MERK-IK-able?

Alexandra Calmero  zaterdag 03 juni 2017

Een beetje creatief ondernemer is tegenwoordig actief op de social media. Om maar online aanwezig te zijn op bijvoorbeeld Instagram, wordt er veel geëxperimenteerd zonder visie. En zo worden kansen gemist om een sprankelende MERK IK beleving en verhaal over te brengen aan de (potentiele) doelgroep. Ik moet eerlijk bekennen ik deed in het begin niet veel anders. Mijn eerste post was geloof ik een foto met 2 Furbies van mijn dochter en haar vriendinnetje (LOL) En ook ik zocht op mijn i-Mac hoe ik een foto kon posten (schaam) En vond het eigenlijk zonde van mijn tijd dat gedoe met die plaatjes naast Pinterest en Facebook (oops)

Maar toen op een mooie dag in september volgde ik een Instagram workshop bij de Familie van i en zag het licht. Instagram is DE visuele marketingtool, waarmee je in combinatie met een onderscheidende strategie en -concept nog meer resultaat bereikt. Inmiddels heb ik die. Mijn publiek groeit en ik krijg veel likes op mijn posts. Een mooie bijkomstigheid is dat ik nu de beeldtaal beter versta en ik speciaal Illustraties en collages maak voor Instagram. Ik ben me heel bewust van wat ik post en niet post. Wie ik volg en niet volg. Door wie ik gevolgd wil worden en door wie niet. Want Instagram is ook de kunst van het weglaten en selectief zijn.

 MERK-IK-able?

Tot dusver over mijn Instagram-account. Hoe is het met die van jou eigenlijk gesteld? Doe de checklist en zie hoe het ervoor staat.

Kortom, hoe MERK-IK-able is jouw account?

Check it out:

1.     Heb je duidelijk welk verhaal je wilt vertellen via Instagram?

2.     Zegt jouw Instagram-accountnaam iets over jouw MERK IK?

3.     Is jouw Instagram-account onderscheidend?

4.     Vertelt jouw introtekst wie je bent en wat je te bieden hebt?

5.     Straalt jouw account een eenduidige sfeer en stijl uit?

6.     Gebruik je een leidraad bij het bedenken en maken van jouw posts?

7.     Is er een rode draad zichtbaar in jouw posts?

8.     Werk je met vaste thema’s en hastags?

9.     Heb je voldoende kennis over de mogelijkheden binnen Instagram?

10.  Is het duidelijk wie jouw publiek is op Instagram en hoe je die kunt vinden?

En? Wat is je conclusie?

Hoe vaak heb je met een overtuigende ja geantwoord? Als je toch een paar keer met nee hebt geantwoord kun je overwegen om onze Masterclass Instagram te gaan doen op woensdag 5 juli in Zandvoort aan zee tijdens de pop-up summerschool. Dat gaat zeker een positief verschil maken.

Katja Staring (Instagramexpert en strateeg, Familie van i) en ik (Alexandra Calmero, MERK IK strateeg en coach, BrandKarma) hebben dit voorjaar onze krachten gebundeld in een co-productie Instagram. Katja vanuit contentdevelopment en storytelling en ik vanuit personal branding. De kick-off begin april was heel succesvol. De deelnemers gingen met waardevolle ideeën en output naar huis en zijn flink aan het Instagrammen geslagen maar nu met missie en visie . Dus voor herhaling vatbaar op 5 juli. 

 

Het wordt een inspirerende dag met in de ochtend veel tips & trics, voorbeelden en trends op Instagram. In de middag gaan we in groepjes jouw profiel gestalte geven en jouw Instagramstrategie en concept uitwerken. Schrijf je hier in!