Retailtips #8: theater maken op de B2B markt

CF retailadvies  donderdag 10 september 2015

Geïntegreerd leren kijken naar de klant

retailtips-profielfoto-Clazina2Maar liefst drie rollen vervult Clazina van Iterson bij Veris Bouwmaterialengroep BV. Ze is productmanager van de afdeling keukens, showroomadviseur én tegelspecialist. Afgelopen zaterdag voltooide Clazina, samen met de andere deelnemers, de mastercourse 'De winkel als THEATER'. Ze deelt graag haar ervaringen.

Productaanbod in een thematisch jasje
"Via een advertentie kwam ik bij deze mastercourse terecht en zag er meteen het nut van in om hem te volgen. Ik ben werkzaam op de afdeling inkoop en ik merk dat we binnen ons bedrijf op verschillende manieren kijken naar klanten en hun wensen. Ook in de B2B markt gaat het niet langer alleen om productaanbod maar wordt het steeds belangrijker dit aanbod te vertalen naar mooie concepten en bijbehorende verhalen."

"Dit lijkt in eerste instantie alleen de taak van de marketingafdeling, maar met de afdeling inkoop kunnen we hier juist een sterkere rol in spelen door te zorgen voor een goede afstemming van de producten en de overall conceptkoers. Hier valt ook binnen ons bedrijf nog iets te halen en ik besloot me daarom op te geven voor de mastercourse 'De winkel als THEATER'."

Retailtips #8: theater maken op de B2B markt #retail #tilesSatya Eastern Kitchen in New York via worldarchitecturenews.com

Op reis met je klant
"De mastercourse is in mijn ogen praktisch goed inzetbaar. Tijdens de mastercourse heb ik vooral geleerd om beter in concepten te denken. Ook weet ik nu hoe ik moet handelen vanuit het oogpunt van een klant, vanuit een specifieke stijlgroep, die uiteindelijk de producten koopt. Als bedrijf zijnde moet je natuurlijk altijd proberen te denken vanuit de klant, maar na het volgen van de mastercourse weet ik precies welke stappen ik moet nemen om dit ook daadwerkelijk te doen."

Tijdens de gehele mastercourse staat de consument centraal. Hoe kun je als bedrijf succesvol inspelen op wensen en behoeften uit de markt? Dat heeft alles te maken met het verwerven van kennis over je consument én het bijbehorende koopgedrag. Door op reis te gaan met je klant, visualiseer je het aankoopproces, vanuit het perspectief van de klant. Hoe oriënteert de klant zich (voor), hoe verloopt de aanschaf (tijdens) en wat gebeurt er nog in de aftersales periode (na)? Als je uitgebreid naar de klantreis kijkt, kun je vervolgens helder formuleren wat je als bedrijf wilt betekenen en toevoegen. Op het Pinterest account van RetailTheater kun je, naast inspirerende themaborden, diverse infographics vinden over de klantreis.

Retailtips #8: theater maken op de B2B markt  #retail #tilesrestaurant KOOK via archdaily.com

Nieuwe inzichten
"De deelnemers van de mastercourse kwamen uit zeer verschillende hoeken. Het is fijn om met zo'n gemengd gezelschap van vaak praktische experts te zijn. Het levert me zakelijk/financieel niet direct voordelen op, daarvoor zijn onze achtergronden te verschillend, maar ik kom door de andere deelnemers wel tot verschillende nieuwe inzichten. Zo lopen we allemaal tegen dezelfde problemen aan. Hoe vinden we de juiste aansluiting bij de huidige klant? We hebben meer met elkaar/andere branches gemeen, dan we in eerste instantie denken. Tijdens de lessen was er volop ruimte voor discussie, het uitwisselen van tips en feedback en juist dat maakt deze mastercourse zo waardevol."

retailtips-Terugblik-CYMO-MORE

Terugblik
In de laatste les geeft degene die wil een eindpresentatie. De één heeft een nieuw concept uitgewerkt, de ander zijn oude concept onder de loep genomen en aangescherpt. Als Clazina terugkijkt op de lessen, kan ze concluderen dat ze naar huis gaat met nieuwe inzichten die ze meteen gaat toepassen. "Bij de inkoop houden we nu al meer rekening met het conceptuele gedeelte. We zoeken nu beter dan voorheen bij het uitzoeken van nieuwe producten naar materialen die goed bij elkaar aansluiten en samen een verhaal kunnen vertellen. Dit maakt het meteen voor onze afdeling marketing makkelijk om verder te gaan, met waar onze input stopt. We kijken nu met behulp van de klantreis naar de daadwerkelijk behoefte van de klant en spelen daar met het team beter op in."

De mastercourse biedt plaats aan een beperkt aantal deelnemers; de focus ligt op kwaliteit in plaats van kwantiteit en er is volop ruimte voor interactie. Er is dus voor iedere deelnemer voldoende aandacht voor zijn of haar persoonlijke vraagstukken.

Meer weten? KLIK! De Mastercourse De Winkel als THEATER

Retailtips #8: theater maken op de B2B markt #retail #tiles #colourrestaurant Ruyi in Melbourne via vogue.com.au

Retailtips #8: theater maken op de B2B markt #retail #tilesRestaurant Llama in Kopenhagen via kilodesign.dk

Retailtips #8: theater maken op de B2B markt #retail #tiles #kintsugi
restaurant Anahi in Parijs via remodelista.com

 


Meer tips van experts: