Phygital retail: best of both worlds

Trendwolves  maandag 23 maart 2015

Jongeren maken al lang geen onderscheid meer tussen 'online' en 'echt'; voor hen zijn beide volkomen 'gemerged'. Retail en brands zullen die werelden dus naar elkaar toe moeten brengen. Hoe dat werkt vertelt Maarten Leyts van Trendwolves. Maarten is één van de sprekers op Retail Labs Live, aanstaande zaterdag 28 maart.

phygital

Phygital: integratie digitaal en fysiek
In 'Phygital' komen physical and digital letterlijk samen. Phygital brengt online en offline werelden bij elkaar door digitale elementen naadloos te integreren in de 'echte' wereld. Phygital retail combineert de voordelen van een traditionele winkel met die van online winkelen. 

clicks en bricks zijn niet langer gescheiden werelden
beeld via 9to5mac.com

Online shoppen is makkelijk, flexibel, biedt toegang tot een oneindig assortiment met uitgebreide productinformatie en vergelijkingsmogelijkheden. Online blijft echter een tweedimensionale ervaring. Een fysieke winkel biedt persoonlijke service en de mogelijkheid om producten te ervaren. Door de online omgeving in de offline winkel te integreren geef je je klanten het beste van twee werelden!

Meer dan een gimmick
Digitale elementen integreren in een stenen winkel is meer dan een gimmick: het is een manier om de winkelervaring relevant te maken en betekenis te geven. Voor jongeren is 'online' vanzelfsprekend, maar beslist niet het enige wat telt, integendeel: er is een groeiende behoefte aan persoonlijke interactie. Phygital brengt consumenten dus het beste van twee werelden. Consumenten kunnen online nieuwe producten onderzoeken en ervaren, in de winkel is er ruimte voor interactie en zintuiglijke beleving.

Van belevenis naar betekenis
In het trendrapport Bright Underground beschrijft Trendwolves hoe de beleveniseconomie zich ontwikkelt. Alleen een leuke ervaring bieden is niet meer genoeg voor jonge mensen, je moet als merk in hun lifestyle passen en betekenis creëren. Daarnaast willen klanten verrast worden door tastbare en leerzame ervaringen die alle zintuigen raken. Dat kan alleen door één 'brand story' te vertellen via alle mogelijke kanalen, bricks & clicks.

Hello bank! Phygital retail for digital natives
Hello bank! Phygital retail for digital natives

Een goed voorbeeld van phygital retail is Hello bank! Een pop-up bank en succesvol nieuw retailconcept waarbij die twee werelden totaal door elkaar liepen, met zo'n duizend jonge en betrokken bezoekers per dag. De vraag die centraal stond: hoe kan een bank op een zinvolle manier in contact komen met digital natives (jongeren van 17 tot 28 jaar). Jongeren zijn sowieso niet per se positief over banken, en accepteren ook geen pushy reclame. Tegelijkertijd willen ze graag leren en hebben ze belangstelling voor (en belang bij!) financiële educatie. Vanuit die gedachte is Hello bank! ontwikkeld. 

Retail Labs Live
Maarten Leyts, CEO van Trendwolves, is één van de sprekers tijdens het Retail Labs Live event op zaterdag 28 maart a.s. Hij vertelt over phygital retail en conceptontwikkeling voor de nieuwe generatie consumenten - en wat dat betekent voor organisaties.
Wil je erbij zijn? Dan moet je nú je ticket reserveren.

Verder lezen