Pinterest: perfecte tool voor stylisten

Sanne Walvisch  maandag 05 maart 2012

Pinterest is hard op weg een enorme social media hit te worden. Nu al - de dienst is nog niet eens voor iedereen toegankelijk - genereert de plaatjessite enorm veel verkeer naar websites en webshops. Sanne Walvisch schreef in februari jl voor bladenmakers een artikel over Pinterest dat we in licht gewijzigde vorm hier graag (met haar toestemming uiteraard) opnieuw publiceren. Aan de oorspronkelijke titel "Pinterest. De perfecte tool voor bladenmakers" hoefden we alleen bladenmakers te vervangen door stylisten. 

Pinterest is een virtueel prikbord. Je maakt een account aan, installeert de ‘bookmarklet‘, en verzamelt er afbeeldingen die linken naar toffe, mooie, inspirerende informatie op het web. En natuurlijk is het een sociaal netwerk. Dat wil zeggen: net als op Twitter volg je de ‘boards’ van anderen. Anderen, dat wil zeggen: vrienden, bekenden, onbekenden, blogs, merken. En… tijdschriften. Want door de combinatie beeld, tekst + link is Pinterest uitermate geschikt voor bladenmakers (en stylisten dus! red stylink).

De feiten
Pinterest bestaat al sinds 2008, maar is altijd nog in beta. Dat wil zeggen: invite-only. Bijna 12 miljoen ‘pinners’ hebben zo’n uitnodiging weten te bemachtigen. Pinterest is een enorme traffic aanjager en genereert nu al meer verkeer naar websites dan Youtube, Google+ en LinkedIn bij elkaar opgeteld. Een groot gedeelte van dit verkeer klikt direct door naar webwinkels. Tenslotte lijkt  Pinterest echt een vrouwenaangelegenheid: 95% van de gebruikers is vrouw.

Schermafbeelding 2012-02-16 om 00.12.52

Waarom is Pinterest zo populair?
Vroeger scheurde ik artikelen uit tijdschriften. Ik stopte ze in mapjes en bewaarde ze voor later. Voor die ene keer dat we inderdaad een weekend naar Parijs gingen. Herkenbaar? Pinterest is de digitale variant van zo’n knipselmap. Nog nooit was het aanleggen van een verzameling zo gemakkelijk. Of het nu gaat om praktische verzamelingen (recepten, infographics), inspirerende verzamelingen (quotes, foto’s, kunstwerken) of verkapte hebzucht (schoenen, kleding, sieraden, auto’s). Daarnaast is het een slimme, gemakkelijke manier om moodboards samen te stellen. Bijvoorbeeld voor een bruiloft, de baby-uitzet of een nieuw in te richten slaapkamer. Tenslotte is er natuurlijk de factor die alle sociale netwerken met elkaar gemeen hebben: expressie.

Tweet, like, pin
Etsy.com
 was één van de eerste websites die de pin this‘-button toevoegde. Een button waarmee je het gebruikers makkelijk maakt de foto’s op jouw site via Pinterest te delen. Voordeel: het virale effect van Pinterest. De kans is groot dat jouw foto’s binnen Pinterest verder gedeeld (‘repinned‘) worden en daarmee, uiteindelijk, ook verkeer naar je website sturen.

Schermafbeelding 2012-02-16 om 00.12.32

Verzamel inspiratiebronnen
Voor art directors, stylisten en vormgevers is Pinterest de perfecte manier om inspiratiebronnen te verzamelen en online moodboards te bouwen. Nina Garcia (Fashion director Marie Claire US), Vlinspiratie (art director van 101 woonideeën) en HelloAnke (editorial art director) gebruiken Pinterest al op deze manier.

Hun collecties bestaan uit tijdschrift covers, fotografische en typografische boards. Een feest om te volgen. En het maakt nieuwsgierig naar hun eigen werk als bladenmakers.

Vier tips voor de creatie van goede boards:

Schermafbeelding 2012-02-16 om 00.12.01

1. Houd het simpel en overzichtelijk
Zorg voor een heldere indeling. Hoe specifieker je boards hoe beter. Liever: ‘Toetjes voor chocolade-junkies’ dan ‘Recepten’. Hetzelfde geldt voor het toevoegen van pins: mooie foto’s, heldere (korte) beschrijving en altijd voorzien van de goede deeplink.

Het lijkt misschien aantrekkelijk om aparte afbeeldingen te maken en je logo af te beelden. Doe. Dit. Niet. Pinterest is een platform t.b.v. contentsharing. Geen marketingplatform.

Wil je er per se meer uithalen dan alleen branding? Richt je dan op het verkrijgen van traffic. Laat de foto’s deeplinken naar een product in je webshop, het recept op je website, de volledige zelfmaakbeschrijving of een complete cityguide op je eigen website.

2. Softspots
De meest populaire thema’s op Pinterest zijn recepten, zelfmaak ideeën en home deco. Daarnaast zie je veel (reis) adressen, quotes en infographics. En net als op Youtube doen schattige en grappige baby’s en dieren (zucht) het goed. Voor ieder tijdschrift is wel een passende toepassing te bedenken. Richt je hierbij enerzijds op de populaire thema’s op Pinterest, maar zoek vooral de juiste softspots uit je blad. Welke content heb je beschikbaar die mensen zouden willen delen? De Oscar-jurken van Grazia. Mooie quotes over de liefde bij Margriet. Zo-maak-je-mooie-baby-foto-voorbeelden bij Ouders van Nu. Infographics van Quote. De levenswijsheden van Happinez. Snel-klaar recepten van Vriendin. Maak vervolgens een schema. Vaste dagelijkse pins geven jezelf én je volgers houvast.

3. Duik in het netwerk
Het verkrijgen van volgers werk op Pinterest vergelijkbaar als op Twitter. Het gaat om volgen én gevolgd worden. Ga niet af zitten wachten tot ‘je publiek’ je gevonden heeft. Begin actief met het opbouwen van een netwerk.

Ga op zoek naar pinners en boards die je interessant vindt. De kans is groot dat wanneer de connectie wederzijds is, zij je zullen terugvolgen en op hun beurt ook jouw interessante content opnieuw willen delen.

Pinterest lijkt op het eerste oog misschien een publicatiekanaal, maar de kracht van het platform zit hem juist in het interactieve karakter. Net als in het geval van Twitter. Deze tools gebruiken als publicatiekanaal is misschien wel de meest gemaakte fout van tradionele mediamakers.

4. Gebruik je andere sociale netwerken
Ben je actief op Twitter? Plaats sommige pins dan ook als tweets. Verwijs naar nieuwe interessante boards op Facebook of voeg Pinterest toe als een aparte tab op je Facebookpagina. Integreer Pinterest regelmatig in de content van je weblog en communiceer erover in je blad.

Auteur: Sanne Walvisch op Pinterest - Twitter
Dit artikel is in oorspronkelijke vorm gepubliceerd op www.bladendokter.nl en is licht bewerkt voor de lezers van stylink.nl.


  • Heb je nog geen invite voor Pinterest ontvangen? Stylink kan je een invite sturen; stuur je e-mail adres even naar Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.
  • Natuurlijk is stylink ook actief op Pinterest (nouja... nog niet zo héél actief, maar het eerste Dutch Stylists Pinboard - met werk van stylisten uit de etalages van stylink - is al bijzonder fraai al zeggen we het zelf :) 

stylisten op pinterest // dutch stylists

  • Lidewij Edelkoort heeft een "community pinboard" met het thema geel. Een prachtige verzameling!
  • Ben je stylist, ontwerper, art director of fotograaf en al actief op Pinterest? Laat het hieronder weten!

Copyright
Natuurlijk loop je met een dienst als Pinterest snel tegen copyrightkwesties aan. Een van de belangrijkste bronnen voor Pinterest is bijvoorbeeld fotosite Flickr. Flickr heeft nu een update gedaan, waardoor fotografen beschermd worden. Gebruikers geven aan of hun foto's openbaar zijn of niet en of hun content gedeeld mag worden. Foto's die niet openbaar en rechtenvrij zijn krijgen nu de zogenaamde 'do-not-pin' code gekregen. Je kunt die code aan je eigen website toevoegen door de volgende metatag op te nemen in je sitetemplate: 

Je mist dan natuurlijk wel de voordelen van Pinterest...


Eh...  moodboards en inspiratiebeelden delen? Waarom??
Snap je nog niet helemaal waarom het zinvol is om je beelden, collecties, ontwerpen en moodboards te delen? Dan is het echt zinvol om je snel aan te melden voor een social media training. Je kunt het je niet permitteren om er niets mee te doen!