Resumé: kort nieuws dat je niet wilt missen

redactie  vrijdag 13 januari 2017

Na een tussenstop van een jaar zijn we weer terug met het Resumé: korte updates en nieuwtjes die ons opvielen. Vanaf vandaag iedere twee weken, tussen de nieuwsbrieven door (krijg je die al?). Enjoy!

collectie 2017 &Klevering #tableware #fish #colorpop #ceramics #klevering #dutchdesign
nieuwe collectie &Klevering 


she story - de Bijenkorf zoekt vrouwelijke ondernemers

Jouw product in de Bijenkorf?

Met A She Story geeft de Bijenkorf ambitieuze vrouwelijke ondernemers een (tijdelijk) platform: zij mogen hun producten tijdelijk verkopen in de winkels van de Bijenkorf, en krijgen daarvoor aandacht op de Bijenkorf-website, social media en in de winkels. Je kunt jezelf aanmelden of een inspirerende vrouwelijke ondernemer nomineren. 


Trendrede: 2017 jaar van de veerkracht

In de trendrede voor 2017 ging het over over creatieve destructie en de onder het puin opbloeiende nieuwe wereld. “Er is een stuwmeer aan verandering dat zich op elk moment over de samenleving kan uitstorten,“ verkondigden de toekomstdenkers twee jaar geleden. Die stroom is goed op gang gekomen. Verleden jaar verklaarden ze dat het individu de bouwsteen van de samenleving is geworden. En dit jaar roepen ze uit tot het jaar van de Nationale Veerkracht.

restjes in de supermarkt

Supermarkt "verkoopt" leftovers (pay if you can)

In het Engelse plaatsje Pudsey, bij Leeds, is de eerste supermarkt met restjes geopend: producten die over de datum zijn of om andere redenen zijn afgedankt door gewone supermarkten en horeca. Van het voedsel eten wekelijks zo'n 12.000 kinderen. De krant 'Evening Standaard' heeft berekend dat jaarlijks zo'n 230 miljoen pond aan eetbaar voedsel wordt verspild in Groot Brittanië. De krant is een campagne begonnen tegen voedselverspilling onder het motto 'Food for London'.


 

Lef & lifestyle: Patta gaat internationaal

Het Amsterdamse lef- en lifestyle merk Patta doet het ook internationaal goed. Patta opende drie maanden geleden een winkel in Londen en wil nu uitbreiden met (popup) shops in Los Angeles en Azië. Het gaat om meer dan de kleding, zeggen de eigenaren; het is ook een stukje 'culturele ruggengraat'. "Wij brengen gewoon heel Amsterdam naar elke stad waar we komen."


Van Vrienden - social design in alle aspecten

Van Vrienden: sociaal netwerk als alternatief voor woonwinkelen

VRIENDEN is een nieuw meubelmerk met een innovatief verkoopconcept, Je bekijkt de meubelen niet in een traditionele winkel maar bij 'Vrienden', een landelijk netwerk van particuliere kijkpunten. Zo speelt design niet alleen een esthetische maar ook een sociale, verbindende rol. De setting van een authentiek en persoonlijk interieur wordt zo een alternatief voor het traditionele woonwinkelen. De meubelen en interieuraccessoires van de basiscollectie van VRIENDEN zijn ontworpen door Paulien Berendsen & Eric Sloot, Floris Hovers, Liset van der Scheer en René Knip.


Korte cursussen Akademie Vogue

In februari start een reeks korte cursussen bij Akademie Vogue. Je leert in 10 weken bijvoorbeeld


new-zealand-navy-welcomes-first-sailor-with-a-native-maori-facial-tattoo preview

Maori marineman met moko

De marine van Nieuw Zeeland heeft voor het eerst een man met een traditionele maori gezichtstattoo toegelaten. Rawiri Barriball was al 20 jaar bij de marine in dienst en moest speciaal toestemming vragen.


of kijkt u gewoon even rond?

Wordt u al geholpen?

Innesfree, een Koreanse keten van natuurwinkels, komt met een antwoord op probleem dat iedereen kent: door een embleem toe te voegen aan hun winkelmandjes kun je aangeven of begeleiding wil tijdens het shoppen of dat je gewoon met rust gelaten wilt worden. Nooit meer awkward situaties in de winkel - problem solved!