Boek launch RetailTheater - verslag en foto's

RetailTheater  woensdag 24 juni 2015

Gastvrijheid centraal bij lancering RetailTheater

Woensdag 17 juni was het SHOWTIME bij Satelliet Meubelen in Breda. Niet zomaar een locatie, maar het perfecte decor voor de show die de schrijvers van RetailTheater voor ogen hebben. Carin Frijters: "In ons boek hebben we het voortdurend over hoe je theater maakt op de winkelvloer, iets wat ze bij Satelliet als geen ander doorhebben." Mede-auteur Femke Cuijpers vult aan: "Het mooie is dat we tijdens onze presentatie letterlijk voorbeelden konden aanwijzen in de ruimte, dat illustreert de boel wel heel goed."

Book launch RetailTheater, Carin Frijters en Femke Cuijpers #retail

De dag in vogelvlucht
Theater was er in allerlei vormen aanwezig, deels letterlijk. Gasten konden hun hand laten lezen door een in strak spandex uitgedoste waarzegster. De mooiste reactie: "Ik heb een uitstekende bullshitradar, dat klopt nog ook!". Eric & Erik zorgden voor een warm welkom, waarmee de eerste Eric Roest is, directeur marketing van Satelliet. Zijn boodschap: "Of het nu gaat om horeca, zorg of retail, wat je eigenlijk verkoopt is gastvrijheid waarbij de klant centraal staat." Vandaar dat bezoekers in Breda over een 150 meter lange houten catwalk de hele ruimte doorlopen.

Presentaties tijdens de boek launch van RetailTheater #retail

Retailexperts aan het woord
Aansluitend interviewde Erik Gille van RetailTheater een aantal experts die in het boek aan het woord komen. Yolanda Reincke, online retailexpert, vertelde dat het ook online gaat om beleving toevoegen. En dat de klantreis steeds verder verandert. Klanten zullen zich vaker dan ooit online willen oriënteren, zelfs als het gaat om zaken als food. Daarmee is het internet voor veel retailers een bedreiging, maar nog veel meer een kans. Maar dan moet je het wel goed doen. "Als Google jou niet kan vinden, besta je niet."

Michel Buchner is technologie-expert voor beleveniscommunicatie. "Durf het experiment aan te gaan. Met technologie kun je jezelf enorm onderscheiden en dat hoeft niet eens enorm duur te zijn," gaf hij als tip. Het meeste indruk maakte overigens de virtual reality bril die hij meenam en die bezoekers na afloop konden testen.

Conceptexpert Diana Venneman vertelde kort over een klantindeling volgens stijlgroepen. Het gaat daarbij niet zozeer om demografische kenmerken, maar om waardenvoorkeuren. Kortom, wat vind je wel of niet belangrijk? Overigens vallen consumenten niet per se in één stijlgroep, de modebewuste presentator wordt als hij gaat kamperen ineens enorm praktisch bijvoorbeeld.

Boek launch RetailTheater in Breda; duo-presentatie van Carin Frijters en Femke Cuijpers

SHOWTIME
En dan SHOWTIME: Carin Frijters en Femke Cuijpers gaven hun eerste duo-presentatie. De laatste trends werden doorgenomen, met veel inspirerende voorbeelden om het verhaal te illustreren en interactie met de zaal. De laatste spreker was Milo Berlijn van TrainMark, die de zaal met confrontainment te lijf ging. Een hilarische presentatie over hoe wij Nederlanders omgaan met het begrip gastvrijheid. Milo had al snel de lachers op zijn hand met rake anekdotes over hoe we omgaan met zebrapaden (de slow walk en 'blik' als iemand te laat remt) en nog veel meer. Met een serieuze boodschap: "Gastvrijheid moet heel consequent in je service zitten, daarmee maak je het verschil."

Moments of fame in de photobooth tijdens lancering RetailTheater #retail

Boek launch RetailTheater in Breda #retail

Als laatste lanceert RetailTheater officieel de driedaagse Stoomcursus RetailTheater die vanaf september van start gaat. Vijf gelukkige bezoekers vonden onder hun stoel een cadeaubon voor een gratis les geplakt. Tot slot speelden gasten in de foyer zelf de hoofdrol. Zo konden zij hun moment of fame beleven in de photobooth. Een selectie daarvan is te bekijken via twitter.com/retailtheater. Bekijk hier een inspirerende video van Milo:

Wat is RetailTheater?
RetailTheater is een boek, een netwerk-bedrijf én een online wereld. Het doel: retailers, ketens en fabrikanten advies geven en ze helpen om hun winkelconcepten nog beter te maken en te activeren. Kortom, RetailTheater helpt om van een 'space' een 'place' te maken. Dat begint bij een sterk concept en gaat door tot aan wat te doen met instore communicatie en social media.

Het boek RetailTheater nog niet gelezen? Bestel 't online!

Wil je meer weten over de stoomcursussen die dit najaar van start gaan? Alle informatie vind je hier.

Lancering RetailTheater - nu te koop! Maak van je 'space' een 'place' #retail