Playtime Paris - trends kids fashion SS2019

Marianne Sijberden  zondag 15 juli 2018

Op de laatste editie van Playtime Paris toonden 540 (!) merken hun collecties voor het zomerseizoen van 2019. Marianne Sijberden van De Perswinkel was erbij en deelt haar observaties. 

DePerswinkel PlaytimeParis2018 konijn BEBEBEMerk: BÉBÉBÉBÉ

Playtime Paris is een internationale beurs voor kinderkleding en moederschap. Merken vanuit de hele wereld presenteren er hun nieuwste producten. Op een zinderend hete zondag in juli reden we naar Parijs, nieuwsgierig naar alle nieuwe producten.

Bloedheet is de beurshal, zonder airco. Veel beursbezoekers zijn met deze tropische temperaturen thuisgebleven. Dat is goed te merken; de bezoekersaantallen vallen veel standhouders tegen.

Trends & thema's
Het eerste uur lopen we zonder plan kris kras over de beurs rond. Dan maken we een korte stop in de perskamer om ons te oriënteren. Nu we wat meer overzicht hebben beginnen de eerste trends op te vallen. Veel dingen die we eerdere jaren ook al zagen, maar nu echt niet meer te missen zijn. Kort samengevat: in bijna alle collecties zien we fruit, ruches, brede strepen in zwart of rood, glitters, invloeden uit de jaren 80, bloemen, jungle, onderwater en veel uniseks kleding. Veel merken hebben ook een mooi verhaal te vertellen.

Fruit, fruit en nog eens fruit
Bij Engelpunt is de appel al jaren op tassen en posters te vinden. Dit seizoen is fruit ook bij andere merken goed vertegenwoordigd. Bordjes, tassen, pyjama's, accessoires, knuffels, speelgoed en veel kleding. Er zijn zelfs schoenen met fruitgeur. In ontzettend veel collecties zien we de fruitprints terug. Opvallend: de ananas is uit, appels, peren, kersen en avocado's zijn in.

DePerswinkel PlaytimeParis2018 fruit2 #kids #trends #ss19
Merken: Schoenen met fruitgeur van Kikü, Kersenpyjama van Petidoux, Knuffels van Jelly Cat en nieuwe bordjes van Engel, illustraties door Jurianne Matter

DePerswinkel PlaytimeParis2018 fruit1 #trends #kids #fashion #ss19 #playtime
Merken: Little Goodall in samenwerking met Erik Carle, Tassen van Petit Jours, Haarbanden van Milk & Soda en rammelaars van Myum

Opvallend is de 'revival of the eighties' in kleding. Veel collecties hebben sportjasjes of brede strepen in zwart/wit en rood/wit. Ook het kleurenpalet en onder andere cassettebandjes op de kleding herinneren ons aan de jaren 80.

DePerswinkel PlaytimeParis2018 eighties #trends #kids #clothing #fashion #ss2019 #eighties
Merken: Collectie 80s Kid's Kid van Oaks Of Acorn en pastelkleuren bij Bandy Button

DePerswinkel PlaytimeParis2018 #striped #stripes #kids #fashion #trendy #ss19
Merken: Unlabel, Noé & Zoë, Because I'm little

Fake is fun
Stylink liet het al zien op MAKE.BELIEVE: fake is in! Playtime is overladen met glimmende items, glitters, eenhoorns en rekken vol kleding - het is alsof je in de mini-playbackshow bent beland.

DePerswinkel PlaytimeParis2018 #kids #trends #fashionMerken: Miniplaybackshow bij Blue Comme Gris en glitterbekers van het Nederlandse Petit Monkey

DePerswinkel PlaytimeParis2018 #wauwcapauw #trend #glitter #glam #kids #fashion
Merken: Indrukwekkende stand van Wauw Capow (nieuwe naam BangBang Copenhagen) en glimmende schubben van Andorine

Goede verhalen
We ontdekken ook veel merken met een goed verhaal. Verhalen die we jullie niet willen onthouden. Scamp & Dude bijvoorbeeld. Zij willen met hun collectie kinderen een gevoel van veiligheid geven. Hoe ze dat doen? Ze maken kleding met een 'powerknop'. Als je daarop drukt beschik je opeens over zelfgekozen superkrachten.

DePerswinkel PlaytimeParis2018 #superpower #phantasy #kids #fashion #trends #magic
Merken: 'Superpower infused clothing' van Scamp & Dude.

Play in choc maakt chocolade met als enige ingrediënten cacaobonen, kokos en vanille. In de prachtige verpakking zit naast overheerlijke chocolade (we hebben het geproefd!), een leuk, educatief, zelf in elkaar te zetten diertje en een kaartje met informatie. Zo wil Play in Choc kinderen stimuleren om goed voor de planeet te zorgen. Via de url op het kaartje is meer informatie over het dier te vinden.

We zagen diverse kledingmerken die via hun kleding mensen bewust willen maken van de vervuilingsproblemen op aarde, zoals Fresh Dinosaurs en Ammehoela.

Het Nederlandse kledingmerk Ammehoela staat voor eigenzinnigheid: go your own way! Daar houden we van. Waar we ook van houden: ze werken met een GOTS-certificaat (Global Organic Textile Standard), wat betekent dat hun kleding voor minimaal voor 70% uit biologische vezels bestaat.

DePerswinkel PlaytimeParis2018 earth #storytelling #kids #trends #fashion #responsibility
Merken: Speelgoed en chocola van Play In Choc en "kleding met een verhaal" van Fresh Dinosaurs en Ammehoela

De laatste opvallende trend die we uit willen lichten: ruches. Heel veel verschillende soorten ruches. We zagen natuurlijk de klassieke Franse ruches, maar ook nieuwe varianten waarbij de ruches zijn gebruikt om bijvoorbeeld een V-hals te accentueren.

DePerswinkel PlaytimeParis2018 ruches #ruches #trend #kids #fashion #ss2019
Merken: Overzicht van KNAST en badpak van Canopea

DePerswinkel PlaytimeParis2018 #ruches #trends #kids #fashion #2019 #ss19
Merken: Veel ruches bij Tia Cibani en ook in de 80s Kid's Kid-collectie van Oaks Of Acorn

Over De Perswinkel
De Perswinkel is het PR-bureau van Marianne Sijberden. Ze verzorgt PR voor webwinkels en merken in Nederland, België en Duitsland. In de beeldbanken De Persbeeldwinkel, en Pelipress kunnen redacteuren van bladen, freelancers, stylisten en bloggers met een eigen account gratis high-res beeld downloaden.