Playtime Paris: ervaringen van Nederlandse merken

Charlotte Groen / De Perswinkel  zondag 25 juni 2017

Deze zomer komen merken vanuit de hele wereld naar Playtime Paris. De 22ste editie van deze beurs vindt plaats van zaterdag 1 tot maandag 3 juli 2017. Dan presenteren merken de nieuwste trends voor de lente/zomer van 2018 op het gebied van kinderkleding en moederschap. Naast Parijs, New York en Tokyo is Playtime dit jaar voor het eerst in Berlijn. De Perswinkel blikt terug op de laatste beurs in Parijs.

nixnut - dutch kids label @ playtime paris #nixnut #kids #playtime
Nixnut @ Playtime Paris

Met 520 collecties afgelopen januari is Parijs de grootste Playtime beurs. De nieuwste editie in Berlijn, op 5 en 6 juli 2017, brengt 120 merken bij elkaar. Drie Nederlandse merken, Nixnut, Mats&Merthe en SNURK, waren voor het eerst op Playtime Paris en deelden hun ervaringen met De Perswinkel.

Waarom Playtime?
SNURK wilde de modewereld betreden met hun nieuwe collectie, en dat betekent nieuwe beurzen zoeken! "Tijdens de Modefabriek en Kleine Fabriek werd aangeraden om ook een keer op Playtime onze producten te presenteren. Dus hebben we de gok gewaagd, en mochten we onze nieuwe collecties daar presenteren", vertelt Désiree van SNURK. Ook Nixnut hoorde goede verhalen over Playtime: er staan veel merken, het merkenaanbod is divers en de beurs heeft een hoog bezoekersaantal.

Snurk beddengoed kids #bedding #kids #snurk
Nieuwe collectie beddengoed van Snurk

Publiek van Playtime
Volgens Mats&Merthe is een groot deel van het publiek op zoek naar kortetermijntrends. "Van origine is Playtime een kinderkledingbeurs, accessoires en randproducten zijn er later bijgekomen", vertelt Kim. SNURK sprak niet alleen inkopers vanuit heel Europa, maar zelfs met iemand uit Dubai. Het publiek was hip en enorm enthousiast. Voor Nixnut was het bezoek aan Parijs waardevol, omdat zij veel jonge ondernemers spraken die net begonnen met hun (web)shop. Verder merkten ze dat het publiek openstond voor nieuwe markten.

mats en merthe baby blankets holland
UIt de collectie van Mats&Merthe

Ervaringen
Normaal is het moeilijk om de juiste inkopers te spreken van grote winkels. Op Playtime kwamen een aantal grote, internationale klanten gewoon op SNURK afgestapt. Deze eerste keer was voor SNURK de meest succesvolle beurs, daarom presenteren ze hun producten deze zomer opnieuw op Playtime. Tijdens de beurs plaatsten verschillende winkeliers orders bij Nixnut, maar ook na de beurs namen winkels contact op om producten te bestellen. Ook voor Mats&Merte was de beurs een mooie gelegenheid om te netwerken.

Andere beurzen
Nixnut heeft nog geen ervaring met andere buitenlandse beurzen. Playtime was voor deze merken een mooie stap naar een internationale uitbreiding. De volgende internationale beurs die Nixnut in de gaten houdt is CIFF Kids in Kopenhagen. Voor Mats&Merthe is Kind en Jugend in Keulen ook een interessante beurs. SNURK staat al jaren op Heimtextil in Frankfurt en Maison & Objet in Parijs. Dit jaar stonden zij voor het eerst op de Modefabriek in Amsterdam en op NY Now in New York. SNURK en Nixnut staan deze zomer weer op Playtime Paris.

playtime paris july 2017 #kids #trends #tradeshow #playtime

Over De Perswinkel
De Perswinkel is het PR-bureau van Marianne Sijberden, zij verzorgt PR voor webwinkels en merken. Daarnaast heeft ze een beeldbank De Persbeeldwinkel, redacteuren van bladen, freelancers, stylisten en bloggers kunnen in deze enorme database met een eigen account gratis high-res beeld downloaden. In september lanceert De Perswinkel een Duitse beeldbank, zodat Nederlandse merken hun producten op de Duitse markt kunnen presenteren.