Retailtips #7: je winkelconcept onder de loep

CF retailadvies  maandag 10 augustus 2015

retailtips-7-11Cecile Leinarts is Project Director van MediaPartners Group (MPG), en volgde de mastercourse Retail. Op Stylink deelt ze haar ervaringen en tips: over boeiende leslocaties, grensverleggende inzichten en verdieping in het vakgebied"De Winkel 
als THEATER is een verfrissende, conceptuele douche."
 

Marie Stella Maris flagship boutique & café in Amsterdam #retailMarie Stella Maris flagship boutique & café in Amsterdam via 70percentpure.be

"Toen ik de Mastercourse De Winkel als THEATER ontdekte, leek het me de ideale verdiepingsslag. Ik werk nu bij MPG, een contentmarketingbureau. Zelf hou ik me bezig met Etos en Ah to GO. De ondersteuning die wij leveren aan deze winkelconcepten is één onderdeel van het vak, ik vind het belangrijk dat ik ook over andere aspecten van het retailvak kan adviseren wat de communicatie betreft. Ik wil weten waar het over gaat, mijn klanten zitten er tenslotte diep in."

Verpakking Merci #retailVerpakking Merci via Vosgesparis.com

Opnieuw leren kijken naar retail
"Voor mij was de Mastercourse een fantastische aanvulling op het boek. Ook bijzonder: elke leslocatie had een eigen verhaal. De verschillende experts maken het bovendien zeer boeiend. Wat de lessen voor mij waren? Tja, hoe kun je dat het beste omschrijven? Voor mij was zo'n dag een creatieve, conceptuele douche waar je verfrist uitkomt, bruisend van de ideeën. Je kunt zelf aan de slag met de praktijkopdrachten. Daarmee leer je opnieuw kijken, dingen onder de loep nemen. Je krijgt op die manier inzicht in de route die je moet volgen om te zorgen dat je concept klopt. Niet bij een willekeurig aspect beginnen, maar echt bij de basis. Als die niet klopt, krijg je de boel simpelweg niet rond."

Marie Stella Maris flagship boutique & café in AmsterdamMarie Stella Maris flagship boutique & café in Amsterdam via 70percentpure.be

Een must voor retailers
"Zeker voor retailers is dit dé mastercourse om te volgen. Het gaat diep in op álle aspecten van het vak. Als je al werkt met een eigen winkelconcept leer je dat concept scherp houden. Dicht bij de 'why', waarom doe je wat je doet? Vervolgens pak je de klantreis erbij en kijk je hoe die aansluit. Voor communicatiemanagers is het trouwens ook erg goed. Communicatie is één kant van het vak, maar dat komt op verschillende plekken terug. Denk alleen al aan signing, bij uitstek het punt waar formule en communicatie elkaar ontmoeten. Van navigatie via inspiratie naar transactie."

Links: Urban Outfitters en rechts: Hôtel Droog #retail #signageUrban Outfitters via tmomanagement.wordpress.com en Hôtel Droog via europeandesign.org

Mastercourse De Winkel als THEATER - meer weten? KLIK!

Deze bedrijven gingen je o.a. voor: Praxis DIY, AS Watson (o.a. Kruidvat en Trekpleister), Fontys Hogescholen (Small Business & Retail Management), Stijl Retail Design, Dr. Hauschka Cosmetica, Livera, Etalageburo CreaVision, Leger des Heils ReShare, Sint Lucas, Zo Hip, Brandstore, Blokzijl, Dutch Independent Retail, Horizon College, 5th Fashion, Ippy Juwelier, Store3D, SPS verf, Berden Mode en Interieur, Just Brands, MBW architecten, Wijzingroen.

Stoomcursus RetailTheater
Weinig tijd of wil je nog niet meteen aan de slag met deze intensieve mastercourse? In september start ook de stoomcursus van drie lessen, naar aanleiding van het onlangs verschenen boek RetailTheater - het praktische vervolg op Prikkel de Koopknop. Deze meer praktische training leert je met relatief eenvoudige ingrepen van een winkel een ontmoetingsplaats te maken waar jouw klanten graag regelmatig terugkomen. Een combinatie van korte theorie en lekker zelf aan de slag gaan. Lees meer

Retailtips #7: je winkelconcept onder de loep #retailbeeld via itstinghcblog.wordpress.com

Meer tips en ervaringen van experts: