Fashion Week: 11 ontwerpers over 11

Yildiz Celie  maandag 10 januari 2011

Het nieuwe jaar is nog maar nauwelijks begonnen of de Amsterdam International Fashion Week staat alweer voor de deur, eind januari. Een goed modisch begin is het halve werk, nietwaar? De Stylinkredactie vroeg naar de goede voornemens en plannen van 11 deelnemers. Modeontwerpers Spijkers en Spijkers, Marcha Hüskes, Nomi, Nõn by Kim en anderen over hún 2011.

Van 26 tot en met 30 januari 2011 vindt de 14e editie plaats van Amsterdam International Fashion Week (AIFW) op het Westergasterrein in Amsterdam. Aanvullend op het catwalkprogramma vindt dit jaar The Green Fashion Competition plaats en het DownTown-programma is sinds 2010 aangevuld met Salon/1. Bekende en minder bekende ontwerpers hebben tijdens het event dus podia om nieuwe collecties te showen aan de bladen, stylisten, fotografen en inkopers voor retailers en modeketens. Een belangrijke kickoff van dit nieuwe jaar dus.

 

Spijkers en Spijkers
2011: collectie SIS / Fast ladies + de grenzen over
De zussen Truus en Riet Spijkers (1970) hebben concrete plannen in 2011. Het startschot vormt de AIFW-show: SIS by Spijkers en Spijkers. Deze collectie is geïnspireerd door de eerste vrouwelijke aviators en racing drivers: Fast ladies. (De dag na de show is de collectie te orderen bij Blink Fashion Brands.) In februari showt het duo de hoofdlijn tijdens de London Fashion Week. Overlappend met de Mode Biënnale (1 juni - 3 juli 2011) is er een overzichtstentoonstelling “10 jaar Spijkers en Spijkers” in het museum voor Moderne Kunst in Arnhem (23 April - 31 Augustus). Er staat schijnbaar nog meer op het jaarprogramma, maar meer laten de zussen nu niet los…
www.spijkersenspijkers.nl


Spijkers en Spijkers, portret door fotograaf Erik Franssen

Nõn by Kim
2011: a new way of working
Het herenlabel Nõn by Kim is in 2007 opgericht door Kim Bakker (29). Deze ontwerpster en creative director is een van de acht finalisten bij The Green Fashion Competition. De plannen voor haar bedrijf in 2011: “A new way of working”. De ontwerpster gooit de bedrijfsstructuur om;  deelname aan The Green Fashion Competition heeft hier duidelijk invloed op gehad. Ook geeft ze een collectiepresentatie met een ‘tableau vivant’ (= een levend schilderij) tijdens het DownTown - Salon/1-programma. Interesse? Op Facebook geeft Nõn by Kim kaarten weg!
www.nonbykim.com

Illustratie Nõn by Kim (door Martine Johanna)

Bravoure
2011: identiteit 'on stage' + naamsbekendheid vergroten
Patricia Hofstede en Kim Jansen hebben anderhalf jaar geleden het label Bravoure in leven geroepen. Het duo maakt collecties geïnspireerd door het leven, muziek en theater. Motto: “Life is our stage”. Het duo laat ook tijdens de AIFW podiumstukken met native invloeden zien. De ontwerpsters creëren spotlight-momenten voor zowel het podium als in het leven. Het duo vindt het belangrijk om in 2011 meer naambekendheid te genereren voor de online shop (naast het verkooppunt Raak, dat er nu al is in de Amsterdamse Leidsestraat).
www.bravoure.org


Bravoure: Patricia Hofstede en Kim Jansen

Marcha Hüskes
2011: fundament in het moment
Deze ontwerpster draait al bijna net zo lang mee als het duo Spijkers en Spijkers. In 2011 gaat het ontwikkelen van de nieuwe collectie en de beurspresentaties in Milaan, Londen en Parijs gewoon voor haar door, met als doel een steviger fundament te krijgen. Ook hierom richt Hüskes zich samen met haar agenten meer op het buitenland, en op internet. Tijdens de AIFW geeft Hüskes een salonpresentatie in Huize Frankendael. Ze legt uit: “Tijdens de awards heb ik de wintercollectie tijdens de Dutch Fashion Awards aan de inkopers geshowd en nu toon ik de collectie ook aan de consument. Gewoon omdat het kan!”. (Voordat fashionlovers het in de winkels kunnen kopen, zijn we wel een half jaartje verder...)
www.marchahuskes.com

Collectiebeeld van Marcha Hüskes

ROPAROSA
2011: retailgericht
Roos van der Kamp is bekend als winnaar van Project Catwalk 2010. In 2011 gaat de fanatieke ontwerpster het liefst een samenwerking met een zakelijk partner aan. Publiek begint 2011 voor Roos met het DownTown programma op 20 januari. Roos toont een filmpje omtrent de nieuwe collectie, tijdens een groepsexpositie “Fashion Crusaders”, georganiseerd door Festina Lente Fashion in House of Rising. De show tijdens AIFW op 27 januari heeft als thema “Come as you are”. De stukken zijn draagbaar, dús alle retailers kunnen na de show in de AIFW-lounge meteen orderen! Ik zou zeggen, come and get her in 2011, want het buitenland lonkt ook al naar Miss Roparosa!
www.roparosa.com


RopaRosa / Roos van der Kamp 

ZEM by SAMIRA ALGOE
2011: het jaar van vooruitgang!
Samira Algoe (25) richtte meteen na haar afsturen aan het AMFI in 2010 het herenlabel ZEM by SAMIRA ALGOE op. Het label focust op het herontdekken van archetypische herenkleding. 2011 is het jaar van vooruitgang voor Samira. De ontwerpster showt in 2011 haar zelfstandige collectie als onafhankelijk label tijdens AIFW. De designer is ook bezig om een productieproces op gang te zetten. Verder staat het aantrekken van verkooppunten, die haar kleding willen inkopen hoog op de agenda. Samira: “De AIFW-show is een frisse interpretatie van ‘iets’ dat al bestaat. Er bestaat tenslotte al genoeg!”.
ZEM

   
links catwalkbeeld Zem (fotograaf: Peter Stigter)
rechts Samira Algoe (fotograaf: Heleen van der Meer)

Elsien Gringhuis
2011: businessplan, verkoop en productie voorop
Elsien Gringhuis startte in januari 2009 haar label. De designer showt niet alleen twee outfits tijdens The Green Fashion Competition, ook showt Elsien tijdens het AIFW-programma een duurzame collectie ‘ONE OF THESE DAYS’, geïnspireerd op het Nederlandse landschap in kleuren groen, blauw, zwart en wit. Een belevenis met heldere vlakverdelingen en rust... "2011 staat voor verduurzamen in materiaal en het organiseren van lokale productie", vertelt ze. Ook staat Elsiens jaar naast de showcollecties helemaal en vooral in het teken van haar businessplan, verkoop en productie.
www.elsiengringhuis.com

collectiebeeld Elsien Gringhuis

Red Rail
2011: in internationale modesteden
‘The Red Rail’ is een charitatieve collectie met unieke dames- en mannenoutfits van 18 ontwerpers. Tijdens deze 14de editie van de AIFW hangt de collectie in Young Designers United van 17 tot 31 januari. De items kunnen bemachtigd worden door mensen die bloeddonor zijn geweest. Jasmijn Andringa, initiatiefnemer en directeur van Stichting Nobel, praat over de lange termijn-doelen: 'Het is de bedoeling dat het concept in alle internationale modesteden wordt uitgezet. Het is goed mogelijk dat Red Rail de New York Fashion Week 2012 haalt. Daarbij is een groot Italiaans merk geïnteresseerd die een stuwende factor kan zijn achter de collectie. Heel spannend allemaal!'.
www.theredrail.com

collectiebeeld Red Rail

Nomi
2011: positioneren
Fashiondesigner Naomi Rosheuvel en prijswinnaar van MaF (Music and Fashion) battle, staat op het programma van AIFW DownTown – Salon/1. Opgeleid als interieurstylist showt de autodidactische modeontwerpster op 27 januari in Toko MC haar Culture Clash-collectie. Draagbaar, van eigen hand. Chique op street, met Afrikaanse batik en Westerse invloeden. Naomi’s 2011 staat voor hard werken: twee keer per jaar showen en het liefst een presentatie in elk stadsdeel van Amsterdam. 'Het is belangrijk dat het merk naar buiten komt. Wat doet NOMI en waar staat NOMI voor? Zodat winkels het label gaan kennen', geeft Rosheuvel aan.
www.nomistyle.com


Collectiebeeld Nomi

Marloes Blaas
2011: productie opzetten
Het is alweer de derde collectiepresentatie voor Marloes Blaas (27) in anderhalf jaar tijd. De AIFW-collectie "a woman’s merit" is gebaseerd op een vrouw uit de jaren ‘40. Diens kleding was sober, vrouwelijk én bestond meestal uit hergebruikte en niet-voor-de-hand-liggende materialen. In 2011 gaat de ontwerpster haar eerste productie opzetten en op zoek naar meer verkooppunten in binnen -en buitenland. “En het is natuurlijk vooral heel hard werken, ook aan nieuwe collecties! Ik hoop dat er mooie samenwerkingen en projecten op mijn pad komen in 2011”, geeft de designer open aan.
www.marloesblaas.nl

collectiebeeld Marloes Blaas 

Roya Hesam
2011: openen van nieuwe deuren
Roya Hesam (28) is in 2010 afgestudeerd aan het AMFI en showt (als eerste grote stap!)  een damescollectie tijdens het AIFW-programma. “De collectie is geïnspireerd op Polynesische eilanden, vooral op de natuur en de kunst van Polynesië. Ik hoop hiermee enkele deuren naar de toekomst te openen!”, geeft Hesam enthousiast aan. Ook staat een expositie in Parijs of Nederland gepland. In 2011 staat het vinden van verkooppunten hoog op de agenda, terwijl de ontwerpster al diverse aanbiedingen heeft gehad van winkels/warenhuizen in het buitenland!
www.royahesam.com

 

Illustratie van Roya Hesam