Hoe kom je tot nieuwe branding

Alexandra Calmero  maandag 19 maart 2018

Met veel trots en plezier presenteer ik mijn nieuwe logo en huisstijl . En deel ik graag het proces dat ik daarbij doorlopen heb als ondernemer. Het allerbelengrijkst bij (re)branding is dat je weet wat jouw uitgangspunten zijn, waar je voor staat, welke richting je uit wilt en welke sfeer je wil uitstralen. Last but not least moet het duidelijk zijn en overkomen bij jouw potentiele opdrachtgever

Hoe kom je tot nieuwe branding
Logo BrandKarma by Paraafdeventer

De afgelopen 7 jaar heeft mijn eigen MERK IK ofwel BrandKarma een mooie ontwikkeling en groei doorgemaakt. REWIND: Een goed moment om eens te reflecteren op wat goed ging, wat minder ging, wat ik geleerd heb en welke toevoegde waarde ik heb kunnen leveren aan mijn cursisten en studenten. FAST FORWARD: hoe wil ik me de komende tijd onderscheiden met BrandKarma. Wat wordt de propositie, strategie en concept de komende 2-5 jaar?
 
Ook al adviseer ik anderen over het zichtbaar maken van hun merk, ik zal ook naar mijn eigen branding moeten kijken. Ik wil en kan natuurlijk niet de spreekwoordelijke loodgieter zijn waar thuis de gootsteen lekt.
 
Personal Branding is ook voor mij een dynamisch groeiproces waarbij je feeling moet blijven houden met de behoeftes van de doelgroep, trends en ook met jezelf. Welke diensten, werkzaamheden en opdrachtgevers passen nog wel bij mij en welke niet meer.
 
Ieder personal brand ondergaat een metamorfose van identiteit naar MERK IK. De rups wordt een cocon , de vlinder vliegt uit de cocon en gaat op zoek naar een bloem. Deze metafoor is mooi te vangen in een beeldmerk. Kortom, een nieuwe lente, een nieuw begin, een nieuw logo.  

Een logo is een sieraad van een merk. Een sieraad is van oudsher een wapenom te bepalen bij welke stam je hoort en is een uiting van identiteit. Ik wil het BK-logo graag dragen allereerst omdat ik de stijl mooi vind, maar bovenal omdat er een gelaagdheid in zit die representeert waar ik met mijn merk voor sta. Het klopt:

  • Het kader met de Prinses diamant slijpvorm: omdat Brandkarma jouw ruwe identiteit polijst tot een fonkelend MERK IK. En belicht daarbij alle facetten van personal branding. BrandKarma geeft je de tools, maar je moet wel zelf de ruwe diamant polijsten en slijpen.
  • Multifunctioneel: Het kader en de initialen kan ik los van elkaar gebruiken. En zijn solitair al hele krachtige en stilistische vormen. Door het toevoegen van een accentkleuren in de diamantvorm kan ik verschillende facetten/thema’s belichten in mijn communicatie
  • Initialen BK: daarin kun je ook de IK van MERK IK terugzien, waarbij de B van BrandKarma je een steun in de rug geeft. 

Als ik ergens voor ga, dan ga ik er ook voor. Dus binnenkort laat ik oorbellen en een ketting maken met mijn logo met dank aan Marloes. Mocht je ook zo’n gaaf BK setje willen laat het me weten.

Een goede briefing is het halve werk 
 
Ja Alexandra hoe kom je dan tot zo’n logo? Heel simpel door een hele heldere visie te hebben van wat ik graag wilde. En deze wens te verwoorden in een concrete en beeldende briefing naar grafisch vormgever Marloes. In de briefing beschreef ik onder andere mijn: elevator pitch, propositie, usp en esp, doelgroep, kernwaarden en kernkwaliteiten, look en feel en tone of voice.
 
Het ontwerp was echt teamwork. Een proces van voortschrijdend inzicht en synergie. In het begin was het even aftasten naar de juiste vorm, maar na een potje sparren en brainstormen was het: Eureka! We zaten op dezelfde golflengte en een passend logo werd geboren.

Ps : Ben jij ook bezig met het ontwerpen van jouw huisstijl of website, maar heb je moeite met het schrijven van een goede briefing en heb je daarbij hulp nodig neem dan contact met mij op  Of doe bijvoorbeeld mee met de cursus MERK IK die start op 20 april en maak je briefing samen in een kleine groep.