Retailtips #9: groen in retailstyling

CF retailadvies  dinsdag 16 februari 2016

Helene Verhoeff werkt als stylist aan positioneringsvraagstukken, styling van bestaande en nieuwe producten, ontwerp en inrichting van beurzen en (kantoor)ruimten. Vorig jaar nam ze deel aan de Mastercourse De Winkel als THEATER, nu deelt ze haar ervaringen.

Planten in retail - fashion store Vanilia bricks & clicks #plants #retail #retailstyling
Ficus lyrata in een roodstenen terracotta pot als eyecatcher in de winkel van Vanilia. Ook online neemt ‘groen' een belangrijke plaats in bij Vanilia.

Mastercourse De Winkel als THEATER verdiept je retaildenken

Het afgelopen jaar had ik mezelf een doel gesteld: ontwikkelen in de vorm van een opleiding of cursus. Ik had het boek Prikkel de Koopknop van Carin Frijters gelezen, was enthousiast en toen ik zag dat er de Mastercourse De winkel als THEATER aan vastzat, heb ik me ingeschreven. Wat ik goed vond, is dat het écht een verdieping is van retaildenken en retailstyling; hoe je een fysieke winkel klaar maakt voor de nieuwe tijd en omgaat met het nieuwe verkopen. Het leukste? In het boek komen veel specialisten uit het vak aan het woord, in de cursus is dat precies zo. Je hebt niet één docent, je krijgt les van allerlei professionals op hun gebied. Dat maakt het voor mij geloofwaardig en sterk.

Cactus als eyecatcher - Een stoere cactus in een zwart geverfde basic ondergrond maakt de presentatie bij Shoeby helemaal ‘af’ en volgens de laatste trend. #plants #retail #retailstyling
Een stoere cactus in een zwart geverfde basic ondergrond maakt de presentatie bij Shoeby helemaal 'af' en volgens de laatste trend.

Sterker onderbouwen

Wat ik fijn vind, is dat het mijn retailkennis heeft versterkt. Natuurlijk gebruikte ik al veel aspecten die aan bod komen, maar nu kan ik dat nog sterker onderbouwen. Naar mezelf én naar mijn klanten. Het stimuleerde me bovendien om weer meer om me heen te kijken naar wat er allemaal gebeurt. Dan zie je toch het grotere geheel.

high end styling met planten #plants #styling #photostyling #lingerie
fotostyling door Six & Five Studio

De les als theater 

Ik kan mensen de Mastercourse echt aanraden omdat 'ie praktisch is, en tegelijkertijd ook op niveau.

Je kent het wel, soms ga je naar een lezing die heel inspirerend is. Als je dan weer thuis bent, denk je vaak: 'maar hoe doe ik dat dan?'. De Mastercourse is een goede mix. Je krijgt veel inspiratie, tegelijkertijd zijn er hele duidelijke vertaalslagen naar de praktijk. Ook de locaties werken daar aan mee. Je komt steeds op andere, verrassende plekken. De boeken van Carin gaan erover dat winkelen een beleving moet zijn, theater. In de cursus gebeurt dat ook consequent. Erg sterk. Ook is het contact met je medecursusgenoten boeiend. Je zit met allerlei verschillende mensen aan tafel en leert van elkaar. De praktijkvoorbeelden zijn wat dat betreft een boeiend onderdeel van de cursus.

planten in moderne kapsalon #plant #interieur
Planten in kapsalon Japan. Beeld via Takenez.com

Tip van Helene 

Er kan nog zoveel meer met groen in de retail. Woonwinkels en tuincentra zijn vaak twee compleet verschillende werelden. Ik denk dat het aantrekkelijk zou zijn voor de consument als er meer integratie plaats zou vinden. Makkelijke manieren 'om groen te doen' laten zien en zo verleiden tot aankoop. Laat bijv. zien welke plant-potcombinatie past er in een bepaalde woonstijl en trend. Of gebruik planten om de sfeer in de winkel en producten te versterken. Hortensia's in poederachtige pasteltinten of begonia's met satijnwitte bloemen op een presentatietafel bij Hunkemöller. Een grote citrusboom op het versplein van Jumbo Foodmarkt bijvoorbeeld, hoe leuk zou dat zijn?

Helene Verhoeff: "Groen kan heel goed ingezet worden om beeld en sfeer te versterken. Andersom maakt een juiste styling groene producten ook waardevoller."

Over Helene Verhoeff

Helene is inmiddels ruim 15 jaar werkzaam op het gebied van styling en vormgeving. Eerst als docent en vanaf 2011 als zelfstandig ondernemer. Haar achtergrond in bloemen en planten, een sterk conceptueel denkvermogen en hands -on mentaliteit, gebruikt ze om bedrijven te helpen hun verhaal te visualiseren. Het doel van iedere styling is de boodschap van een product of bedrijf op een originele en verrassende manier vertalen, waardoor de positie sterker wordt en er onderscheid gemaakt kan worden met de omgeving. 

Etalage Anthropology met narcissen en klimop
etalage Anthropology met o.a. bloeiende narcissen via Meghan Burch

Meer tips van experts:

 

Bewaren