‘Phygital retail’: fysiek en digitaal in één retailbeleving

RetailTheater  dinsdag 21 november 2017

De shopper anno nu winkelt 'hybride' en stelt voor iedere klantreis weer een nieuwe mix van kanalen en middelen samen. Welke rol vervult jouw winkel in deze reis? En hoe zorg je dat je niet een tussenstation, maar de daadwerkelijke eindbestemming bent?

Phygital retailing

Een van de antwoorden is 'phygital retailing', waarbij fysieke en digitale kanalen samenvloeien tot één totale retailbeleving. Een beleving die klanten trekt, betrekt, informeert en converteert. René Spaanderman, retailstrateeg bij omnichannelbureau Kega, inspireert je graag met inzichten en do's & don'ts tijdens het Co-Lab event op maandag 27 november bij Broeinest in Rotterdam. Hieronder alvast wat inspirerende voorbeelden van 'phygital retailing'! 

#retail #phygital #customerjourney #omnichannel #retailinspiration #cos #milan #light #experience

Interactief lichtbos bij COS

Lifestylemerk COS gebruikte vorig jaar het enigszins vervallen theater Cinema Arti in Milaan als dramatisch decor voor een oneindig en meeslepend 'interactief lichtbos'. Speciaal gecomponeerde geluiden, mist en gespiegelde muren zijn ingezet om de illusie van het bos te creëren. De schijnwerpers verschijnen als torenhoge bomen en reageren op iedere beweging van de bezoeker.

De Japanse architect Sou Fujimoto liet zich inspireren door de voormalige functie van het gebouw en heeft net als in het theater schijnwerpers gebruikt om met overlappend licht en schaduwen diepte te creëren. De kegelvormige balken doorboren de pikdonkere ruimte en 'faden' in en uit als reactie op iedere beweging van de bezoekers.

"Dit bos is niet statisch. Licht en mensen communiceren met elkaar; deze interactie verbindt mode, ruimte en bos als een vorm van architectuur," aldus Sou Fujimoto.

Frisse inzichten en de laatste trends

CO-LABORATORY is een co-lab op maandag 27 november waarbij verschillende sprekers de laatste trends en frisse inzichten delen. Deze keer staat het Co-lab in het teken van de lancering van de vernieuwde (derde!) druk van Prikkel de Koopknop. Met sprekers die aansluiten op de thema's en cases uit hét retailboek, zoals de impact van retailtechnologie op de winkelvloer en het buzzword, omnichannel.

Retailexpert Carin Frijters gaat in op de trends waarmee retailers in 2018 te maken krijgen. Met een focus op de retail interieurtrend TRANSFORMING. Wetenschap en technologie reiken ons dagelijks mogelijkheden aan om de fysieke winkel sterker te maken en zijn magneetfunctie te laten behouden. Deze trend verkent grenzen en laat sensorische ervaringen achter die de gemiddelde consument eerder niet voor mogelijk hield. Ook hiervan hebben we een mooi voorbeeld van COS:

Knikkers zorgen voor interactie bij COS

Steeds vaker kiezen retailmerken ervoor om hun concept de interactie aan te laten gaan met de bezoeker (vaak door middel van tijdelijke installaties of de styling van een winkelruimte in een winkelruimte). Loop is een installatie in het Gana Art Center in Seoul, een samenwerking tussen COS en Snarkitecture. Maar liefst 100.000 witte, glazen knikkers worden één voor één om de 5 seconden losgelaten op het 400 meter lange spoor van lichtblauw gepoedercoat aluminium.

"Met Loop wilden we een installatie maken die losstaat van zijn omgeving. Een ruimte die bij binnenkomst misschien niet meteen wordt begrepen, maar wel compleet nieuw en inspirerend is voor bezoekers," aldus creatief Daniel Arsham van Snarkitecture.

Meer inspirerende cases zien? Er zijn nog tickets beschikbaar voor het co-lab!
Het doel van het co-lab is elkaar zoveel mogelijk inspireren en ervaringen delen. De verhalen van de experts die hun kennis en voorbeelden delen hebben allemaal een eigen invalshoek. Eén ding hebben ze gemeen: ze gaan dieper in op de staat van retail en verbinden verschillende branches. Bestel hier je tickets!  

cos knikkerbaan #marbles #cos #retail #experience


Over RetailTheater
Veel retailers vragen het zich af: is er toekomst voor de winkel in het straatbeeld? Het antwoord is een volmondig ja. Als je tenminste het verschil maakt. RetailTheater, een service van CF retail, helpt daarbij.

Schakel RetailTheater in voor conceptstrategie en -ontwikkeling, realisatie en activatie van (winkel)concepten. Na een klantenreis check-up volgt een praktisch advies en een werkbaar stappenplan. Daarbij kun je kiezen uit verschillende services en abonnementen. We leveren zo voor iedere portemonnee passend én betaalbaar maatwerk. Meer weten?