De Duitse markt op? Doe je huiswerk!

Marianne Sijberden  maandag 04 september 2017

Marianne Sijberden van het Nederlandse PR-bureau De Perswinkel lanceert vandaag een beeldbank voor trend- en shoppingpagina's in Duitsland: Pelipress. In Pelipress staan beelden van Nederlandse merken en webwinkels. Waarom kiezen deze merken voor Duitsland? En wat waren hun valkuilen? Marianne vroeg acht merken die met high-res beelden in de Duitse beeldbank staan om hun ervaringen te delen.

Grote markt, veel potentie
Mocco was na Nederland, België en Denemarken toe aan een grotere markt. Die vonden zij in Duitsland. Er staan namelijk 82 miljoen Duitsers tegenover 18 miljoen Nederlanders. Mooi Goed, een label met minimalistische woonaccessoires, beaamt dat: "Het is een grote markt met veel potentie". Bij Hartendief werkte het juist andersom. Via Pinterest kreeg het merk veel respons van Duitsers op hun foto's, waardoor zij besloten hun kans te pakken. Esgii lette goed op de markt. Termen als duurzaamheid, eco, fairtrade en vilt vinden Duitsers aantrekkelijk. Een goede reden voor Esgii om te focussen op de Duitse markt. Ook Babongo zag dat de Duitse consument duurzaamheid, veiligheid en gezondheid belangrijk vindt. Daarnaast beamen ook zij dat Duitsland een grote afzetmarkt kent.

wandlampen en muurstickers van Hartendief #kids #kidsrooms #styling #lamp #wallsticker #hartendiefwandlampen en muurstickers van Hartendief

Succesmomenten
Hartendief is nog niet zo lang actief op de Duitse markt maar had al snel een succesmoment te pakken. Het merk liet voor de eerste keer een Duits persbericht verzenden en dat leverde een paginagrote publicatie in een interieurblad op. Vanaf toen wilden instagrammers en bloggers samenwerken. "Die samenwerkingen leveren veel op, daarmee leer je je buren echt beter kennen", aldus Hartendief. Voor Printcandy waren er een paar succesmomenten in 2017: de lancering van de Duitse website én publicaties in een aantal grote Duitse magazines. De Duitse webshop Esgii is al drie jaar live. Sinds de invoering van een beoordelingssysteem komen er steeds meer klanten. Doordat ze ervaringen lezen, gaat het vertrouwen omhoog. Hun succesmoment: een grote order binnenhalen van een Duitse retailer. Voor bySorcia is het een nieuw avontuur, los van een aantal wederverkopers in Duitsland zijn zij zelf nog niet erg actief op de Duitse markt.

Hamam-doeken van Mocco #mocco_nl #hamam #towels #hamamdoeken #blue #inkHamamdoeken van Mocco

Leerpunten
Toen Gwennieslab in het Duitse blad We Love Living stond kwamen er tijdelijk meer Duitse bezoekers naar de shop. "Met een Duitse url was dat veel meer geweest. Ook was de website niet volledig in het Duits vertaald. De Duitse consument bestelt nog veel in eigen land en vertrouwt een shop pas wanneer deze echt op Duitsland gericht is". Haar advies: verzorg alles tot in de puntjes. Esgii leerde dat Duitsers meer waarde hechten aan formaliteit dan Nederlanders: alles moet volgens de regels en keurmerken vinden ze prettig. In het begin stak Esgii veel geld in adverteren via Adwords. Achteraf bleek dat dit te weinig opleverde. De tip van bySorcia: investeer minder in dure B2B-beurzen en meer in PR. Hartendief vindt het belangrijk om de Duitse taal te beheersen. "In het begin schreven we in mails vaak dat we het Duits nog niet helemaal meester waren, maar al doende leert men. Met behulp van een native speaker maak je grote stappen".

#soap #packaging #babongo #dessin
prachtig verpakte zeepjes van 'green lifestyle webshop' Babongo

Zoek de verschillen: Nederlanders en Duitsers
"Prettige, vriendelijke mensen om mee samen te werken", dat was de eerste ervaring van bySorcia met Duitse klanten. Printcandy ontdekte dat Duitsers uitgesprokener zijn: positief op Facebook als ze hun bestelling ontvingen, maar ook heel kritisch als er iets niet goed ging. Ook ontving Printcandy uitgebreide mails van Duitse klanten met verbeterpunten aan de website. Volgens Mocco is de Duitse klant gereserveerder. Het keuzeproces van de klant duurt langer. Esgii en Hartendief beamen dat: Duitsers zijn kort en formeel in vergelijking met de Nederlanders, maar ze waarderen de losse stijl van de Nederlanders wel.

Doe je huiswerk!
Eén tip kwam duidelijk naar voren: werk samen met iemand die Duits is of goed bekend is met de Duitse markt. Printcandy: "Niet alleen voor marketing of klantcontact, maar ook omdat het opzetten van een bedrijf in Duitsland meer werk is dan in Nederland". Mocco vindt de beheersing van de Duitse taal en een goede Duitse website erg belangrijk. Wat voor iedere klant geldt, geldt in extreme mate in contact met Duitse klanten: afspraak is afspraak. Hartendief: "Zodra je levert aan de Duitse consument, moet je aan de Duitse regelgeving voldoen. Denk aan privacy, Widerrufs-recht en milieuwetgeving. Het MKB heeft een whitepaper die je kunt downloaden met nuttige informatie". Esgii adviseert om ook te verkopen via Amazon, dat is een grote markt.

Snoepkleurtjes voor de lampen van Gwennieslab #lamps #gwennieslab #pudding #candy #pastel #playful snoepkleurtjes voor de lampen van Gwennieslab

Over Pelipress
Op 4 september 2017 lanceert Marianne Sijberden Pelipress: een beeldbank voor trend- en shoppingpagina's in Duitsland. Met haar Nederlandse Beeldbank De Persbeeldwinkel vormt Marianne vandaag precies vijf jaar de schakel tussen merken en webwinkels en de media. Pelipress werkt hetzelfde: Duitse pers downloadt gemakkelijk met een eigen account high-res beelden. Downloaden is gratis, maar het vermelden van het betreffende merk of winkel is verplicht. Alle beelden zijn gecategoriseerd en voorzien van tags. Het zoeken op kleur is ook een handige functie voor de mooiste kleurpagina's in de bladen. Bekijk de nieuwe beeldbank op www.pelipress.com.

Pelipress PR voor de Duitse markt #pelipress #pr #duitsland #germany #perswinkel #persbeeldwinkel
vandaag gelanceerd: Pelipress, de beeldbank voor shopping- en trendpagina's in Duitsland