Retail 3.0: Sephora wijst de weg

Online en fysieke omgeving volledig op elkaar afgestemd

CF retailadvies  maandag 09 april 2012

Parfumerie Sephora neemt ons mee naar online retail 3.0. De volledig nieuwe website van het cosmeticamerk kent een Pinterest en Instagram integratie en een mobiele versie voor de winkels. In de fysieke winkels worden iPads geplaatst voor consumentengebruik terwijl de medewerkers worden voorzien van (mobiele) iPod betaalapparaten.

Bovenop deze sterk doorgevoerde geïntegreerde communicatie komt een boost vanuit de inhoud: in een co-creatieproject met Pantone Universe ontwikkelde Sephora een nieuwe collectie op basis van de kleur van dit jaar: Tangerine Tango. Hoed af voor Sephora!

 

SEE IT. SEARCH IT. LEARN IT. LOVE IT. SHOP IT.
Bezoekers van de nieuwe Sephora website kunnen een eigen moodboard  maken met een Pinterest applicatie. Je kunt ook zelfs demoodboards van diverse Sephora medewerkers bekijken en zien welke producten tot hun favorieten behoren. Een w Zij delen graag hun mening over het gebruik, maar ook de voor- en de nadelen van producten die verkrijgbaar zijn bij Sephora. Welke waarde de consument uiteindelijk zal toekennen aan deze vorm van ‘sharing’ zal de toekomst uitwijzen. Het is echter weer wel een geheel nieuwe manier van ervaringen delen in retail.

Een Pinterest sweepstake maakt slim gebruik van de  werking van het virtuele prikbord. 

Naast Pinterest laat Sephora ook de Instagram applicatie een actieve rol spelen op haar nieuwe website. Bezoekers kunnen met deze ‘tool’ letterlijk een kijkje in de ‘Sephora keuken’ en ontdekken welke trends ‘hot’ zijn.

 

Om Pinterest liefhebbers op weg te helpen zijn alle producten voorzien van een aantal zoekcriteria. Denk bijvoorbeeld aan leeftijd, ingrediënten, prijs etc. Zo wordt het navigeren en zoeken op de website echt eenvoudiger. Deze manier van labellen van producten zorgt in aanvang voor heel veel werk (Sephora geeft aan in totaal hierin 5.000 uur geïnvesteerd te hebben) maar biedt voor dit moment een enorme voorsprong ten opzichte van de concurrent en een unieke online ‘shopping experience’. Verder is er online informatie over de beschikbaarheid van producten (pre-shop) in de winkels verkrijgbaar, kun je in de winkel met je smartphone producten scannen en zijn er reviews over dat bewuste product op je smartphone te lezen.

Co-creatie met Pantone
Naast de integratie van al deze technologische mogelijkheden op haar nieuwe website is Sephora de co-creatie aangegaan met Pantone Universe en heeft de Pantone kleur van 2012, Tangerine Tango, gebruikt als basis voor een geheel nieuwe seizoenscollectie. Als je online shopt kun je ook hier gebruik maken van samples, je keuze mix&matchen door alle kleurstalen, trend guidlines en beschikbaar beeldmateriaal.

 

De online verkopen nemen een steeds groter aandeel in bij Sephora. Het afgelopen jaar liet maar liefst een stijging zien van 300%. Het iPad verkeer is ‘oud op oud’ met maar liefst met 400% toegenomen in het eerste kwartaal van dit jaar. Inmiddels zijn zelfs 20% van alle bezoeken aan de Sephora website afkomstig van mobiele apparaten.

Naast het inzetten van de geëigende social media mogelijkheden als facebook, twitter, Google etc speelt Sephora goed in op de behoefte van de hedendaagse consument die duidelijk visueler wordt. Ik was al enthousiast over het Sephora winkelconcept, maar zie dat er nu ook online door deze retailer een voorsprong wordt genomen. Interessant om deze ontwikkeling te blijven volgen en ervan te leren!

Carin Frijters is CF retail, bureau voor helder, inspirerend en pragmatisch concept- en innovatie advies op het gebied van product, presentatie en implementatie in consumentenomgevingen.