Merk, museum en merchandise: Paris Museum Retail Tour #4

Anna Borsboom en Ellen Groenveld  woensdag 13 februari 2019

Op donderdag 14 en vrijdag 15 maart a.s. organiseren we de vierde editie van de Paris Museum Retail Tour. In twee dagen tijd een enorme berg kennis en inspiratie én een kwaliteitsimpuls voor je netwerk (maar echt!). Vanuit het centrale thema – merk, museum & merchandise – kijken we naar de commerciële kansen voor arty producten. Ga je mee?

handle with love

English (pdf)

We trappen 14 maart af met een bezoek aan Fondation Louis Vuitton, het spectaculaire museum in het Bois de Boulogne. Een dag later bezoeken we diverse museumwinkels waar we spreken met managers, inkopers en vm'ers. We lunchen die dag in Beaupassage (très chic!) en sluiten af met een bezoek aan Atelier des Lumières. Het gedetaillerde programma vind je hieronder

Museum merchandise: van legermuseum tot opera-boutique

Wat is passende merchandise voor een opera en wat verkoop je in de winkel van een legermuseum? Hoe belangrijk is exclusiviteit en hoe zorg je voor een assortiment dat meerdere doelgroepen bedient? We bezoeken de gloednieuwe boutique van Opera Garnier, het belangrijkste opera- en balletgezelschap van Frankrijk dat in 1669 werd opgericht door Lodewijk XIV én de winkel van het legermuseum waar de militaire geschiedenis centraal staat.

boutique opera paris #museumstore #museummerchandise #museumretail #merchandise #visualmerchandising 
van opera naar merchandise

Replica's: fabulous fake

Nieuws en politiek, mode en robotica: fake is hét thema van deze tijd. Museumwinkels verkopen van oudsher al replica's – pure fake waar flink voor betaald wordt. Wat maakt replica's aantrekkelijk voor consumenten? Hoe komt de prijs tot stand? We onderzoeken het in de museumwinkel van Musee Rodin, waar de replica's van beeldhouwwerk in verschillende prijsklassen geproduceerd en verkocht worden. 

replicas musee rodin #replica #art #rodin #camilleclaudel #museumretail #museummerchandise
Gegarandeerd echte replica's van Musée Rodin

Food, retail en vastgoed: branded public space

Het vorig jaar geopende Beaupassage is een branded public space, een mini-district waar food en lifestyle centraal staan. Koffie en cocktails, lunch en diner, oesters en tamarinde: op ieder uur van de dag kun je in Beaupassage terecht in een van de sterrenrestaurants of specialiteitenwinkels.

branded public space beaupassage #food #paris #beaupassage #concept #publicspace #retail #hospitality #destination 
Hotspot voor foodies: Beaupassage

Ultraniche

Ook vanuit een arty niche kun je een succesvolle commerciële onderneming creëren. Neem het Drawing Lab: dat runt in het centrum van Parijs een hotel, een winkel en een galerie waar alles draait om moderne tekenkunst. In de galerie kun je terecht voor exposities, cursussen en lezingen; in het bijbehorende viersterrenhotel eet en slaap je in een kunstzinnige setting. De winkel is een walhalla voor de kunstliefhebber met een streng gecureerd aanbod van kunstboeken, sieraden en home accessories plus, natuurlijk, een compleet assortiment tekenspullen om zelf mee aan de slag te gaan.

Drawing Lab Paris - van niche naar imperium #retail #art #contemporyart #hotel #drawing #gallery #boutique 
van niche naar (mini-)imperium - het Drawing Lab runt een hotel, galerie en winkel

Programma*

Donderdag 14 maart

  • Fondation Louis Vuitton
    
We krijgen een VIP-tour door het museum, een ontwerp van architect Frank Gehry, dat na een bouwperiode van 8 jaar in 2014 zijn deuren opende. In de museumwinkel zie je hoe het sensationele gebouw is vertaald naar merchandise: vorm, kleur en materiaal - Gehry's design is leidend in alles.
  • Diner bij Shouk 

Vrijdag 15 maart 2019
Een volle dag waarin we de volgende adressen bezoeken; in de museumwinkels gaan we in gesprek met de managers vm'ers en/of inkopers. De voertalen zijn Engels en Nederlands. 

  • Musée de l'Armée
  • Musée Rodin
  • Lunch in Beaupassage
  • Boutique of Opéra Garnier (gloednieuw!)
  • Drawing Lab
  • Diner bij La Réserve
  • Atelier des Lumières

* Programma onder voorbehoud; door onvoorziene omstandigheden kan het licht wijzigen

Ga je mee?

De Paris Museum Retail Tours zijn er voor iedereen die van musea en museumwinkels houdt, een frisse blik nodig heeft en collega's wil ontmoeten. Onze deelnemers herkennen zichzelf in een van de volgende profielen:

  • Je werkt voor een museumwinkel, bijvoorbeeld als inkoper, vm'er of manager en/of
  • Je ontwerpt of produceert bijzondere producten en/of
  • Je zoekt commerciële ondersteuning voor je culturele producties en/of
  • Je wilt je onderneming meer verbinden met kunst, cultuur en/of geschiedenis

Praktisch

Kosten voor deeelname bedragen € 525 (ex btw). Dit is inclusief:

  • Alle toegangsbewijzen en vervoer tijdens de tour
  • VIP-tour in Fondation Louis Vuitton op 14 maart
  • Lunch in Beaupassage op 15 maart
  • Diners op 14 en 15 maart
  • Boek je voor 25 februari? Dan krijg je 10% korting! 

Optioneel: reisservice 
Reis en verblijf zonder moeite tot in de puntjes geregeld? We werken samen met reisadviesbureau Vos Van Loon & Partners. Zij zorgen ervoor dat we in hotels in dezelfde buurt verblijven en regelen ook je trein- of vliegtickets. Superservice! 

Aanmelden
Ga je mee? Stuur dan een mailtje naar Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. of Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. . Heb je nog vragen? Bellen mag ook: 06 45742950 (Anna).


Een initiatief van Cultuur & Retail en Stylink
De Paris Museum Retail Tours zijn een initiatief van Anna Borsboom (Stylink) en Ellen Groenveld (Cultuur en Retail). In de Tour onderzoeken inkopers, leveranciers en producenten van museumretail waar de commerciële en artistieke kansen liggen voor kunst, cultuur en merchandise. Anna en Ellen verzorgen de tours op verzoek ook in andere plaatsen en landen. Er is een aparte nieuwsbrief voor de tours en gerelateerde activiteiten; aanmelden daarvoor kan hier.