Integriteit als inspiratiebron - Maison&Objet september 2018

Stylink.Studio  vrijdag 24 augustus 2018

Sociale en economische problemen en de opwarmende aarde kunnen niet langer genegeerd worden. We komen er ook in de interieur- en deco-branche niet langer onderuit: we móeten meer ethisch gaan werken. 'Virtuous' staat centraal op de septembereditie van Maison&Objet. 

Deugdzaamheid Integriteit
Ik wilde virtuous in eerste instantie vertalen met deugdzaam, maar bij nader inzien lijkt dat toch niet zo'n goed idee: 'deugdzaam' is te eenvoudig te koppelen aan het frame 'deugmens', waarmee populair-rechts alles dat op idealisme lijkt neerzet als hypocrisie. Daarom denk ik dat integer in deze context een betere vertaling is. 

Virtuous Inspiration Forum
Het centrale thema wordt uitgewerkt in een expositie - het Inspirations Forum - een boek en een boekwinkel-café door Vincent Grégoire van trend agency NelliRodi. Het Inspirations Forum bestaat uit een 'dorpsplein', een archetypische sociale omgeving waar je mensen kunt ontmoeten, ideeën kunt uitwisselen en ontdekkingen kunt doen. Om het plein heen zullen verschillende aspecten van het thema worden getoond in een tiental 'huizen'. De belangrijkste invalshoeken:

  • Verantwoorde productie
    richt zich op 'makers', vakmanschap en eerlijke handel en signaleert de opkomst van upcycling en repareren 
  • Milieubewustzijn
    pleit voor duurzame ontwikkeling, alternatieve materialen en het potentieel van de oceaan
  • Lokale sourcing
    komt voort uit de behoefte aan traceerbaarheid van producten en de groeiende populariteit van wat in eigen omgeving wordt geproduceerd
  • Sociale verantwoordelijkheid
    ontstaan vanuit respect voor mensen - verbeteren en van de sociale dimensies van productieprocessen: goede arbeidsomstandigheden, leefbare lonen etc. 

Nieuwe locatie Inspirations Forum 
Dit jaar verhuist het Forum naar een nieuwe plek: de ingang van hal 5-A, het kruispunt tussen de wereld van 'Maison' en die van 'Object'.

Alles verandert, ook M&O
In de aankomende editie werkt Maison&Objet met een compleet nieuwe structuur, eentje die aansluit bij de twee belangrijkste bezoekers van de beurs: retailers enerzijds, en 'specifiers' - interieurontwerpers, -architecten en -stylisten - anderzijds. Op basis van die observatie zijn twee hoofdcategorieën vastgesteld: Maison (waar specifiers op basis van stijl hun leveranciers vinden) en winkeliers-walhalla Objet. Beide zijn weer onderverdeeld in sectoren.

Voor nieuwe én trouwe bezoekers van de beurs geldt dat een goede voorbereiding erg zinvol lijkt - ook exposanten die er al jaren staan hebben vaak een nieuwe plek gekregen.