Retail van nu: tips, ervaringen en best practices van professionals

CF retailadvies  maandag 05 oktober 2015

In de Mastercourse Retail 'de winkel als theater' wordt je meegenomen langs de belangrijkste thema's van een onderscheidend winkelconcept. Wat hebben deelnemers aan vorige edities er geleerd en hoe passen zij hun kennis toe? Een serie met tips, ervaringen en best practices.

Retailtips #9: wat voelt, ruikt en ziet de klant? #retail

  Retailtips #1: wat voelt, ruikt en ziet de klant?

Bij het ontwikkelen van een nieuwe retailformule ben je misschien geneigd strategisch te denken, over hoe het eruit moet komen te zien. Wat eigenlijk nog belangrijker is: wat voelt, ruikt en ziet de klant? Stilstaan bij en denken vanuit de consument, daar gaat het om. Tips van Judith Hazen van Dutch Independent Retail.

Retailtips #2: stap voor stap naar een sterke formule #retail

  Retailtips #2: stap voor stap naar een sterke formule

Sietske van Geel is coördinator van ReShare Store en deelt haar best learnings. "Je leert stap voor stap werken: eerst de basiswaarden, dan de vertaling naar concept tot aan de materialen die je gebruikt. We weten nu hoe je de formule tastbaar en concreet maakt. "

Retailtips #3: hoe pas je kleur & muziek toe? #retail

  Retailtips #3: hoe pas je kleur & muziek toe?

Muziek beïnvloed hoe de klant jouw winkel en producten ervaart. Met kleur en licht kun je een ruimte visueel hoger maken, vriendelijker of juist afstandelijker, en kun je de klant onbewust richting geven en laten navigeren. Tips van Saskia Hogevonder van Stijl Retail Design en Nynke Ott van etalageburo CreaVision.

Retailtips #4: why, how & what #retail

  Retailtips #4: why, how & what

Voor een sterk concept verdiep je je in de Why – How – What: de Why beantwoordt de vraag: welke waarde voegt mijn winkel toe voor klanten? De volgende stap is How; denk bijvoorbeeld aan een bijzondere verkoopmethode. Bij What beschrijf je de producten en/of services die je verkoopt. Suzanne Rotteveel is visual merchandiser bij Praxis en deelt haar best learnings.

Retailtips #5: retail in het onderwijs #retail

  Retailtips #5: retail in het onderwijs

Alexandra Kox-Rinner is docent Small Business & Retail Management aan Fontys Hogeschool in Eindhoven. Ze is iedere dag bezig met hoe het onderwijs nog beter kan aansluiten op de dagelijkse realiteit van retail en zorgt dat ze doorlopend op de hoogte is van wat er speelt. Alexandra volgde de Mastercourse en deelt haar ervaringen.

Retailtips #6: gluren bij de buren #retail

  Retailtips #6: gluren bij de buren

Astrid Ritskes van Nimeto deelt tips en ervaringen: "Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk op te slurpen: ik heb winkels bezocht alsof ik er voor het eerst binnenstapte, heel veel foto's gemaakt en vooral gekeken bij anderen buiten mijn eigen omgeving. Juist door te gluren bij de buren krijg ik nieuwe inzichten en verdieping voor mijn eigen concept."

Retailtips #7: je winkelconcept onder de loep #retail

  Retailtips #7: je winkelconcept onder de loep

Cecile Leinarts van MediaPartners Group, een contentmarketingbureau, houdt zich bezig met Etos en Ah to GO. "De ondersteuning die wij leveren aan deze winkelconcepten is één onderdeel van het vak, ik vind het belangrijk dat ik ook over andere aspecten van het retailvak kan adviseren wat de communicatie betreft. Denk bijvoorbeeld aan signing, bij uitstek het punt waar formule en communicatie elkaar ontmoeten."

Retailtips #8: theater maken op de B2B markt #retail

  Retailtips #8: theater maken op de B2B markt

Ook in de B2B markt is een goed productaanbod niet meer voldoende - concepten en verhalen, daar gaat het om. Clazina van Iterson werkt op de afdeling inkoop van Veris Bouwmaterialengroep en vertelt hoe daar een sterkere rol in kan spelen in door te zorgen voor een goede afstemming van de producten en de overall conceptkoers.

retailtips-9

  Retailtips #9: groen in retailstyling

Groen kan heel goed ingezet worden om beeld en sfeer te versterken. Andersom maakt een juiste styling groene producten ook waardevoller. Stylist (met groene vingers) Helene Verhoeff vindt dat er nog zoveel meer kan met groen in de retail.

 


Retailen als een pro: leer 't in de mastercourse

Wil je alles leren over omnichannel, retailstyling, trends, klantreis, instore communicatie, kleur, geur en geluid? In de Mastercourse Retail 'de winkel als theater' nemen Carin Frijters – auteur van het retailboek Prikkel de Koopknop – en andere experts je mee langs de belangrijkste thema's van een onderscheidend winkelconcept. De najaarseditie is nu bezig; in maart 2016 start een nieuwe editie! Volg de cursus in z'n geheel, of volg één of meerdere losse lessen over een specifiek onderwerp. Bekijk het volledige programma en meld je aan!