Retailtips #6: gluren bij de buren

CF retailadvies  dinsdag 14 juli 2015

"Door te gluren bij de buren krijg ik nieuwe inzichten voor mijn eigen concept"

Als docent ruimtelijk vormgeven, conceptontwikkeling en kunstgeschiedenis aan Nimeto in Utrecht gebruikt Astrid Ritskes het boek Prikkel de koopknop in haar lesprogramma. In maart 2015 volgde de mastercourse bij het boek. Ze deelt graag haar ervaringen.

AstridRitskesportretcredits: fotograaf Marike van Pagée, bongaloo.nl

"Om mijn docentschap up-to-date te houden is het erg belangrijk om actief contact te houden met de beroepspraktijk. Door de opzet van de cursus kreeg ik naast vakinhoudelijke informatie de mogelijkheid om gesprekken te voeren met allerlei experts uit de praktijk. Iedere les was er een expert aanwezig of waren er gastdeelnemers wat telkens voor een andere dynamiek zorgde. Bovendien hoorde bij elke les een andere inspirerende locatie, een leuke kennismaking met andere vormen van retail en concepten."

6TakkewijfjeMevrouwR

Nooit stilstaan
Wat voor Astrid het belangrijkste onderdeel was van de mastercourse? "Het belang van de klantenreis staat voor mij duidelijk voorop. Het uitschrijven van de weg die de klant aflegt en de emoties die deze weg kan oproepen geeft enorm veel inzicht in momenten waar ik met mijn concept het verschil kan maken.

En daar speelt personeel ook een grote rol in. Je personeel bepaalt hoe jouw klanten het ontvangst en de beleving ervaren. Jouw mensen zijn degenen die jouw formule moeten uitdragen." Maar de allerbelangrijkste tip is volgens Astrid dat je nooit, echt nooit, stil mag blijven staan. Zoek altijd weer de verbinding op met je doelgroep, de buitenwereld en het concept.

5TempelHofBerlijnMevrouwR

Spannende reis
"De inbreng van de overige cursisten en de onderlinge gesprekken zorgden ervoor dat ik deze cursus als een spannende reis heb ervaren. Met onderweg allerlei nieuwe inzichten en ontmoetingen met nieuwe mensen. Zonder dat ik misschien altijd direct wist op welke manier iets gaat worden toegepast binnen mijn eigen concept pakte ik alle bagage in. De afsluitende pitch aan het eind gaf direct de mogelijkheid om die kennis en ervaringen voor jezelf te ordenen en samen te vatten."

3gevelHamburgMevrouwR

Gluren bij de buren
Ook Astrid heeft ervaren dat je voor het beste resultaat tijd moet investeren in de cursus. "Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk op te slurpen: ik heb winkels bezocht alsof ik er voor het eerst binnenstapte, heel veel foto's gemaakt en vooral gekeken bij anderen buiten mijn eigen omgeving. Juist door te gluren bij de buren krijg ik nieuwe inzichten en verdieping voor mijn eigen concept.

Naast haar docentschap werkt Astrid als Mevrouw R. Met haar Onuitputtelijk Rariteitenkabinet als uitgangspunt verbindt ze het kleine alledaagse met universele hunkeringen. (www.mevrouw-r.nl)

7LourdesShopMevrouwRAlle beelden, tenzij anders vermeld, van Mevrouw R, www.mevrouw-r.nl

Mastercourse De Winkel als THEATER - meer weten? KLIK!

Deze bedrijven gingen je o.a. voor:

 Praxis DIY, AS Watson (o.a. Kruidvat en Trekpleister), Fontys Hogescholen (Small Business & Retail Management), Stijl Retail Design, Dr. Hauschka Cosmetica, Livera, Etalageburo CreaVision, Leger des Heils ReShare, Sint Lucas, Zo Hip, Brandstore, Blokzijl, Dutch Independent Retail, Horizon College, 5th Fashion, Ippy Juwelier, Store3D, SPS verf, Berden Mode en Interieur, Just Brands, MBW architecten, Wijzingroen.

Stoomcursus RetailTheater
Weinig tijd of wil je nog niet meteen aan de slag met deze intensieve mastercourse? In september start ook de stoomcursus van drie lessen naar aanleiding van het onlangs verschenen boek RetailTheater - het praktische vervolg op Prikkel de Koopknop. Deze meer praktische training leert je met relatief eenvoudige ingrepen van een winkel een ontmoetingsplaats te maken waar jouw klanten graag regelmatig terugkomen. Een combinatie van korte theorie en lekker zelf aan de slag gaan.


Meer tips en ervaringen van experts: