Kort nieuws: het Resumé

Stylink.Studio  vrijdag 22 september 2017

The future is FeMale

the future is female // illustration by Violeta Noy
illustratie: Violeta Noy

Een gendervrije wereld lijkt er echt aan te komen, dat signaleert Havas Media in het onderzoek The Future is FeMale. Het onderzoek laat zien dat het feministisch gedachtengoed steeds meer gemeengoed wordt – al worden vrouwen nog steeds meer meer verzorgend en gevoelig gevonden, en mannen technischer.

Genderneutraal taalgebruik doet al zijn intrede: NS gaat vanaf 'reizigers' in plaats van 'dames en heren' omroepen en de gemeente Amsterdam stimuleert ambtenaren om brieven te beginnen met 'Geachte Amsterdammers' (of Lieve Amsterdammers, maar dat mag misschien alleen Eberhard van der Laan).

Terug naar het onderzoek van Havas Media: maar liefst 46% van de mannen en 61% van de vrouwen vindt dat kinderen gendervrij opgevoed moeten worden. HEMA speelt daar vanaf eind dit jaar als eerste Nederlandse winkelketen op in met genderneutrale kinderkleding. Dat betekent overigens niets meer of minder dan dat de aanduiding 'jongens' en 'meisjes' verdwijnt. De Britse keten John Lewis ging HEMA voor.


Shop dropping: craftivism en slechter leven

shopdropping craftivists
Foto: Craftivist Collective

Sarah Corbett en haar Craftivist Collective doen aan shopdropping  met ambacht als bewustwordingstool: de craftivists verstopten tijdens de London fashion week 'fashion statements' in kleding: kleine berichtjes die stof tot nadenken bieden over de barre omstandigheden waarin fashion geproduceerd wordt.

Een Nederlands voorbeeld van shop dropping: de Slechter-leven-stickers die Arjen Lubach introduceerde in zijn programa Zondag met Lubach, uit protest tegen de bio-industrie en het keurmerk 'beter leven'. De stickers - in mum van tijd uitverkocht - verschenen daadwerkelijk in verschillende winkels


Iedereen aan de avocado

The Avocado Show #food #hipsters #avocado

Van de Amsterdamse Pijp tot Bangkok en Melbourne: het Amsterdamse restaurant The Avocado Show gaat over de hele wereld opgevoerd worden. Voor de duidelijkheid: het is een show op je bord. Met avocado in de hoofdrol. Vooral populair bij hipsters. The Avocado Show is een voorbeeld van hyperfocus in retail; daarnaast sluit het groene natuurlijk perfect aan bij de gezond leven-trend.


Van big data tot fashion

Find Amazon fashion #bigdata #retail #fashion

Fashion op basis van big data: Amazon doet 't. Het bedrijf steekt in op prettig geprijsde basics met een high-end uitstraling. Het Amazon-label Find biedt vooral vrouwelijke, maar ook mannelijke fashionfans wat zij zoeken - Amazon wéét immers wat populair is. De tech-gigant heeft inmiddels ook een eigen app - 'Spark', een kruising tussen Pinterest en Instagram - en een eigen influencersprogramma gelanceerd. Dat is goed voor de verkoop en levert tegelijkertijd nog meer data op. Win-win, voor Amazon. 

Amazon start eigen fashionlabel


Fashion weeks

moschino-punk-princess #moschino #punk #fashion #2018
De collectie van Moschino voor voorjaar 2018

Londen, New York, Parijs en Milaan... Wie heeft er tijd om alle fashion weeks te volgen? Wij niet in ieder geval. Maar we beginnen wel de dag op een van de volgende websites:


Eindhoven heeft curator smilefactor 

curator smilefactor // droge humor #eindhoven #smile #curator #openbareruimte
beeld via E52.nl

Sinds juni werkt Mariëlle Coppes als curator smilefactor van de gemeente Eindhoven. Het doel van die functie: een glimlach brengen in de openbare ruimte.

In haar eerste project voorzag curator Mariëlle Coppes samen met ontwerpster Eliška Slováková de stad van een aantal teksten en beelden die pas zichtbaar worden als het regent. Dat werkt zo: een stoep wordt donkerder van kleur als het regent. De hydrofobe coating voorkomt dat een oppervlak nat wordt. Spuit de coating over een stencil en er ontstaan gebieden die het water afstoten. Als het regent wordt het contrast tussen de droge, lichte stoep en de donkere natte stoep zichtbaar. De coating is onzichtbaar wanneer deze droog is, en is vriendelijk voor het milieu want biologisch afbreekbaar.