Retailtips #12: in de huid van de klant

CF retailadvies  vrijdag 16 september 2016

Foto CasCas Nagtzaam is restauratiearchitect bij Erfgoed Leiden en Omstreken. Bij de Gemeente Leiden werkt hij aan een subsidieregeling die ondernemers en eigenaren ondersteunt bij het herstellen van hun historische winkelpui. Hij volgde de Mastercourse Retail en kroop in de huid van zijn klant, de retailer, om zo beter advies te kunnen bieden. Wat leerde hij en hoe past hij dit toe in zijn vakgebied?

Retailtips 12: in de huid van de klant #retail #storefront #visualmerchandisingbeeld via adaymag.com

Van buiten naar binnen denken
"Voordat ik aan de Mastercourse begon, keek ik vooral naar de fysieke toestand van de winkelpui. Hoe zit de pui in elkaar, hoe is hij geweest en op welke manier kan de gevel worden hersteld? Dankzij de cursus leerde ik vanuit de klant denken en zien waar deze behoefte aan heeft. Wat wil de ondernemer en op welke manier kunnen zijn of haar belangen worden verenigd met een fraai en passend gevelbeeld? Welke keuzes maakt de klant en hoe krijg je iemand over je (historische) drempel?

Retailtips 12: in de huid van de klant #retail #storefront #visualmerchandisingbeelden via entermyattic.com (pictures by Marij Hessel) en pinterest.com

Geloof in de stenen winkel
Ik leerde dat een historische gevel niet misstaat bij een bedrijf dat met zijn tijd meegaat. Heel vaak zelfs zorgen de fraaie details voor een succesvolle aanvulling van hetgeen in de winkel wordt verkocht. Zoals dat natuurlijk het geval is bij een juwelier in een Jugendstilpand of een ijssalon achter een rijk-geornamenteerde 19de-eeuwse winkelpui. Ik vond het inspirerend om te ontdekken dat de stenen winkel absoluut niet gaat verdwijnen, maar grote kans heeft om te overleven. Als er maar geluisterd wordt naar de wens van de klant!

Retailtips 12: in de huid van de klant #retail #storefront #visualmerchandisingbeelden via pinterest.com en mamieboude.com

Retailtips 12: in de huid van de klant #retail #storefront #visualmerchandisingbeelden via frenys.com en handsom-store.com

Retailtips 12: in de huid van de klant #retail #storefront #visualmerchandisingbeelden via archilovers.com en whyconcepts.com

Retailtips 12: in de huid van de klant #retail #storefront #visualmerchandisingbeelden via recstores.com en petaltopetal.com

Retailtips 12: in de huid van de klant #retail #storefront #visualmerchandisingbeelden via designsponge.com

Retailtips 12: in de huid van de klant #retail #storefront #visualmerchandisingbeelden via andrewhector.co.za en oaxacaborn.com

Meer tips van experts:
Wat hebben deelnemers aan vorige edities er geleerd en hoe passen zij hun kennis toe? Een serie met tips, ervaringen en best practices.


Mastercourse De Winkel als THEATER - meer weten? KLIK!

Deze bedrijven gingen je o.a. voor: Karwei, Mediapartners, AS Watson (Kruidvat en Trekpleister), La Bottega, Gemeente Leiden, Praxis DIY, Fontys Hogescholen (Small Business & Retail Management), Stijl Retail Design, Livera, De Bruidshoek, Etalageburo CreaVision, Leger des Heils ReShare, Martine de Jong Styling, Sint Lucas, Zo Hip, Brandstore, Blokzijl, Nimeto, Dutch Independent Retail, Horizon College, 5th Fashion, Ippy Juwelier, Veris Bouwmaterialen, Koninklijke Auping, De Haan group, Topvision, Dobbit technologie, De Rooie Pannen, SPS verf, Berden Mode en Interieur, Just Brands, MBW architecten, HANOS en Dr. Hauschka Cosmetica.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren