Groen is het nieuwe goud

RetailTheater  donderdag 23 juni 2016

De eerste wortels hebben zich in de wereld van retail geplant en de rol van levend groen in winkels bijft groeien. Drie groenspecialisten nemen je mee in deze retailtrend.

Van woontrend naar retailtrend
"Botanical is op dit moment dé trend. Verschillende branches spelen hier al op in door steeds vaker echte planten in etalage en productpresentaties te gebruiken," aldus Helene Verhoeff, (groen)stylist en vormgever.

Vorig jaar maakten velen zich al schuldig aan de mini-cactus hype, waarbij een mini-cactus in een leeg jampotje op de vensterbank werd geplaatst. Hoe tutterig ook, het was hét teken dat levend groen een belangrijkere rol kreeg in de bewuste levensstijl van consumenten. & Other Stories spotte deze ontwikkeling snel en ging begin dit jaar de samenwerking aan met bloemist Marsano Blumen om de winkels om te toveren in een bloemenfestijn. Tien dagen lang konden bezoekers de nieuwste zomercollectie van 2016 ontdekken terwijl ze werden overladen met een echt zomergevoel door de styling van de winkel met bloemen en planten.

groen-planten-botanical-retailbron: & Other Stories

Groenconcepten schieten als paddenstoelen uit de grond
Helene: "Consumenten leven steeds bewuster. Dat zie je terug in gezonder eten, meer sporten en het creëren van een duurzame leefomgeving. Om balans te vinden in een druk bestaan is het prettig om je te omringen met levend groen."

Levend groen in huis of in een werkruimte kan veel voordelen met zich meebrengen. Dit betekent niet dat je nu direct als retailer een hoveniersopleiding moet volgen of als groenspecialist een winkel moet gaan openen. Twee krachten kunnen ook gebundeld worden tot één sterk concept. Lifestyle winkel Sissy-Boy werkte samen met een consumentenmerk van telers KAS Versgeplukt om twee verschillende werelden, die van fashion en vers levend groen, nader tot elkaar te brengen in vorm van een shop-in-shop. Bij Sissy-Boy in Den Haag stelde je samen met een echte florista een boeket samen. Beide partijen konden van elkaar leren; wie weet wat dit nog in de toekomst brengt!

groen-planten-botanical-retail2bron: Sissy-boy

Een modellenindustrie
"Retailers uit verschillende branches zagen zelfs eerder dan de tuinbranche kansen voor levend groen in de winkel om het imago positief te versterken
," vertelt Romeo Sommers, groenstylist en trendwatcher.

Levend groen is zelfs zó goed voor het imago dat groenplatform mooiwatplantendoen.nl overdonderd werd met verzoekjes om planten te lenen voor fotoshoots. Een gemiste kans om hier niks mee te doen, dus heeft het platform een pop-up modellenbureau voor planten geopend. In The Plant Agency kunnen fotografen, stylisten en redacteurs gratis planten boeken voor een fotoshoot en is er zelfs een eigen Instagramstudio. Wat ons betreft gaan we dit meer terug zien in de retail, waar planten worden uitgeleend voor winkeldecoratie en fotoshoots voor retailcommunicatie.

groen-planten-botanical-retail6bron: The Plant Agency, Samuel van Leeuwen

De natuurlijke kracht van groen
"Planten zorgen voor een gezonde en positieve verandering in zowel de winkel als werkruimte. Zeker in deze tijd van hectiek en stress bieden groene planten de vaak broodnodige rust," zegt Carolien Rutgers, groenstylist en -adviseur.

Stel je voor dat je tijdens een wandeling door het park ineens producten van Apple tegenkomt. Wat blijkt: je staat in een Applestore. Zo zit de nieuwste flagshipstore van Apple in San Francisco in elkaar: Dankzij de volledig uitschuifbare ramen en door letterlijk de bomen naar binnen te halen vervaagt Apple de scheidingslijn tussen het park en de winkel. Op deze manier wil het merk de winkel veranderen in een groene ontmoetingsplek.

groen-planten-botanical-retail7Apple Store Union Square (Courtesy of Apple)

Pak uit met levend groen en verras de klant!
Helene Verhoeff: "Levend groen geeft rust en evenwicht. Planten zijn fantastisch om te gebruiken als natuurlijke decoratie. Prachtig en uniek qua uitstraling en passend bij iedere winkelconcept."

Dat levend groen een belangrijke retailtrend is valt niet meer ontkennen. Mensen hebben steeds meer behoefte om even te ontsnappen uit de hectiek van alledag; ze zoeken naar balans in een druk bestaan. Levend groen biedt hier veel kansen. Met hun veelzijdigheid kunnen planten en bloemen eenvoudig worden toegepast in verschillende winkelconcepten. Een ding is zeker: nu eenmaal de eerste wortels zijn geplant, is levend groen niet meer uit de retail weg te denken.

Wil je meer weten over de ontwikkeling van groen in retail? Lees dan het verhaal van Helene Verhoeff.

Stoomcursus
''Inspirerend, spontaan, creatief en een heerlijke beleving. Je begint te borrelen. Echt genieten!'' Carolien Rutgers heeft voor het openen van haar winkel de stoomcursus RetailTheater gevolgd. Treed jij in haar voetsporen om alles te leren over jouw klanten, hoe die beslissingen nemen, over je winkelinrichting en hoe je jouw producten presenteert in de winkel? Maak dan nu gebruik van de vroegboekkorting!