Merci, een nieuwe stap in de warenhuisevolutie

Mirjam du Maine  vrijdag 26 februari 2016

Waarom dit warenhuis in Parijs wél werkt

De overlevingsstrijd van V&D was dagelijks te volgen via de media. Ook Hema worstelt met haar strategie. Nieuw is dat niet: in heel Europa kampen warenhuizen al jaren met dalende omzetten. Toch doet warenhuis Merci in Parijs het erg goed. In de stad van opper-warenhuis Les Halles, heeft Merci, gevestigd in Le Marais, een nieuwe stap in de warenhuisevolutie gezet. Wat maakt Merci zo uniek en succesvol?

Warenhuis Merci in Parijs. Terwijl overal in Europa warenhuizen omvallen doet Merci het opvallend goed. Waarom? #merci #retailingang van Merci, bron: merci-merci.com

Het begint al bij de keuze voor de locatie en het pand waar het Franse echtpaar Cohen dit walhalla voor interieur- en modeliefhebbers vestigde. Voordat je de winkel binnengaat zorgt de combinatie van het authentieke pand in combinatie met elementen van nu voor een spannende mix, met als opvallende eye catcher het Fiatje 500 dat telkens in de stijl gehuld wordt van het thema dat binnen te zien is.

Warenhuis Merci in Parijs. Terwijl overal in Europa warenhuizen omvallen doet Merci het opvallend goed. Waarom? #merci #retailde iconische Fiat 500, bron: merci-merci.com

Helder thema
Merci zorgt telkens voor andere programmering. In één van de eerste blogs op de website van Merci sprak de artistiek directeur Daniel Rozentroch over hoe het warenhuis continu inspeelt op de evolutie van het menselijke gedrag en dit naadloos doorvertaalt in actuele thema's. Het warenhuis wisselt regelmatig van thema dat volledig wordt doorgevoerd in de winkel en bijpassende events. Zo wordt de bezoeker telkens weer verrast en is er ook terugkerend aandacht van media en lifestyle blogs voor Merci.

Warenhuis Merci in Parijs. Terwijl overal in Europa warenhuizen omvallen doet Merci het opvallend goed. Waarom? #merci #retailthema verwerkt in de omgeving, bron: merci-merci.com

'Sports in the City'
Reden genoeg om tijdens Maison Objet weer een kijkje te nemen bij Merci. Tijdens ons inspiratiebezoek aan het warenhuis waren het assortiment, de inrichting en productpresentaties afgestemd op het thema 'Sports in the City'. Naast sportkleding en -materialen voegt Merci aanvullende producten aan het assortiment toe, zoals voeding- en kookboeken voor een gezonde levensstijl. Deze slimme manier van cross-selling zorgt ervoor dat alle merken binnen dit thema elkaar naadloos aanvullen. En drie dagen per week is er tijdens een event een personal trainer aanwezig voor sportdemonstraties.

Warenhuis Merci in Parijs. Terwijl overal in Europa warenhuizen omvallen doet Merci het opvallend goed. Waarom? #merci #retailingang van Merci met pingpongtafels als meubilair, bron: Mirjam du Maine

Kleur en materiaalgebruik
Navigeren door het assortiment gebeurt bij Merci op een heel natuurlijke manier. De afwisseling tussen felle kleuren en poederpastels beïnvloeden het gevoel en de ruimtelijke oriëntatie per productassortiment. Naast kleur worden ook verschillende materialen gebruikt om de sfeer per assortiment te laten veranderen. Het continu afstemmen van de kleur en materialen creëert steeds een andere beleving en zorgt voor een eigentijds gevoel.

Warenhuis Merci in Parijs. Terwijl overal in Europa warenhuizen omvallen doet Merci het opvallend goed. Waarom? #merci #retailproductpresentatie, bron: Mirjam du Maine

Inspelen op retailtrends

Merci bewijst dat het tijdperk van warenhuizen nog lang niet aan zijn einde is gekomen. Dit doet het warenhuis door in te spelen op een aantal van de retailtrends voor 2016 die we onlangs benoemden en die we binnenkort verder gaan verdiepen:

  • Het jaar van verbinding
  • Durf te experimenteren
  • Iedere bezoeker een show
  • Totaalervaring door zintuigen

Warenhuis Merci in Parijs. Terwijl overal in Europa warenhuizen omvallen doet Merci het opvallend goed. Waarom? #merci #retail
Tafelvoetbal van karton, Bron: Mirjam du Maine

Mirjam du Maine, retailstylist bij RetailTheater
RetailTheater-partner Mirjam du Maine heeft in de afgelopen 20 jaar haar sporen in de retailbranche ruimschoots verdiend. Creativiteit, een sterk gevoel voor commercie en de kracht om deze twee ingrediënten te combineren maken van Mirjam een retailstylist die de commerciële boodschap van ondernemers telkens weer kan vertalen in een sterke visuele presentatie op de winkelvloer. RetailTheater is een netwerkorganisatie, online platform en boek ineen. Het doel: retailers, ketens en fabrikanten advies geven en ze helpen om hun winkelconcepten nog beter te maken en te activeren.

De 5 favoriete warenhuizen van Mirjam du Maine van dit moment zijn:

  • Story Rachel Schechtman
  • Multiplex
  • Dover Street Market
  • Antonio Maras Concept Store
  • Merci

Bezoek ons Pinboard warenhuis 3.0 voor meer inspiratie
Op cfretailadvies.nl vind je meer informatie over de achtergrond van Merci
In 2009 schreef Carin Frijters ook al over dit warenhuis: Merci, retail zonder ego

Warenhuis Merci in Parijs. Terwijl overal in Europa warenhuizen omvallen doet Merci het opvallend goed. Waarom? #merci #retailGucci presentatie in Dover Street Market, bron: insta.me

www.retailtheater.nl