Fashion trends SS2019

Zing, lach, huil, bid en bewonder

Christel Benning  donderdag 13 september 2018

Eigenheid en creativiteit zijn de sleutelwoorden bij het duiden van de modetrends. In turbulente tijden zoeken we naast zekerheid – door technologische vernieuwing bijvoorbeeld – naar menselijke creativiteit en inventiviteit.

Trendthema's weerspiegelen maatschappelijke ontwikkelingen. De nieuwe generatie die is opgestaan is helder in waarden, uitspraken en houding en dus ook in verschijningsvorm. Eigenheid en identiteit binnen diversiteit; selfmade gaat samen met het leven versimpelen. It's a crazy world laat onze fantasie spreken in kleur en vorm, Conspicious classic speelt met 'heritage', Strong and fearless geeft ons power en Rich and creativ spreekt in materiaalgebruik tot de verbeelding.

It's a crazy world

Bij dit thema spelen kleur en expressie de boventoon. Merken als Chanel en Tom Browne laten softe pastelkleuren in een fantasierijke ontwerpen zien. Ruiten en strepen wisselen elkaar af of worden in één outfit gecombineerd.

ss2019-phantasy-trends fashion #fashiontrends #ss2019 #fashion #phantasy

Keywords: volume, kleurexplosie, creatief, fantasie, speels

Conspicuous classic

Versace en Lanvin ontwerpen opvallende collecties met klassieke silhouetten, tassen en schoenen in zachte tinten, gemaakt van mooie kwaliteiten leer. Voor schoenen zien we nog steeds brogues of loafers voor dames, naast korte of lange laarzen in gedekte tinten of juist in crispy wit. Klassiek mag gezien worden!

#fashion #trends #ss2019 #classic #color #Versace #Lanvin

Keywords: heritage, statement, eenvoud, grafisch

Rich and creativ

In dit trendthema is niets te gek; prints, borduursels, artworks en andere rijke versieringen vormen de boventoon. Collecties zijn enorm divers en kleurrijk, oosterse, oriëntaalse en Afrikaanse invloeden zijn te zien bij Gucci, Kenzo, Dolce & Gabbana en Dior.

#fashion #trends #ss2019 #embellishment #creative
Keywords: embellishment, crafts, culture mix, Azië en Afrika

Strong and fearless

Off White, Y3, Fendi – ze verwijzen allemaal naar (de strijd om) politieke, maatschappelijke en emotionele vrijheid en gelijkheid. Vormen zijn sterk en duidelijk; kleuren krachtig en feminien. Schoenen hebben duidelijke hakken in blok-of westernstijl. Logo's zijn terug van nooit echt weggeweest.

#fashion #trends #ss2019 #fearless #women #strong #feminist
Keywords: stoer, vrouwelijk, street- & workwear, zwart, blauwen en groenen


Over Christel Benning
Christel Benning is de eigenaar van CBStyling, een styling- en adviesbureau dat zich bezig houdt met prognosestyling voor vakbladen, conceptontwikkeling voor merken en labels en stylingadviezen aan opdrachtgevers in de zakelijke markt. Daarnaast doceert zij aan Artemis in Amsterdam en geeft ze workshops en cursussen aan startende creatieve professionals en studenten die toelating willen doen voor een academie. www.cb-styling.nl