijgt met wat linten en elastieken een nieuw leven
als schitterend Aziatisch-ogend verpakkingsmateriaal! Wij zijn fan.

De kracht van eenvoud

Maak zelf een mooie sticker, een simpele letter, een steunkleur.
plak het op een eenvoudig wit sachet. Fraai.

Een mooi koordje of lint tilt het totaal naar een hoger niveau.

Ondanks uitbundig wikkelen toch simpel. Kies een beperkt aantal
verpakkingsmiddelen en kleuren. En dan krijg je dit: the power of simplicity

Van gewoon naar exclusief
Een luxe cadeaudoos, kleurrijke linten en een leuke papieren tas, dat zijn middelen om een product op te pimpen. Alleen daarmee al kan een product een exclusieve status of feel krijgen. In veel landen is het heel gewoon om veel aandacht te besteden aan de verpakking van het product. Engeland en Amerika bijvoorbeeld, maar vooral Aziatische landen als Hong Kong, Zuid-Korea, Taiwan en zeker Japan doen het goed.

verpakking van baking with medusa voor haar Etsy account
verpakking van baking with medusa voor haar Etsy account

Met de veranderende wereldkaart kun je oude atlassen zo wegknikkeren...
Of gebruiken als verpakkingsmateriaal. Zeg nou zelf: is het niet werelds?

Dito voor beduimelde sprookjesboeken - eenvoudig lint, simpele schoolsticker...mooi!

Succes in Nederland
Parfumerie Douglas geeft het goede voorbeeld in Nederland. Klein cadeau, groot cadeau of een cadeaubon: het inpakken gebeurt met zorg. Dat is dan ook meteen het paradepaardje van het bedrijf, want Douglas is niet bepaald de goedkoopste. En of je het nu koopt bij Douglas of bij de concurrent, parfum blijft parfum. Douglas begrijpt het belang van aantrekkelijke verpakkingen en investeert ook in het personeel. Alle medewerk(st)ers krijgen speciale inpaktrainingen!

parfumerie Douglas begrijpt het!parfumerie Douglas begrijpt het!
parfumerie Douglas begrijpt het!

Geen knutselige pakjes meer
Sommige winkels of warenhuizen slaan de plank helemaal mis. Leuk inpakpapier en tien soorten linten, maar als het personeel de skills niet bezit om de materialen goed te gebruiken dan blijft het bij een knutselwerkje. Het Nederlands Verpakkingscentrum biedt op het gebied van verpakkingen een introductiecursus van 12 weken tot heuse opleidingen als verpakkingskundige van 10 maanden. Er zijn ook korte inpak cursussen/workshops van andere aanbieders, hieronder een klein overzicht:

» basic salon products
» inpakshop
» inpakkunst
» kadodesign (alleen voor bedrijven)
» eggink verpakkingen (alleen voor bedrijven)

simpel, maar opvallende fuchsia verpakking
simpel, maar opvallende fuchsia verpakking

door de verpakking alleen al, wil je dit stukje zeep
door de verpakking alleen al, wil je dit stukje zeep

No time for a course? DIY!
Daar sta je dan met een prachtig product en je wilt het aan de man brengen. Dan wil je het natuurlijk ook een beetje leuk aankleden, maar geen tijd voor zo een verpakkings-opleiding en die workshops zijn ook niet echt je ding. Geen paniek! Neem een stuk papier en gebruik je handen. Want je bent tenslotte een creatieveling! Hier een aantal voorbeeldfilmpjes:


heel simpel een doosje vouwen uit een stuk papier


enveloppen over? gebruik ze als goody bags!

 
creatief met een A4 voor bijvoorbeeld jouw showreal CD


presentatie geven? leuke manier om de notitieboekjes persoonlijk te maken


gevorderd? probeer dit zeshoekig doosje

DIY in duurzaamheid
Duurzaamheid komt ook terug in het inpakken. De traditionele Japanse techniek Furoshiki sluit hierop aan. Geen papier en plakband, gewoon simpelweg stof en knopen leggen. In de stoffenwinkels is er altijd wel een bak met fournituren; voor een paar eurotjes heb je een lap stof en in combo met de inspirerende filmpjes hieronder pimp je in duurzaamheid.

allemaal uit een doek gevouwd
allemaal uit een doek gevouwen


wat je allemaal wel niet kan doen met een doek!

simpel en stijlvol
simpel en stijlvol


simpel te vouwen met een stijlvol resultaat


Kakefuda in Kyoto, een zeer bekende Furoshiki winkel. Zelfs Mick Jagger is er geweest!

Duurzaam
Is Furoshiki te ingewikkeld of te tijdrovend? Er zijn er nog andere middelen. Milieuvriendelijke tassen bijvoorbeeld, zoals de ZeroTree draagtas. ZeroTree is gemaakt van gras en andere groen dat gewoonlijk eindigen op de afvalhoop. In verschillende kleuren te verkrijgen en erop printen is geen probleem!

ZeroTree draagtas, vervaardigd uit groen afval
ZeroTree draagtas, vervaardigd uit groen afval

Misschien iets minder groen dan de ZeroTree is de papieren tas, maar deze zijn nog steeds beter dan een plastic tas. Bodyshop, Zara en De Tuinen gebruiken ze; de luxere vormen krijg je bij Maison de Bonneterie, Iittala en Alessi.


de papieren tas, milieu vriendelijker dan de plastic tas


door het zwarte en de opdruk krijgt het een luxueuze uitstraling

Gerecycleerd karton heeft een donkere kleur, maar betekent niet dat het minder sterk is. Zoals deze verpakking voor de oordopjes van Sennheiser. Duurzaam en opvallend in de schappen tussen de andere plastic verpakkingen.

gerecycleerd kartonnen verpakking van Sennheiser
gerecycleerd kartonnen verpakking van Sennheiser
gerecycleerd kartonnen verpakking van Sennheiser

Bloem verpakt in een duurzaam jasje van Bacheldre Watermill. Zelfs het sluiten van de verpakking gebeurt door een koord i.p.v. lijm.

meel verpakking van Bacheldre Watermill
meelverpakking van Bacheldre Watermill

Verpakkingen beschermen het product en wanneer die functie er niet meer hoeft te zijn dan is de verpakking nutteloos. Of is dat niet helemaal waar? Niet volgens Tom Ballhatchet. Hij heeft een verpakking ontwikkeld voor de tv. Het beschermt tijdens het transport en eenmaal thuis aangekomen is de verpakking te gebruiken als tv-meubel. Ok, stylish misschien niet helemaal verantwoord, maar we hebben het hier even over het duurzame aspect.

verpakking en tv-meubel in een
verpakking en tv-meubel in een

Of deze lamp Lite2Go van Knoend. De verpakking dient ook als lampenkap, dus er is helemaal geen afval! Verkrijgbaar in verschillende kleuren.

lamp zonder afval
lamp zonder afval
lamp zonder afval 

Meer inspiratie 

Hieronder een verzameling inspiratievolle verpakkingen:

laat je inspireren!
Ojon verzorgingsproduct

laat je inspireren!

laat je inspireren!
verpakking voor Dichondra Repens zaadtjes

laat je inspireren!
vloeibaar zeep in een druppelvorm verpakking

 

laat je inspireren!
verleidelijke bonbons in een vrolijke verpakking


peper verpakking met braile schrift

laat je inspireren!
thee in een verpakking met gaatjes

laat je inspireren!

laat je inspireren!

laat je inspireren!
zal je echt gloeien?

laat je inspireren!
luxe verpakking van Rémy Martin cognac

laat je inspireren!
Moët champagne met een opvallende verpakking

laat je inspireren!