Je ontwerpt het visitekaartje van het bedrijf

Studio Bas van Wayenburg  dinsdag 28 augustus 2012

Over een succesvolle jarenlange samenwerking
Kleding is emotie. Dat geldt ook voor bedrijfskleding en normenkleding. De drager moet zich er prettig en veilig in voelen, zich er goed in kunnen bewegen en er het liefst ook trots op zijn. Die kleding te ontwerpen is steeds weer een uitdaging. “Een goed lopende eigen lijn of een trotse klant, daar doen we het voor.”

HaVeP Arctic Solution

“Een nieuw ontwerp maken blijft leuk om te doen”, zegt Mirjam Bierings, hoofd productontwikkeling bij Van Puijenbroek Textiel. “Samen met ontwerper Bas van Wayenburg (van de gelijknamige studio), beginnen we helemaal vanaf nul. Het gehele traject neemt ruim een half jaar in beslag. De A+A beurs is voor ons een goed moment om nieuwe kledinglijnen te introduceren. Zo kunnen we meteen peilen of de klant er iets in ziet. We komen dan met een nieuwe lijn in normenkleding en één in bedrijfskleding. Dit jaar zijn dat de HaVeP Guard en de HaVeP Arctic.”

 Van tekening naar kledingstuk
Een nieuw ontwerp begint altijd met een brainstorm. “Op basis daarvan komt Bas met verschillende voorstellen die we bespreken”, zegt Bierings. Twee of drie van deze voorstellen werkt Van Wayenburg uit tot tekeningen, die de afdeling productontwikkeling vervolgens vertaalt naar patronen. Bierings: “Daarna wordt er een kledingstuk in stof uitgewerkt, zodat we het kunnen voelen en passen. Dit kledingstuk bespreken we opnieuw met Bas om samen tot het definitieve model te komen. Dan passen we de patronen aan en maken we mallen voor de stiksels en naden, zodat bijvoorbeeld de zakken er later op alle kledingstukken hetzelfde uitzien.” 

HaVeP Guard In opdracht
Naast eigen ontwerpen, werken Van Puijenbroek Textiel en Studio Bas Van Wayenburg ook aan ontwerpen in opdracht van een klant. Van Wayenburg: “Het enige verschil is, dat ik me dan moet inleven in het bedrijf waar we voor werken en in het beroep dat de drager van de kleding uitoefent. Om daar gevoel bij te krijgen, loop ik altijd een aantal dagen mee binnen een bedrijf. Ik kijk, maak foto’s en let op de verschillende werkhoudingen. Daarnaast praat ik veel met de medewerkers om de sfeer van het bedrijf te proeven. Alle gegevens die ik verzamel, neem ik mee in het creatieve proces.”

Creativiteit
“Met elke opdracht begin ik vanaf nul”, vervolgt Van Wayenburg. “Ik ontwerp maatwerk voor de industrie. De klant betaalt voor een nieuw ontwerp; om af te wijken van de standaard en het eigen bedrijf te profileren. Daarom neem ik nooit een voorbeeld van een eerder ontwerp, want dat remt de creativiteit. En creativiteit is belangrijk voor mijn eigen ontwikkeling, maar ook voor het eindresultaat.” Bierings: “Wij toetsen de tekeningen van Bas vervolgens aan de regels waar de kleding aan moet voldoen. Vooral bij normenkleding luistert dit heel nauw. Vervolgens bekijken we de mogelijkheden binnen de normen en zoeken daarbij de grenzen op.” Van Wayenburg: “Ons doel is om tot een zo modieus mogelijk ontwerp te komen waar de klant trots op kan zijn.”

Actualiteit
Juist dat modieuze aspect wordt de laatste jaren steeds belangrijker. Bierings: “Mensen willen in hun werkkleding een boodschap kunnen doen. En jongeren dragen bijvoorbeeld een worker als vrijetijdskleding. Wij kijken dan ook steeds meer naar de maatvoering en pasvorm en zorgen ervoor dat werkkleding er ook leuk uitziet. Dat zie je terug in de Arctic lijn.” Van Wayenburg: “Daarbij verliezen we het comfort en de veiligheid zeker niet uit het oog.”

Lange samenwerking
Van Puijenbroek Textiel en Studio Bas van Wayenburg zijn goed op elkaar ingespeeld.Van Wayenburg: “Dat mag ook wel na ruim twintig jaar samenwerken… Mijn eerste grote opdracht was een kledinglijn voor de monteurs van DAF Truckers Team Service. Een ‘pechdienst’ van DAF die al lang niet meer bestaat.” “We hebben een klik”, zegt Bierings. “Bas begrijpt ons, tekent niks onwerkelijks en in overleg komen we altijd tot een mooi product.” In 2006 werd de samenwerking zelfs bekroond met een prijs; de bouwvakkleding die Van Wayenburg samen met HaVeP ontwierp voor Bouwbedrijf Volker Wessels kreeg de Corporate Fashion Award.

In Museum Rotterdam is nog tot 30 september de expositie Werkstijl te zien. Deze expositie laat de relatie tussen werkkleding en mode zien: van werkvloer naar catwalk. Modeontwerper Monique van Heist is met conservator Sjouk Hoitsma collecties van Museum Rotterdam, andere musea en verzamelaars ingedoken op zoek naar voorbeelden van oude en nieuwe werkkleding én de hierop geïnspireerde mode. Op deze expositie is ook de Guard lijn van HaVeP te bewonderen.

website Studio Bas van Wayenburg

Foto's: HaVeP® Guard