De athleisure trend vertaald naar de winkelvloer

RetailTheater  woensdag 14 juni 2017

Athleisure, sportmode die vooral gedragen wordt tijdens andere momenten dan het sporten, is overal. Je loopt zo in je (sport)legging met mooie print van de sportschool door naar je werk of de supermarkt. En wie heeft er niet een goede sneaker in de kast staan? Welke consequenties heeft deze athleisure trend voor de fysieke winkelomgeving?

HKMX opent eerste winkel in Berlijn
Met maar liefst 20 miljoen euro omzet in 2016 is het de afgelopen twee jaar hard gegaan met de HKMX-athleisure lijn van Hunkemöller. Logisch dus dat zij een standalone winkel van het HKMX-concept openden in het hippe Berlijn; een echte urban lifestyle omgeving met houten details in de typische Hunkemöller kleuren. Bovendien is de winkel geïnspireerd op sportzalen, met overal bankjes en ballet barres. In de collectie worden neutrale grijstinten afgewisseld met grafische prints, glitterdetails en mesh. De kleding is echt draagbaar op elk moment van de dag.

trend athleisure #sport #retail #visualmerchandise

Maar welke specifieke conceptkeuzes zijn er gemaakt op het gebied van omnichannel en multi-sensory, en waarom? Britta Hall, Global Retail Experience en Visual Merchandising Manager van Hunkemöller International, vertelt je hier alles over tijdens het CO-LABORATORY event op maandag 26 juniwebsite HKMX

H&M co-labs in Barcelona
In Spanje is Teresa Carles al jaren dé expert als het op gezond eten aankomt. H&M ging voor haar nieuwe flagshipstore dus heel slim de samenwerking aan. Op de tweede etage van in totaal vijf verdiepingen kan je plaatsnemen in een restaurant: Flax & Kale x H&M. Koop hier gezonde sapjes en versbereide salades of broodjes. H&M klanten hebben een drukke to-go levensstijl en daar is het restaurant ook op ingericht. Maar je kan midden in een oase van levend groen en wit, ook in alle rust plaatsnemen aan de houten tafels. Het is een duidelijk contrast met alle typische H&M prikkels en de virtuele wanden bij de ingang die voortdurend veranderen van kleur en visual. website Terasa Carles

#health #retail #athleisure #trend #visualmerchandise

Lululemon opent meditatiecentrum in Londen
De Lululemon winkel in Londen is inmiddels véél meer dan een verkoper van sport- en yogakleding alleen. In deze gigantische flagshipstore van 590 vierkante meter kan je terecht voor fitness, nutrition en mindfulness. Bovendien is dit een plek om jouw lifestyle-genoten te ontmoeten: na het volgen van een yogales kan je, net als bij de H&M in Barcelona, langs bij de bar voor een gezond sapje. In deze Lululemon health community kom je echt tot rust. website Lulumelon

Selfridges' EveryBody studio in Londen #athleisure #retail #concept #trends #visualmerchandise

Selfridges' EveryBody studio in Londen
Na Dove maakt nu ook Selfridges een duidelijk statement richting het vrouwbeeld. Elk lichaam moet en mag gevierd worden! Wellness en wellbeing is wat belangrijk is. Zolang jij je maar lekker voelt dus. In de Body Studio vind je een grote collectie aan active wear, maar ook bijvoorbeeld lingerie. En ook hier vind je een eigen healthy cafe en Fit Studio. EveryBody studio creëert zo een community vol positivisme en acceptatie; of zoals ze zelf zeggen: 'celebrate the beauty of difference'. website EveryBody Selfridges

#athleisure #trend #retail #visualmerchandise #wellness #yoga #wellbeing

Athleisure: een blijvertje
Door alle prikkels in het dagelijks leven neemt de behoefte aan rust toe. Het ziet er dan ook naar uit dat de athleisure trend een blijvertje is. Natuurlijk binnen de collecties, maar ook binnen winkelconcepten. Vanuit co-labs laten de bekende merken hier volop inspiratie zien hoe deze trend binnen jouw concept toe te voegen. Biedt je klanten gezonde sapjes aan in een café of geef ze de mogelijkheid een sportles te volgen in een studio. Vertragen is hier echt het motto.