Retailtips #11: focus op de klantbeleving, óók online!

CF retailadvies  dinsdag 06 september 2016

retailtips-11-Jessica-TrijzelaarOnline brand BK Pannen onderzoekt nieuwe kansen

Jessica Trijzelaar is Productmanager Koken bij BK Pannen en volgde de Mastercourse 'De Winkel als THEATER'. Wat leerde zij in de mastercourse en hoe past ze die kennis toe op het online merk BK Pannen?

Retailtips #11: focus op de klantbeleving, óók online! #retail #customerexperience #retailstyling #retailconcept BK Pannen

De consument centraal
Jessica Trijzelaar: "Carin Frijters ken ik vanuit mijn vorige werk. Aangezien ik gek ben op mensen met nieuwe ideeën en mensen die durven, hadden we meteen een klik. Inmiddels ben ik Productmanager Koken bij BK Pannen en een tijdje geleden zag ik Carin een lezing geven tijdens de Trade Mart. We raakten in gesprek over BK. En hoewel we geen retailer zijn, beseffen we ons wel dat de consument centraal moet staan. Hoe denkt die consument? Wat kunnen wij bieden? Er vielen allerlei puzzelstukjes op hun plaats en ik besloot de Mastercourse te gaan volgen."

Retailtips #11: focus op de klantbeleving, óók online! #retail #customerexperience #retailstyling #retailconcept beelden via bloodandchampagne.com en closetcooking.com

Conceptdenken
Om eerlijk te zijn, had ik niet verwacht dat ik de experts zó leuk zou vinden. Tijdens de Mastercourse werk je verder aan een eigen concept. Dat was veel werk, maar wel ontzettend interessant. Zelf koos ik ervoor om na te denken over het ideale concept voor BK Pannen en dan vooral over hoe ik een goed gefundeerd verhaal kon vertellen waarbinnen alle onderdelen kloppen. Want net zoals overal in de retail dringt ook bij ons het besef door dat het anders moet. Hoe gaan we dat doen? Hoe bereiden we ons voor?

Retailtips #11: focus op de klantbeleving, óók online! #retail #customerexperience #retailstyling #retailconcept beelden via crossmarks.nl en homelife.com.au

Nieuwe kansen
Intussen ben ik net klaar met de Mastercourse. Voor mij klopte alles, het was echt boven verwachting. Ik kreeg er veel energie van en zie overal nieuwe kansen. Vooral de lessen over zintuigen hielpen enorm. Wat doen geuren en kleuren? Je eigen zintuigen gaan open. En hoe creëer je nu juist dat onderscheidende vermogen? We denken allemaal dat we weten wat de consument wil, maar eigenlijk weten we veel te weinig. We doen aannames en denken vanuit merken of producten, dat is écht iets van vroeger en daar red je het nu niet meer mee. De consument heeft tegenwoordig zoveel keuzes, dus waarom kiest hij voor jou? Die snaar moet je zien te raken en daarom moet de consument centraal staan. Gelukkig heb ik mijn enthousiasme ook intern kunnen overbrengen. Samen komen we tot mooie dingen en kunnen we vooruit. Er vielen simpelweg veel zaken samen, en dat schept openingen.

Retailtips #11: focus op de klantbeleving, óók online! #retail #customerexperience #retailstyling #retailconcept beelden via sugarandcharm.com en kateberry.co.uk

Tips:

  • Creëer je eigen paarse koe. Zorg voor het onderscheidend vermogen en maak keuzes. Niet kiezen is verliezen. Weinig mensen doen dat. Dat is de essentie: je moet kiezen.
  • Durf! Vaak kalven concepten om financiële reden of wat dan ook af. Doe het wel, of doe het niet. Geen surrogaat, dan wordt het 'm niet.
  • Mijn conclusie: je hoort allemaal gemopper in de retail maar er liggen juist heel veel kansen. Je moet ze vooral leren zien en pakken.

Retailtips #11: focus op de klantbeleving, óók online! #retail #customerexperience #retailstyling #retailconcept beelden via flickr.com en toonlindbergweddings.com

Meer tips van experts:
Wat hebben deelnemers aan vorige edities er geleerd en hoe passen zij hun kennis toe? Een serie met tips, ervaringen en best practices.


Mastercourse De Winkel als THEATER - meer weten? KLIK!

Deze bedrijven gingen je voor: Karwei, Mediapartners, AS Watson (Kruidvat en Trekpleister), La Bottega, Gemeente Leiden, Praxis DIY, Fontys Hogescholen (Small Business & Retail Management), Stijl Retail Design, Livera, De Bruidshoek, Etalageburo CreaVision, Leger des Heils ReShare, Martine de Jong Styling, Sint Lucas, Zo Hip, Brandstore, Blokzijl, Nimeto, Dutch Independent Retail, Horizon College, 5th Fashion, Ippy Juwelier, Veris Bouwmaterialen, Koninklijke Auping, De Haan group, Topvision, Dobbit technologie, De Rooie Pannen, SPS verf, Berden Mode en Interieur, Just Brands, MBW architecten, HANOS en Dr. Hauschka Cosmetica.

Bewaren