Retail: kleurstatement Acne Studios

Carin Frijters  maandag 09 april 2018

Consumenten laten zich voor een groot deel (onbewust) leiden door kleur. Maar liefst 80% van onze zintuiglijke beleving gaat via de ogen. Acne Studios speelt hier met haar nieuwste winkel in Los Angeles op in door een stevig kleur-statement te maken. De winkel is gehuld in 'Pale Acid Yellow', een complexe kleur geel in combinatie met zwart geblakerd aluminium frame voor structuur.

acne studios hollywood #yellow #retail #styling #color #yellow #retaildesign

Kleuren roepen associaties op. Je houdt van een kleur of juist niet. De kleur geel is er in vele varianten en roept allerlei verschillende gevoelens op; zo wordt een warme geel al snel geassocieerd met vreugde, geluk en optimisme. De hier gebruikte kleur 'Pale Acid Yellow', is geel met een zweem van grijs en groen, is eigentijds, prikkelt en nodigt uit tot nader onderzoek. Ook zorgt het voor directe herkenning van het hoog modische merk.

De mening van de kleurexpert
We vroegen kleur- en trendexpert Brechje Visser van BREQUE, expert in het boek Prikkel de Koopknop, naar haar mening over deze kleur. "Deze gele kleur is een mooie keuze die aansluit bij de lokale identiteit van West Hollywood en bij het zonnig en optimistisch karakter van deze locatie. Daarnaast werkt de monotoon toegepaste kleur hier als een modern 'urban style' canvas voor Acnes collectie van stijlvolle basics in uni-kleuren."

Tip: Brechjes tips over de toepassing van kleur in retail en de invloed ervan op de bezoeker vind je in het boek Prikkel de Koopknop.

Transparante gevel
De gevel is extreem transparant waardoor buiten als het ware overvloeit in binnen waardoor drempels verdwijnen. De winkel is vanaf meerdere zijden toegankelijk. Zo bevindt zich aan de achterkant van de winkel een betonnen binnenplaats voorzien van gele draadomheining. Ook vanaf de achterkant kun je zo de winkel inlopen.

acne studios yellow lilac

Centraal in de winkel staat een kunstwerk van de Britse beeldhouwer, Daniel Silver, met wie het merk Acne Studios regelmatig creatieve samenwerkingen heeft. Het kunstwerk bestaat uit abstracte, haast sculpturale vormen. In een zwart geblakerd aluminium raamwerk zijn zilver en in kasjmier wollen 'panelen' gespannen, die als het ware vrij over de structuur hangen. Deze 'schuilplaats' is ook nog eens functioneel: binnenin bevinden zich de kleedruimtes.

Meer met minder 

De winkel voelt theatraal aan omdat er een minimale selectie aan producten is, die ook nog eens voornamelijk solitair wordt gepresenteerd.

acne yellow lilac interior colour retail

Overal anders
Acne Studios werd in 1996 in Zweden opgericht. Het merk geeft net als Aesop iedere winkel  een ander karakter. Zo ligt de focus in de Acne Studios winkel in Stockholm op geometrische vormen en structuren, in de winkel in Hong Kong op materialen die reflecteren en in Milaan zien we een winkel waar de kleur roze de hoofdrol in de styling van de ruimte heeft. Acne Studios gebruikt haar winkel duidelijk als blank canvas en laat in iedere stad weer geheel nieuwe mogelijkheden zien.

Retail Inspiratie
Wil jij je laten inspireren door sterke winkelconcepten die de zintuigen weten te prikkelen? Dan zijn de Retail Inspiratie Tours wat voor jou! De eerstkomende vindt plaats op 19 april in Milaan. Meld je snel aan

Zelf aan de slag
Wil je zelf aan de slag met je (winkel)concept? Mogelijk is de cursus RETAIL 3.0 iets voor jou - een cursus in vijf lessenwaarin je aan de gang gaat met de belangrijke thema's voor het ontwikkelen van een onderscheidend winkelconcept.