Mode en duurzaamheid: het taboe van overproductie

Hasmik Matevosyan  dinsdag 26 april 2016

Alle modemerken hebben ermee te maken: 30% van de kleding wordt verkocht tijdens de uitverkoop, en nog eens 30% wordt helemaal níet verkocht. Daarnaast hebben de merken te maken met sample stock en geretourneerde kleding die via de webshop verkocht was. Tel daarbij de tussenvoorraden op die achterblijven in fabrieken door fouten bij de productie en je begrijpt waarom de mode-industrie na de olie-industrie de tweede grootste milieuvervuiler is.

Installatie in Tijdelijk Modemuseum; rollen met draden van fleece truien door Conny Groenewegen. Foto: Johannes Schwartz
Installatie in Tijdelijk Modemuseum; rollen met draden van fleece truien door Conny Groenewegen. Foto: Johannes Schwartz

Ondernemersrisico

Overproductie is in de modeindustrie een normaal ondernemersrisico. Zo normaal zelfs, dat de merken het niet als een probleem zien. Overproductie is echter wel degelijk te voorkomen. Slimmere designprocessen en betere communicatie spelen daarin een rol; daarnaast zijn er ook businessmodellen die hergebruik winstgevend maken. Deze methoden worden echter nog maar op een kleine schaal toegepast. Waarom?

Duurzaamheid als kostenpost

Duurzaamheid wordt meestal gezien als extra kostenpost. Als je wilt besparen op water en energie en de C02-uitstoot wilt verminderen moet je eerst investeren; leefbare lonen uitbetalen is ook een extra kostenpost. Bij overproductie ligt dat anders: geen overproductie betekent besparing van grondstoffen én kosten. Waarom wordt het voorkomen van overproductie dan niet benoemd als een duurzaamheidsdoel?

Oplossingen voor overproductie

Een oplossing voor het voorkomen van de productie van ongewenste kledingstukken is een dialoog tussen modemerken en hun klanten om te begrijpen wat de behoeften en frustraties van de consumenten zijn met betrekking tot het kledingaanbod. Zo meet je niet alleen wat wel of niet verkoopt, je begrijpt ook waarom dat zo is. Door de klant echt te leren kennen, kunnen modemerken kledingstukken ontwerpen en produceren die klanten daadwerkelijk willen hebben.

Perfect fit - woolworth
Woolworth: Perfect Fit 

"Big data"
Een voorbeeld van een succesvol contact met de consument was het initiatief 'Find your perfect fit' van Woolworth. Consumenten konden zich in de winkel laten scannen door een 3D scanner waarna ze advies kregen over de voor hen aanbevolen confectiematen. De verzamelde data van consumenten werden vervolgens gebruikt om de confectiematen te verbeteren. 

Software voor visualisatie
Een andere oplossing voor het voorkomen van tussenvoorraden die bij fabrieken achterblijven door fouten, is het maken van betere werkbeschrijvingen. Software als Clo3D kan helpen om ontwerpen realistischer te visualiseren. Allereerst voorspelt de software hoe het ontwerp eruit komt te zien, waardoor het sampling proces verkort wordt. Daarnaast maakt de software uitgebreid beeldmateriaal dat gebruikt kan worden voor de werkbeschrijving. Hoe concreter en uitgebreider het beeldmateriaal, hoe minder kans dat ontwerpen verkeerd geïnterpreteerd worden door productiemedewerkers.

3d visualisation for fashion production #clo3d #3d
Beeld: clo3d

Weg met de uitverkoop!

Het uitverkoopsysteem zorgt ervoor dat de waardering voor kleding daalt; consumenten wachten met aanschaffen van een kledingstuk tot het uitverkoop is en gaan bovendien minder zorgvuldig om met de gekochte kledingstukken. Een businessmodel dat hergebruik stimuleert zorgt ervoor dat een grote groep consumenten toegang heeft tot kleding van een hoge kwaliteit én zorgt voor meer winst.

Uitverkoop bij V&D - hoe gaan we om met mode? #fashion #sustainabliity #vend #sale #uitverkoopuitverkoop bij V&D, maart 2016. Foto: Hasmik Matevosyan

"Als het jurkje na een paar wasbeurten verkleurd is, dan gooi ik het weg en koop wel een nieuwe, voor de prijs hoef ik het niet te laten," is een exemplarische opmerking die ik hoorde tijdens mijn onderzoek naar consumentenbeleving van kleding. Geen wonder dat er jaarlijks ongeveer 135 miljoen kilo textiel in de verbrandingsoven verdwijnt!

Oplossingen

Mijn voorstel: bied nieuwe kledingstukken aan voor de volle consumentenprijs. Bied de kleding daarnaast aan via een intern kledingbibliotheek; na een x-aantal keren uitgeleend te zijn kan het kledingstuk uiteindelijk met korting tweedehands verkocht worden.

Meer winst!

Wanneer een merk overproductie voorkomt en kleding naast gewone verkoop ook uitleent en tweedehands verkoopt kan het tot wel 70% meer winst maken dan via het huidige systeem. Een deel van de extra winst kan geïnvesteerd worden in een dialoog met de consumenten, en een ander deel in eerlijke lonen voor de productiemedewerkers en schonere productieprocessen.

Maar voordat we kunnen overgaan naar het toepassen van oplossingen voor de overproductie, moet overproductie wel eerst erkend worden als het resultaat van fouten in ontwerp- en productieprocessen. Pas dan kan je precies meten hoe groot het probleem is en welke oplossingen het beste toegepast kunnen worden.

Dit artikel sluit ik af door jou uit te nodigen om transparant en open te discussiëren over het onderwerp. Wat zijn jouw gedachten over het huidige uitverkoopsysteem, winkelen en onverkochte voorraden? En welke oplossingen zie jij?

Hasmik Matevosyan is een freelance modeconsultant en auteur van het boek 'Paradigm Shift in Fashion'. Zij is expert op het gebied van kledingpsychologie en duurzaamheid in de mode. Hasmik kan worden ingezet voor lezingen en consultancy op het gebied van mode en duurzaamheid en voor advies over modeontwerpen op basis van de behoeften. Meer informatie: www.hasmikmatevosyan.com, Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. of bel 06 19462292.

Reacties  

 
# Roosmarie 26-04-2016 09:42
Leuk stuk Hasmik! In allerlei productgroepen zie je dit, ook in de automotive industrie. Landfill of auto's, textiel,technische apparaten.... Waarom? Omdat ordergrootte nog steeds gezien wordt als groei in onze economie en je nog steeds je onverkochte goederen belasting technisch kunt "afschrijven". Daarmee maak je een verliespost ineens weer positief. Een reële boekhouden met echte cijfers daar draait het om. Ethical banking & bookkeeping gaat niet alleen om waar een bank in investeert maar ook hoe "TRUE" ben je echt ook als ( mode) ondernemer!! Of Hoe #Clean&Unique ben je echt?.
Jouw ideeen sluiten naadloos aan bij de orders voor uniformen voor hostessen of bedrijven. Daar worden dmv passessies maten opgenomen en de wensen van de drager opgenomen. Als alles rond is, dan wordt er pas geproduceerd. Als je weer dicht bij huis gaat produceren, brengt dit weer de maak industrie terug naar lokaal (Nederland) minder landfill, minder fouten en snelle reacties op de behoefte van de markt|consument. Dit idee had ik al in 2001, ik kreeg heel veel positive respons. Echter heb ik toen geen investeerder kunnen vinden. Maar volgens mij is de tijd rijp! Roosmarie
Antwoorden
 
 
# Anna 26-04-2016 10:27
Het klopt dat de ontwerpmethode die Hasmik beschrijft ook worden toegepast bij het ontwerpen van bedrijfskleding. Daarnaast komt er (langzaam maar zeker) ook echt beweging in de maakindustrie in Nederland, oa Irma Borgsteede is daarmee bezig met www.fairmadeinholland.nl/.../.

Kijk ook even naar de nog steeds lopende discussie op stylink.nl/.../....
Antwoorden