Kleur- en vormtrends voor retailmakers

Pink is hot!

Carin Frijters  maandag 30 juli 2018

Retailers moeten steeds creatiever worden om aan de wensen van consumenten te voldoen. De winkel moet de bezoeker telkens weer weten te verrassen. Je doet dat relatief eenvoudig, betaalbaar én krachtig door de kleur van je winkelinterieur aan te passen. Met kleur kun je een compleet nieuwe sfeer creëren. In winkelinterieurs is de kleur roze dé trend van dit moment; vaak gecombineerd met bogen als vormtaal. 

pink-arches-studio-pepe-retaildesign #retail #pink #arches #trends #retaildesign #studiopepe Flagshipstore Alyci door Studio Pepe

Pink is dus hot, maar komt niet uit de lucht vallen: de kleur roze speelt al bijna 20 jaar een rol in interieur, lifestyle en mode zoals Lidewij Edelkoort tijdens haar trenddag 'The house of colour' aangaf. Ook in het retaillandschap loopt de kleur roze in al zijn toonaarden duidelijk voorop.

Associaties met roze

Roze heeft in bijna alle culturen positieve associaties. Consumenten associëren roze (afhankelijk van de nuance) met optimisme, enthousiasme, vrolijkheid, gevoeligheid, en tederheid. Neigt de kleur meer naar beige, dan associëren we het al snel als tactiel en vrouwelijk. Magenta (hardroze) daarentegen activeert en zien we in retailomgevingen steeds vaker terug als typische actiekleur. Kijk maar naar het activerende gebruik van Magenta roze in het AH to go concept in Amsterdam.

#pink #arches #retail #design #colour #luxury #tde #melbourne #flagshipstore winkelinterieur The Daily Edited (Melbourne) door Pattern Studio

Edelkoort: focus op kleur
"Twintig jaar lang zijn we getuige geweest van indrukwekkend autonoom ontwerp, gevoed door de ontwikkeling van innovatieve materialen, het testen van alternatieve volumes en het gebruik maken van opnieuw uitgevonden rituelen. Maar nu gaat de focus in het huis van de toekomst liggen op kleur." 
Lidewij Edelkoort

Nog geen genoeg van boogjes

We hebben nog steeds geen genoeg van de 'boogjestrend à-la-De-Chirico'. En geef toe, het ziet er in een winkelontwerp ook heel tof uit. Romaanse bogen, zuilen en trappen uit de Italiaanse architectuur dienen als inspiratie. De monumentale vormen worden gecombineerd met een extreem uitgesproken of juist extreem neutraal kleurpallet, terrazzo en natuurlijke, meestal matte materialen; vaak gecombineerd met, jawel: roze.

#arches #trend #retail #interior #design #retaildesign #trends #colour #shape
links: etalage COS store in Tokyo, rechts: stand CC-Tapis bij Maison&Objet Paris, januari 2018

Zelf kleur toepassen

Wil je meer weten over de werking van kleur en hoe je er zoveel mogelijk effect mee bereikt in jouw winkel? Bestel dan de derde, herziene druk van het boek Prikkel de Koopknop. Of schrijf je nog snel in voor de Mastercourse De winkel als Theater die direct na de zomervakantie van start gaat. Voegboekkorting voor snelle beslissers!

Voor wie?
De mastercourse is bedoeld voor iedereen met een passie voor retail die onderscheid wil neerzetten voor zijn klanten: retailers, fabrikanten, formule- en marketingmanagers, ontwerpers, visualmerchandisers, shoppermarketeers, stylisten, docenten uit het commerciële- en creatieve vakgebied en alle andere winkelbouwers.

De lessen vinden plaats op verschillende inspirerende locaties in Nederland (o.a. Utrecht, Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven). 

  • Alle info over de Mastercourse 
  • Meer weten? Mail Carin Frijters: Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.

studio brasch pink retail #interior #color #pink #render #design 
Studio Brasch: a lucid dream in pink