Fake fun en meaningful marketing - op naar 2018

Anna Borsboom  woensdag 22 november 2017

Je kon er niet omheen de afgelopen jaren: authenticiteit. Als je als merk of maker maar een authentiek verhaal kunt vertellen (nog zo'n buzzwoord: storytelling) heb je al bijna gewonnen. Ondertussen beginnen die authentieke verhalen van authentieke persoonlijkheden wel heel erg op elkaar te lijken. Hoe echt zijn ze? En maakt dat eigenlijk nog iets uit? 

Fake = fun

In de trendpresentatie Contrast laat Anna Borsboom zien hoe authenticiteit aan betekenis heeft verloren en hoe nep het nieuwe normaal is geworden. Niet 'gewoon normaal' overigens: de fake trend is uiterst fantasierijk en speelt voortdurend met verwachtingen en betekenissen. In de lezing komen concrete voorbeelden uit mode, wonen, kunst en lifestyle aan bod om je te inspireren om je eigen fake realiteit te creëren. 

medals fashion 2018 
Iedereen een onderscheiding - Stella Jean en Dolce & Gabbana (ss 2018)

Identity = plural

Een ware 'beweging van onderop' heeft ervoor gezorgd dat issues rond gender, colour, age & shape steeds nadrukkelijker in de belangstelling staan. Ook merken en retailers beginnen in te zien dat daar veel te winnen valt. Uitgever Condé Nast lanceerde onlangs bijvoorbeeld Them.us, een platform van en voor de LGBTQ community; Christian Louboutin zag in dat de kleur 'nude' vele schakeringen kent; Rihanna's inclusieve beautylabel Fenty Beauty zette in één maand 72 miljoen dollar om. 

christian louboutin nude inclusive ballet #nude #colour #inclusive #fashion #ballet #dancers 
nude colours van Christian Louboutin

Tegelijkertijd willen we niet vastgepind worden op één identiteit - je bent tenslotte meer dan je huidskleur, seksuele oriëntatie of beroep. Ook de beschrijving 'moeder, echtgenote, dochter, zus, collega' doet gedateerd aan: onze identiteit is niet per se afhankelijk van onze relatie tot anderen. Dat stelt marketeers voor een uitdaging: hoe raak je mensen in het hart zonder betuttelend, absoluut of pushy over te komen?

Meaningful marketing 

Wat we kunnen leren van deze trends laat Anna zien aan de hand van vele voorbeelden van producten en styling én van nieuwe manieren van branding en marketing. Haar trendpresentatie is de eerste van drie bij de beurs Meesterlijk, op zaterdag 2 en zondag 3 december a.s.  Tot dan!

Praktisch
Zaterdag 2 en zondag 3 december 2017 van 10:30 tot 12 uur (zaal open om 10 uur) - al geweest dus. Toch geïnteresseerd? Op 30 januari 2018 presenteren we een uitgebreide versie van dit verhaal in Amsterdam. Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. .

Meesterlijk
Op Meesterlijk vind je prachtig vormgegeven en ambachtelijk vervaardigde producten van meubelmakers, fashion designers, edelsmeden, glaskunstenaars, hoeden- en schoenenontwerpers, fooddesigners en leerbewerkers. Veel van hun producten zijn ter plekke te koop, een mooie kans om in één keer klaar te zijn met je december-cadeaus. Meer informatie vind je op de website van Meesterlijk.