ARKET: anti-fast fashion high street label

Carin Frijters  zondag 27 augustus 2017

Arket, de nieuwste loot van de H&M groep, opende afgelopen vrijdag zijn deuren in de Londense Regentstreet. Kloppen de verwachtingen uit de eerdere nieuwsflash: een inrichting met weinig prikkels en een ondergeschikt kleurenpalet? En past de kledingstijl in de genderless trend? 

Arket #interior #retail #display #retailinterior #basic
"mannelijk" lijnenspel, basic kleuren in verschillende materialen

Silence
Als je binnenloopt bij Arket (Zweeds voor 'leeg vel papier') ervaar je rust en stilte en kun je afstand nemen van de prikkels die de hele dag op je afkomen. Dit is de sfeer die Carin Frijters, regisseur van winkelbeleving bij RetailTheater, voor ogen had toen zij eind vorig jaar haar visie gaf over the Color of the Year 2017. Haar keus was Pantone 659C / RAL 9002 (grijswit). Een kleur die staat voor een nieuw begin, een leeg canvas, stilte in een transparante, vaak té drukke hectische wereld.

Archief
Het rechte 'mannelijk' lijnenspel, vierkante vormen als hoekjes, kubussen, op stahoogte geplaatste tafelbladen vormen de basis van de routing. De hoofdkleur van inrichting is gedempt witgrijs, maar door verschillende materialen in de deze kleur te gebruiken als lariks, berk, roestvrijstaal, aluminium, rubber en textiel beslist niet saai. Sfeer wordt ook gemaakt door de speciaal voor Arket ontwikkeld terrazzo tegels.

ARKET by H&M // #retail #retailconcept #retailinterior #interior #basicondergeschikt interieur zorgt voor ademruimte

Breathing Space
Materiaal en vorm zorgen voor de basis, het repeterende karakter voor rust. Het ondergeschikte interieur zorgt voor het juiste evenwicht en de maximale 'breathing space'. Het winkelconcept biedt een eenvoudige en vooral flexibele manier om het assortiment te presenteren zonder het te overschreeuwen.

ARKET by H&M // #retailinterior #interior #basic #arket #hm #color
de collectie zorgt voor kleur 

Archetypes (Arket DNA)
Bij het formuleren van dit winkelconcept is gedacht vanuit archetypes, ofwel oerkarakters. Evenals denken vanuit stijlgroepen (meer hierover lezen? Bestel het boek RetailTheater) spelen (onbewuste) emotionele factoren een doorslaggevende rol. Het DNA van Arket is tijdloos, vers, kwalitatief en voelt warm aan.

Hedendaagse Market
Toegankelijk als een hedendaagse markt, gericht op kwaliteit, goedgemaakte, duurzame producten die ontworpen zijn om langdurig gebruikt en geliefd te worden. De basis (het archief) in de collectie zal trends overstijgen, constant verkrijgbaar zijn en door zijn kwaliteit tegenwicht bieden aan de snelheid van de mode-industrie.

Dezelfde stijl voor ieder seizoen
Voor de stoffen is gebruik gemaakt van duurzame organische en gerecyclede materialen. Wiskundige formules zijn gebruikt om verschillende combinaties te maken van garen voor dezelfde stof in andere diktes. Kies je favoriet voor ieder seizoen.

Aanvullende merken
Er is bewust gekozen voor een mix van private label en bestaande merken. 'Er is geen behoefte om een product opnieuw uit te vinden als het al perfect is' vertelt Ulrika Bernhardtz, creative director Arket (en ook verantwoordelijk voor de retailmerken &OtherStories en COS). Merken als Adidas, Clarks, Littala en Veja vormen een toffe toevoeging aan de collectie.

ARKET by H&M #lifestyle #retailconcept #concept #retail #display
naast mode ook home & living

ID code
Op een slimme manier, die niet storend is aan de rust en stilte, is er een weg gevonden om de wereld van fysiek winkelen en online winkelen aan elkaar te koppelen. De ID code van het artikel geeft informatie over de categorie, het product en het materiaal. Zo vind je snel en eenvoudig je 'archiefstuk' in een andere kleur of stof, van seizoen tot seizoen. Handig voor diegene die winkelen met hun smartphone.

Verbinden met food
De filosofie van verbinden zie je terug in Arket café, gelegen op de begane grond met ook een eigen ingang tegenover luxe warenhuis Harvey Nichols. Er wordt samengewerkt met lokale bakkers en tuinders. Met een vindingrijk en vers vegetarisch menu past The New Nordic Kitchen helemaal in de huidige trend van gezond en duurzaam eten. Meenemen kan ook!

Silence, retail interieurtrend volgens RetailTheater
Het stijlgroep denken is ook bij Arket heel duidelijk in het concept terug te vinden. Alles klopt en is doordacht. En dat voel je zodra je binnenloopt. Arket past helemaal in de trend Silence, die staat voor rust, stilte en even vrij zijn van prikkels. Silence is een van de vijf retail interieurtrends die RetailTheater geïntroduceerd heeft tijdens het Co-Labotarory event op 26 juni bij Broeinest in Rotterdam. Nieuwsgierig naar de andere retail interieurtrends en kun je niet wachten? Neem dan contact op met Carin Frijters via Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. .

ARKET by H&M // #moodboard #color #materials
Retail interieurtrend SILENCE - moodboard en materiaalimpressies (fotografie: Floris Vink)

Color moodboard for ARKET by H&M #color #moodboard #grey #lilac
Retail interieurtrend SILENCE - Moodboard kleur en materiaal - fotografie door Floris Vink. Links: Maria Grazia Chiuri's eerste collectie voor Dior, voorjaar 2017

Webwinkel in 18 landen
Na Londen volgen er winkels in Kopenhagen, Brussel en München. Online is de collectie vanaf nu verkrijgbaar in maar liefst 18 Europese landen, waaronder Nederland. Neem alvast een kijkje op hun website, om deze nieuwe aanwinst van de H&M group te ervaren.


 Mastercourse Retail - leer retailen als een pro! 

Alles leren over omnichannel, retailstyling, trends, klantreis, instore communicatie, kleur, geur en geluid? In de Mastercourse Retail 'de winkel als theater' nemen Carin Frijters en andere experts je mee langs de belangrijkste thema's van een onderscheidend winkelconcept. Dit najaar start weer een nieuwe editie van de mastercourse. De inschrijving is geopend!