LabSolue, de zoetste geurbeleving van Milaan

Saskia Hogevonder  dinsdag 10 mei 2016

Parfumlaboratorium brengt geurbeleving in eerste 'Hotel à Parfum'

Nergens in Milaan ruikt de lucht zo zoet als in Hotel Magna Pars. Retailstylist Saskia Hogevonder ervaarde tijdens Salone Del Mobile wat het Hotel à Parfume zo bijzonder maakt. Het verhaal begint bij hoteleigenaar Roberto Martone. Op de fundering van zijn vaders parfumfabriek bouwde hij hotel met 39 kamers die volledig in het teken van geur staan. Elke kamer heeft een unieke geur op basis van bloemen, bomen of fruit.

Parfumlaboratorium Labsolue brengt geurbeleving in eerste 'Hotel à Parfum' #geur #geurbeleving #parfum #LabSolue #HotelMagnaPars #branding #marketing

Het parfumlaboratorium
De nieuwste aanwinst en aanvulling op het geurconcept van Hotel Magna Pars is LabSolue, een parfumlaboratorium ontwikkeld door Roberto's dochters Ambra en Giorgia. Bij binnenkomst valt direct de combinatie op tussen de drie basismaterialen: hout, staal en glas. In de houten kasten en werkbaden zijn oude chemische werkruimtes en stalen lichtarmaturen van de oude parfumfabriek verwerkt. Deze keuze zorgt voor een interessant contrast tussen de industriële en mannelijke look-and-feel en de emotionele en vrouwelijke kenmerken van geur.

Parfumlaboratorium Labsolue brengt geurbeleving in eerste 'Hotel à Parfum' #geur #geurbeleving #parfum #LabSolue #HotelMagnaPars #branding #marketing

De zoete geurbeleving
In groepjes van vijf krijgen de hotelgasten een rondleiding van één van de zussen en ervaren de zoetste geurbeleving van Milaan. LabSolue verkoopt de originele geuren van de parfumfabriek 'Marvin' als een ode aan het werk van hun grootvader heeft. Geur is heel persoonlijk en doordat het per persoon heel erg verschilt, kun je in het laboratorium samen met een specialist een eigen geur samenstellen. Dit gaat door middel van geurstrips verstopt in laboratoriumtrechters. Vervolgens haalt de specialist de gekozen geuren uit een stalen koelkast en bottelt de samenstelling in een amberkleurig flesje, gebaseerd op de farmacieverpakkingen van de parfumfabriek.

Parfumlaboratorium Labsolue brengt geurbeleving in eerste 'Hotel à Parfum' #geur #geurbeleving #parfum #LabSolue #HotelMagnaPars #branding #marketing

De parfumbibliotheek
In afwachting van het bottelen kunnen gasten de privébibliotheek bezoeken. Hier kunnen ze in alle rust plaatsnemen in een fauteuil en één van de boeken over parfum uit de collectie lezen. Ambra en Giorgia zijn in 2013 begonnen met het verzamelen van boeken en halen hier nog steeds inspiratie uit, zoals het maken van geurkaarsen en bamboesticks.

Parfumlaboratorium Labsolue brengt geurbeleving in eerste 'Hotel à Parfum' #geur #geurbeleving #parfum #LabSolue #HotelMagnaPars #branding #marketing #verpakking

Wie niet horen wil, moet maar ruiken
LabSolue onderscheidt zich door een sterk geurconcept te bouwen op de parfumgeschiedenis van de familie en dit door te vertalen in elk detail. Hierdoor ervaart de bezoeker een onvergetelijke geurbeleving, versterkt door de tijdloze omgeving van het laboratorium. Geur beïnvloedt 75% van onze emoties, doordat geur emoties opwekt die verbonden zijn aan persoonlijke herinneringen. Met een sterk geurconcept dat past bij jouw stijlgroep, heb je een fantastische manier om je merk op het diepste niveau te verankeren bij de consument.

Links: Hotel Magna Pars en LabSolue

Alle foto's zijn gemaakt door Saskia Hogevonder


Over Saskia Hogevonder
Saskia Hogevonder is retailstylist bij RetailTheater. Ze begon 20 jaar geleden als visual merchandiser en ze helpt als retailstylist ondernemers met de visuele vertaling van de boodschap in de vorm van een etalage, een hotspot of een complete winkelinrichting en zorgt altijd voor een positief resultaat. Het retailmerchandise-vak is continu in beweging en om actueel te blijven gaat Saskia dan ook regelmatig op zoek naar inspiratie in binnen- en buitenland.