Kort nieuws - het Resumé

Stylink.Studio  vrijdag 20 oktober 2017

Vluchtelingen geven IKEA-collectie vorm

TILLTALANDE IKEA

In de nieuwste lijn van IKEA, TILLTALANDE, zijn cultuur, landschap en co-creatie verweven. Letterlijk en figuurlijk. Er was nauwe samenwerking tussen IKEA-ontwerpers, Jordanese vrouwen en Syrische vluchtelingen. Zo ontstond een collectie met een mix van moderne en traditionele vormen, symbolen, kleuren, borduursels en franjes. TILLTALANDE is na lancering in december 2017 in Jordanië vanaf 2018 wereldwijd verkrijgbaar in geselecteerde IKEA winkels.


Them.: nieuw LGBTQ mediamerk van Condé Nast

them - conde nast platform for LGBTQ community

Binnenkort lanceert uitgever Condé Nast (o.a. Vanity Fair en Vogue) het multimediale platform them. (die punt hoort daar). Perfecte timing, want de doelgroep, de LGBTQ community (lesbiennes, gays, biseksuelen en transgenders) lijkt misschien een niche, maar op dit moment typeert maar liefst 52% van generatie Z zichzelf niet als heteroseksueel (VS). En die generatie vormt rond 2020 44% van de consumenten in diezelfde VS. Dat is geen aparte doelgroep meer. Dat is een complete cultuur. En dat zal them. een perfect platform maken om nieuwe merken te lanceren. 


Airbnb gaat in vastgoed
Met de bouw van appartementen inclusief services wordt Airbnb naast verhuurplatform ook vastgoedboer. Niet verwonderlijk, want wonen, werken en reizen raken steeds verder met elkaar verweven. Wat nu heel hip 'co-living' en 'community' wordt genoemd heette vroeger overigens timesharing. (Zat daar niet een luchtje aan?)


Mode met maatschappelijke message

jigsaw immigration campaign #fashion #immigration #jigsaw #campaign

Zonder een mix van mensen en materialen geen mode. Tolerantie is een onmisbare grondstof voor fashion, aldus de ♥immigration-campagne van fashion label Jigsaw. 'Er is niet zoiets als 100% Brits,' zegt het merk. Dit maatschappelijke statement trekt wellicht meer aandacht dan de nieuwe collectie. Het is dan ook een belangrijke boodschap: koester de multiculturele samenleving, die brengt ons zoveel. (Dank Craftscurator voor de tip!)


Steengoed tweedehands

circulaire economie: Zweeds winkelcentrum volledig gebaseerd op recycling en upcycling #secondhand #recycling #upcycling #circulareconomy

Het Zweedse winkelcentrum ReTuna Återbruksgalleria tilt up- en recycling naar een hoger plan. Het bestaat uit een flink aantal winkels, een restaurant, ruimte voor tentoonstellingen, conferenties en een trainingscentrum; alles gebaseerd en gericht op duurzaamheid en hergebruik. Koop je hier iets, dan draag je bij aan de circulaire economie.


To do & see & experience: Fashion Cities Africa 

fashion cities africa

Op het Afrikaanse contintent vormen zaken als herkomst, identiteit en ambacht veel meer dan hier het fundament van fashion. Dit zorgt ervoor dat couture en streetwear direct naast elkaar bestaan. Ja, er is mode in Afrika (en hoe!), maar er is niet zoiets als 'Afrikaanse mode'. De verschillende invalshoeken, zie je door de ogen van ragers, makers en kenners in de tentoonstelling, workshops, talks en modeshows van Fashion Cities Africa in het Tropenmuseum in Amsterdam.


Nieuwe Nike-shop in Soho: opvallend onopvallend  

nike soho building

'Just do it' moet Nike gedacht hebben. In plaats van een modern, extravagant winkelpand neer te zetten, koos het bedrijf voor een stijl die past bij de elegante, Victoriaanse stijl in SoHo, New York. BKSK Architecten gebruikte ornamenten en decoraties en laat daarmee pre-modernistische architectuur herleven. Het gebouw van Nike valt op doordat het opgaat in het straatbeeld.


Gangsta Gardener

gangsta gardener #community #gardening #losangeles #health

Ron Finley a.k.a. the Gangsta Gardener wil iedereen toegang geven tot gezond voedsel. Wat hij klein begon wil hij nu groots aanpakken: na een tuin voor buurtgenoten (in het gemeenteperk voor en de tuin achter zijn huis) moet er een stadstuin komen in Los Angeles.


Instagram Stories uitgebreid met poll-functie

instagram poll stories

Instagram is meer dan een inspiratiekanaal: voor veel merken is het social medium vooral belangrijk om commerciële doelen te behalen. Zij scoren door verhalen te vertellen en feedback te vragen. Instagram maakt die interactie makkelijker met de poll in Instagram Stories. (Wel even opletten: je antwoorden op een poll-vraag zijn openbaar.)