Design and the city - OBJECT & Art Rotterdam

Monique Tieleman  maandag 19 februari 2018

OBJECT was – met meer dan 150 ontwerpers en kunstenaars – de verbindende factor tussen design en kunst, toegepast en autonoom in de Art Rotterdam Week. 

Art-ROTTERDAM 2018-Galerie-Ron-Mandos #rotterdam #artweek #ducthart #dutchdesign #blue #art #objecrotterdam 
Een andere benadering van het presenteren van je kunstenaars en je galerie: Galerie Ron Mandos besloot zijn portfolio te doorspitten en een geheel aan blauwe werken te presenteren op Art Rotterdam. Links Blue Calcite Miami Heat Jacket by Daniel Arsham, rechts Levi van Veluw.

Art-2018-lEtrangere-London #art #rotterdamartweek #rotterdam #gallery 
Gallery L'Etrangère London – sculptures van Karen Tang, schilderijen van David Ben White

Tijdens Art Rotterdam Week zijn in de hele stad tentoonstellingen, shows en kunst- en designbeurzen te zien. Ieder jaar openen meer musea, galeries, ateliers en studio's hun deuren voor het publiek en worden er speciale programma's georganiseerd, van lezingen tot workshops en cross-overs tussen performance en kunst. Dit jaar organiseerde OBJECT bijvoorbeeld diverse studiobezoeken en hield Joep van Lieshout De Grote Kunstshow in de Schouwburg.

Object2018-Art2018-Bob-Eikelboom-GalerieFonsWelters #bobeikelboom #objectrotterdam #GWMFQAS #artrotterdam  
Galerie Fons Welters - Bob Eikelboom The GWMFQAS headquarters (general world magazine for fraud, quackery, arts and science), 2017.

Object2018-Art2018-Base-Alpha-Galary #objectrotterdam #artrotterdamweek #art
Base Alpha Gallery Belgium – Michèle Matyn

Educatie, promotie, vermaak en de toekomst van de stad
Art Rotterdam Week gaat niet alleen om kijken en zien. De activiteiten draaien naast educatie, promotie en vermaak, om de toekomst van de stad zelf en over hoe kunstenaars en ontwerpers zich daarin staande kunnen houden. Zo wordt het Vier Haven-gebied, waar nu OBJECT plaatsvond en waar diverse ontwerpers en kunstenaars hun werk-onderkomen hebben gevonden, in 2025 ontwikkeld tot woonwijk voor 20.000 woningen. Kunnen kunstenaars in een vercommercialiseerde stad nog betaalbare ateliers vinden? Ook de verlaging van subsidies zorgt ervoor dat veel kunstenaars zich met heel andere zaken bezig moeten houden dan met kunst. Welke gevolgen heeft dat voor de stad – en voor de kunsten?

Object2018-Art2018-Ornis-A-Galerie-Amsterdam #art #artrotterdam Tanya Ritterbex #TanyaRitterbex   
Ornis A Gallery Amsterdam - Tanya Ritterbex

Art-2018-Ide-Andre-Mondriaanfonds #artrotterdam #ideandre #mondriaanfonds
In Ide Andrés project 'THE DOER DOES' gebruikt hij geen standaard schilderdoek  en spelen stenen een belangrijke rol. Hij experimenteert met diverse stoffen en technieken zoals bijvoorbeeld zwart theaterdoek wat na bewerking pas door hem wordt opgespannen. In het resultaat zie je daardoor niet alleen afdrukken van de gebruikte attributen maar ook afdrukken van de verwerking van het stuk tot een toonbaar object.

Stookolie 010
Rotterdamse kunstenaars doen in ieder geval het adagium 'niet lullen maar poetsen' eer aan en steken de handen daadwerkelijk uit de mouwen. Zo creëerde een groep kunstenaars de nieuwe sterke drank Stookolie 010. Een experiment, maar vooral ook een extra bron van inkomsten.

Makers zien Rotterdam nog steeds als stad die volop in beweging is en die volop mogelijkheden biedt tot vernieuwing en experiment. Hopelijk zorgen gemeente en ontwikkelaars ervoor dat Rotterdam ook in de toekomst die bruisende stad vol creatieve makers blijft.

Art-2018-AllForART
Met haar performance All for Art vraagt Jessica van Deursen zich af wat het haar waard is om de 'offers' te blijven brengen om kunst te kunnen maken? De tientallen bijbanen, het knokken om een droom waar te maken. Hoe hoog mag de prijs zijn die je betaalt, zonder dat het eindresultaat wordt bezoedeld?

Object2018-Art2018-Hilde-Onis-ProspectsConcepts
De installatie met als titel 'Trying to touch like 14 year olds in crash cars hit each other' (2018) van Hilde Onis bestaat uit een video, sculpturen en een recent onderzoek in de vorm van diverse tapijten. 

Object2018-Art2018-Sam-Samiee-Mondriaan
Gedegen onderzoek staat aan de basis van de in Iran geboren kunstenaar Sam Samiee. Met zijn onderzoek koppelt hij disciplines uit de Perzische cultuur met aspecten van de Westerse Cultuur. In het verlengde van dit onderzoek probeert Samiee te breken met de traditie van tweedimensionale schilderkunst en terug te keren naar de bronvraag: hoe kun je als kunstenaar de driedimensionale wereld afbeelden in een schilderij als metafoor voor een ideeënwereld?

MondriaanFonds-Art2018-HoogendoornDanielle
Danielle Hoogendoorn gebruikt goud, pracht en praal om dieren te vergoddelijken. Ze plaatst ze op de troon die ze verdienen. Hiermee wil ze een nieuwe realiteit binnen haar werk creëren. Hoever kan zij gaan voordat de grens tussen kunst en kitsch overschreden wordt.

 Object2018-Art2018-TotemDailyLife
Het werk van Matthias Konig behandeld vragen over traditie, folklore, cultuur en authenticiteit en het gegeven wat het collectief 'normaal' vindt. Hedendaagse communicatievormen als emoticons zet hij tegenover archaische beeldtaal zoals in de Totem of Daily Life (2017) 

Object2018-Art2018-SteefCrombach
Haar eigen dagelijkse moeilijkheden met het verwerken en opslaan van informatie zijn de onderzoekbasis voor het werk van Steef Crombach. Welke aspecten in onze hedendaagse tijd zullen deel worden van ons collectieve geheugen? Dit is ook de reden dat Crombach werkt met Batik, een techniek die wel bekend is in de Nederlandse cultuur maar niet als zodanig wordt gebruikt binnen de hedendaagse kunst. Door aandacht te besteden aan deze bijzondere techniek, hoopt ze hem te behoeden van de vergetelheid.

Object2018-Art2018-FelixvanDam-ColorMayVary

Coulours may vary van Felix van Dam is een serie van 24 werken die het product zijn van een experiment met een speciaal ontwikkelde technische camera. Van Dam onderzoekt het begrip 'CMYK' door het proces door elkaar te gooien, met combinaties als CYKM, CKYM enzovoort als resultaat.

 Object2018-Art2018-Vladimir-Girz
Met 'blind paintings' gaat Vladimir Girz op zoek naar de grens tussen het zichtbare en het onzichtbare door zijn schilderijen te maken zonder te kijken. Het gaat hem niet om hetgeen we zien, maar hetgeen verborgen blijft. De onzichtbare energie die de een zoekt in religie of occultisme en de ander in wetenschappelijke verklaringen.

Object-2018-Femmie-Duiven
Veelzijdig kunstenaar Femmie Duiven zagen we eerder op Big Art. Op Object presenteerde ze het resultaat van experimenten met purschuim en ander vulmateriaal. Haar project met originele stoffen van de Touareg is zeer interessant voor verder onderzoek. 

Object2018-HAKA-AnneRoseRegenboog
We zagen het werk van Anne Rose Regenboog al eerder op Object. Zij is aan de slag gegaan met de ruimte van de objecten en heeft het staaldraad als oppervlakte toegevoegd. Het beoogde effect van de lasnaden wordt te niet gedaan door de oxidatie van het staaldraad. Daarom is er een verdere doorontwikkeling gaande waarbij zij titaniumdraad gebruikt.

Object2018-Art2018-Nightshop-ThePersons
Als antwoord op de ongemakkelijke gewoonte om naar gezichten van mensen te kijken maakte designduo Nightshop The Persons, een familie zonderlingen gemaakt om aan te staren.

Object2018-Bram Ellens-
Het bijzondere werk van kunstenaar Bram Ellens op Object.

Object2018-HAKA-Just-Haasnoot
Het werk van kunstenaar Floris Schrama als onderdeel van de presentatie van designshop Just Haasnoot op Object is het perfecte voorbeeld van de verbindende factor tussen toegepast en autonoom. 

Veel van de in het verslag getoonde objecten zijn van kunstenaars die als onderdeel van Prospects & Concepts aan Art Rotterdam deelnamen. In deze tentoonstelling was werk te zien van bijna tachtig beeldend kunstenaars die in 2016 een Werkbijdrage Jong Talent ontvingen van het  Mondriaan Fonds.