Lokaal je ontwerp laten produceren - (hoe) werkt dat?

Zoektocht naar een betrouwbaar productiebedrijf

Hasmik Matevosyan  maandag 16 maart 2015

De door jou ontworpen kleding in Nederland laten produceren – dat is toch win-win-win? De praktijk blijkt weerbarstig, merkte Hasmik Matevosyan: stroeve communicatie, lange levertijden, een tegenvallende kwaliteit... Wat kun je verwachten als je ervoor kiest om in Nederland te produceren? En wat is de rol van de opleidingen?

Je collectie laten maken in Nederland, hoe werkt dat?

Je ontwerp in Nederland laten uitvoeren lijkt vele voordelen te hebben: je kunt makkelijker communiceren met de medewerkers bijvoorbeeld, en samples kun je sneller corrigeren, zodat je als ontwerper meer controle hebt op het eindresultaat. Je draagt bovendien bij aan werkgelegenheid en dat is goed voor de economie. Natuurlijk liggen de prijzen hier hoger dan in Azië, maar hoeveel hoger zijn de prijzen nou eigenlijk? En waar vind je kwalitatief goede, betrouwbare, betaalbare en flexibele ateliers?

Proef op de som: WearPatch
Voor WearPatch wilden we 50 joggingbroeken laten maken; de consumentenprijs van deze broeken is 49,95 inclusief btw. Sociale werkplaatsen blijken 10 tot 15 euro per uur te vragen; freelance naaisters rond de 40 euro – beide prijzen zijn exclusief btw.

Het knippen en stikken van de WearPatch-broeken werd door de ateliers ingeschat als 4 tot 8 uur werk. Eén atelier slaagde erin om het binnen 2 uur te doen. Per broek betekende dat naaikosten van 25 euro exclusief. Zelf was ik overigens nog uren bezig met het wegknippen van alle draadjes aan de binnenkant van de broeken.

WearPatch trousers 
Hasmik Matevosyan en Samy Andary van WearPatch

Ik vraag me af hoe het kan dat een ingewikkelde spijkerbroek in China in 20 minuten geknipt en genaaid wordt terwijl een vrij simpele joggingsbroek in Nederland minimaal 2 uur werk kost?

Efficiëntie & vakkundigheid
De efficiëntie van productie en de vakkundigheid van de productiemedewerkers laat helaas echt te wensen over. Ateliers hebben vijf tot tien medewerkers in dienst, maar aan een opdracht werken maar twee mensen. Dat maakt de tijd die nodig is per kledingstuk langer dan wanneer meer medewerkers eraan werken. Ook de vakbekwaamheid van de medewerkers is een belemmering. Partijen die in Nederland een productieatelier willen opzetten werken meestal met stagiairs van het ROC, of met vrouwen 'met afstand tot de arbeidsmarkt'. Het argument is dat alle partijen er zo iets aan hebben: productiekosten blijven laag voor de ontwerpers terwijl de productiemedewerkers werkervaring opdoen.

Droom & realiteit
Modeopleidingen – zowel op MBO- als op HBO-niveau – voeden de droom van hun studenten dat ze zich na hun afstuderen succesvol kunnen vestigen als autonoom zelfstandige ontwerper. Als ze dan ook nog in Nederland willen produceren kunnen ze helemaal op steun uit de omgeving rekenen, want dat is duurzaam. De realiteit is echter dat de meeste ontwerpers een tweede baan zoeken om alsnog door te kunnen gaan met hun passie, want van productie van kleding in Nederland kan je als zelfstandig ontwerper niet leven.

Hoe eerlijk zijn de opleidingen?
Een paar weken geleden gaf ik een lezing over hoe de mode-opleidingen kunnen innoveren bij een ROC. Aan het einde van mijn praatje stelde ik de vraag: Zijn de ROC leerlingen aan het einde van hun 3-jarige opleiding klaar om productie te draaien? De antwoord was nee. De focus van de opleiding ligt namelijk op talen en economie, pas daarna komen de modevakken. De leerlingen die ik sprak vertelden bovendien dat ze ervan dromen om na het afstuderen hun eigen ontwerppraktijk te beginnen. Er waren maar weinig leerlingen die in de productie willen werken. Toen ik een lerares hierover sprak zei ze: "Het is zonde om tijdens de opleiding al de droom weg te nemen, het geeft de leerlingen motivatie."

Zijn de opleidingen wel eerlijk tegen hun studenten? In de praktijk is er meer vraag naar productiemedewerkers dan naar ontwerpers. Ontwerpers hebben de hulp en expertise van productiemedewerkers nodig. Die zijn er echter niet omdat werken in de productie niet wordt aangemoedigd.

Voorstellen voor verandering
Ik geloof nog steeds in lokale productie, maar dan moet er wel een en ander veranderen.

  • Bij de modeopleiding – zowel op MBO- als HBO-niveau – moet meer aandacht komen voor de daadwerkelijke productie van kleding in plaats van innovatieve vormgeving. Ook ontwerpers die naaiwerk uitbesteden moeten weten hoe ze met een naaiatelier moeten communiceren.
  • Naaiateliers moeten een efficiëntere werkwijze toe te passen om kleding betaalbaar te houden.
  • Als laatste hoop ik dat kleine naaiateliers in Nederland een samenwerking aangaan. Op deze manier kunnen ze grotere producties hier in Nederland uitvoeren.

Heb je zelf ervaring met naai- en productieateliers, of ideeën over hoe de productiekant van fashion aantrekkelijker gemaakt kan worden? Deel je ervaringen & ideeën hieronder.

Reacties  

 
# Jana 16-03-2015 09:19
Hoi,

Mijn ervaring met productie in Nederland is eigenlijk best positief. Maar ik val met mij kleding dan ook in een hoger segment (mede door gebruik van kostbare duurzame stoffen).

Produceren in Nederland is inderdaad kostbaar, maar net als overal geldt hier ook: hoe groter de aantalen, hoe lager de prijs en word een prijs per kleding stuk afgesproken (voor productie, een sampling traject gaat per uur).

Ik heb met eerst met een klein atelier ( ongeveer 5 werknemers) gewerkt en helaas werd dat mij op den duur te kostbaar. Bovendien was de prijs/kwalieteit niet altijd in orde.

Nu werk ik met een eenmaszaak en dat bevalt vele malen beter. Enige zorg is, wanneer de echte grote aantalen komen, wat dan? Maar aan de andere kant kan ik de klanten veel flecibiliteit en korte lerverings termijnen bieden en zit ik niet vast aan de minima.

Als het aan mij ligt blijf ik gewoon in Nederland produceren. Hopelijk gaan meer mensen het doen!

Groetjes,
Jana www.houseofphilana.com/
Antwoorden
 
 
# pipi 28-04-2015 19:01
hallo Jana!

bedankt voor het delen van jouw ervaringen.
ik had een vraag over de stoffen. haal
je de stoffen ook uit Nederland? en laat je
stoffen ook ontwerpen? Ik ben mij namelijk
aan het oriënteren en heb gemerkt dat stoffen in nederland
duur zen ook nog eens beperkt zijn in diversiteit.

ik hoop dat je mij hierover jouw ervaringen kan delen.

groetjes pipi!
Antwoorden
 
 
# Jana 03-10-2016 07:57
Beste Pipi,

De stoffen haal ik vooral in Nederland, maar ook in Italie. Als je grotere aantallen mtrs nodig hebt, dan is het meest verstandigen om direct met de leverancier contact op nemen (al dan niet via het bezoeken van een stoffen beurs in Parijs of Berlijn bijvoorbeeld).

Bij een groothadel zijn de stoffen stuk voordeleiger dan bij een retailer. je moet dan wel een KvK inschrijving hebben.

Zelf vind ik prettig om met een NL leverancier te werken, nu ik wat kleinere aantallen kan bestellen en ook omdat het dan vaak sneller gaat. De stoffen die ik gebruik zijn hoogwaardig, duurzaam en daarom vaak aan de prijs.

Maar het is ook mogelijk om restpartij stoffen te kopen bij een groothandel en dan ben je zeker gunstiger uit qua prijs, alleen wat beperkter in aantal mtrs en moet bovendien goed opletten dat er geen (productie)fouten in zitten.

Alles hangt af van de type stof die je zou willen gebruiken. Meeste van mijn adressen heb ik via Google gevonden.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Mocht je meer vragen hebben, stuur mij dan aub een mailtje naar Dan kan ik sneller antwoorden. groetjes en veel succes, Jana
Antwoorden
 
 
# lotte van der leeuw 19-09-2016 14:00
hallo jana

een kleine vraag ik ben al lang opzoek naar fabrieken in Nederland voor mijn collectie te laten maken.
Maar kom er niet zo wijs uit heb je mis een tip waar ik moet zoeken ??

groetjes,

Lotte van der Leeuw
Antwoorden
 
 
# Jana 20-09-2016 11:09
Hoi Lotte,

Wellicht kan je via www.fashionmadeinholland.nl/ en of sqetch.co/ meer info vinden?

Als je mij je e-mail adres geeft of een mailtje naar mij stuurt () Dan kan ik in ieder geval mijn ervaringen en adressen (in Noord-Brabant) met je delen.

Groetjes en ik hoor graag van je.
Jana
Antwoorden
 
 
# Anna 13-10-2016 08:53
Hallo Jana,

Zou jij mij ook een mailtje willen sturen met welke fabrieken in Nederland ik zou kunnen benaderen.
Ik heb dezelfde vraag als Lotte.

Groetjes,
Anna
Antwoorden
 
 
# Jana 14-10-2016 07:04
Hi Anna,

Zou je mij misschien een e-mail willen sturen, dan kan ik de informatie in de reply toevoegen.
Mijn e-mail adres is:
Alvast bedankt.
Groetjes,
Jana
Antwoorden
 
 
# Amber 10-01-2017 00:36
Hi Jana,

Zou je mij kunnen mailen? Ik heb een aantal vragen en mijn mail naar jou geeft een foutmelding...

Groetjes Amber
Antwoorden
 
 
# Jana 10-01-2017 06:05
Hoi Amber,

Natuurlijk! Wat is je e-mail? Vreemd dat je een foutmelding krijgt.

Groetjes,
Jana
Antwoorden
 
 
# Amber 10-01-2017 07:22
Super fijn! Dankjewel alvast. Mijn mail adres is:
Antwoorden
 
 
# Jana 11-01-2017 09:46
Hoi Amber,

Ik heb je een mailtje gestuurd. Hoop dat ie in goede orde in aangekomen.

Groetjes,
Jana
Antwoorden
 
 
# Nazife Cengiz Yilanci 10-10-2016 11:32
Beste Lotte,

Mag ik weten waarom je perse op zoek bent naar fabrieken in Nederland? Wij zijn een familiebedrijf gevestigd in Istanbul. Misschien kan ik iets voor je betekenen?

Ik hoor het graag van je.

Groeten,
Nazife
Antwoorden
 
 
# Anna 13-10-2016 08:47
Beste Nazife,

Misschien kan je ook iets voor mij betekenen.
Ik wil graag mijn ontworpen kledinglijn laten vermenigvuldigen.
Heb je een site waar ik op kan kijken of je email adres zodat we even contact kunnen hebben?

Groetjes,
Anna
Antwoorden
 
 
# Nazife Cengiz Yilanci 20-10-2016 09:23
Beste Anna,

Je kunt me benaderen via

Groetjes,
Nazife
Antwoorden
 
 
# Sjaan vd kraan 19-10-2016 11:40
Beste Nazife

Graag wil ik meer info van jou over productie .
Zou je zo vriendelijk willen zijn om mij een mail te sturen

Groetjes Sjaan
Antwoorden
 
 
# Nazife Cengiz Yilanci 20-10-2016 09:25
Beste Sjaan,

Dat zou ik graag willen, maar ik heb geen mailadres van je.
Je kunt mij mailen op

Groetjes,
Nazife
Antwoorden
 
 
# Jinan 27-10-2016 00:04
Graag zou ik meer te weten krijgen over uw productiefabrique in Istanbul. Qua prijzen en levertijden en alles wat nog belangrijk is. Mvg, Jinan
Antwoorden
 
 
# Nazife Cengiz Yilanci 27-10-2016 13:09
Beste Jinan,

Ik heb je een mail gestuurd via jouw info mailadres.

Groeten,
Nazife
Antwoorden
 
 
# Mj de vries 02-11-2016 08:01
Beste Nazife,

Ik ben op zoek naar een producent voor leren honden artikelen. Behoort dit tot de mogelijkheden binnen jullie bedrijf? Ik kijk uit naar je reactie.

Groeten Milka
Antwoorden
 
 
# Nazife Cengiz Yilanci 02-11-2016 08:14
Beste Milka,

Wil je contact met mij opnemen via

Alvast bedankt.

Groeten,
Nazife
Antwoorden
 
 
# Nico 10-11-2016 01:06
Kan je mij mailen wellicht dat wij wat zaken kunnenndoen
Antwoorden
 
 
# paulien 05-01-2017 20:16
Beste Nazife,

Zou je me een mail kunnen sturen met daarin wat info over het laten maken van kleding in jullie bedrijf in Istanbul?
Afname voorwaarde en dergelijke.



Dank je

Gr Paulien
Antwoorden
 
 
# angelique v delft 07-09-2017 17:42
Wij zijn op zoek als online beddenzaak, naar een fabrikant die voor ons boxspring onderstel hoezen en lossen hoofdbord hoezen kan maken.
Wellicht kunnen jullie dit ook.

mvg Angelique v Delft
Boxspring-deals.nl
Antwoorden
 
 
# muaammer 23-06-2017 08:29
Beste Lotte,

Kijk eens op www.alliancemode.nl wij zijn in Amsterdam bevestigd misschien kunnen wij je hierbij helpen.
Antwoorden
 
 
# Muammer Uzmay 27-10-2017 11:28
beste mensen,

wij zijn een complete bedrijf waar wij sample collecties maken van proto's tot verdubbelingen en daarbij soms ook kleine productie aannemen als jullie meer informatie willen kunnen jullie op onze webstie alle informatie vinden dat jullie nodig zullen hebben.
wij maken proto samples voor hoog segmend bijv. HAIDER ACKERMANN - CLAUDIA STRADER - ROUGE - DAIVOR - SUMMUM
www.alliancemode.nl

met vriendelijke groeten,
Team Alliance Mode
Antwoorden
 
 
# Layda kleding 11-11-2017 23:21
Hoi Lotte,
Ik beschik over een klein atelier en wat groter e atelier voor beide kan je terecht bij ons.
We staan je graag te woord.
Ik hoor van je als je in Amsterdam wilt laten produceren.
Antwoorden
 
 
# Audrey 23-10-2016 11:56
Beste allen,

Interessantie conversaties! Ik zelf werk vanuit België maar heeft er iemand van jullie goede tips voor productie van lederen handtassen? Ik ben op zoek naar ateliers of producenten die mijn idee kunnen uitwerken tegen aanvaardbare prijzen.

Alvast bedankt voor de reactie!
groeten
Audrey
Antwoorden
 
 
# Muammer 22-06-2017 16:50
Kijk eens op www.alliancemode.nl of geef een belletje en kom langs voor meer info.
Antwoorden
 
 
# Richwald 16-03-2015 12:19
Erg goed artikel!

In den toekomst willen we ook een eigen label en we stelden eigenlijk dezelfde vragen als Hasmik nu doet. Het is duidelijker en idd vreemd dat opleidingen hun studenten een worst voorhouden inplaats van eerlijk te zijn.

Reactie van Janna is erg waardevol en past goed in een duurzaam keldinghandel. Kleiner aantallen, maatwerk en veel minder logistiek en overhead dan wanneer het in Azie wordt gemaakt.

Ben nog wel benieuwd wat het gekost had wanneer de WearPatch in Azie zou worden gemaakt. Waarschijnlijk was het maken ansich veeeeeeeel goedkoper, maar wat betaal je bv voor transport en zitten ze in Azie op zulke kleine productieenheden te wachten?

Richwald
Antwoorden
 
 
# Chanouk 16-03-2015 12:46
Ik zou graag eerlijke kleding willen, biologische stoffen en lokaal gemaakt. Daar wil ik meer voor betalen maar niet heel veel meer. Geen idee dus of dat kan.

Ik koop nu soms kleding van biologische katoen met eerlijke arbeidsomstandighede n. En aparte ontwerpen. Deze zijn wel in Azië gemaakt.

Ik denk dat aparte ontwerpen ook duurzamer zijn dan moge gevoelige kleding. bovendien als ik iets duurder koop wil ik iets moois wat ik langer kan dragen.

Ik koop overigens nog meer bij de kringloopwinkels...

Dat studenten niet eerlijk geïnformeerd worden is vind ik echt niet kunnen. Een opleiding hoort realistisch te zijn en dat te leren wat ze nodig hebben later.
Antwoorden
 
 
# Yvonne 16-03-2015 14:11
Als ontwerper sta je in de schijnwerpers en ben je belangrijk. Dat geld niet voor stikken in een atelier dus ik begrijp best dat mensen dat niet willen. Maar hoeveel ontwerpers kunnen echt leven van hun werk?? Het verhaal dat je op de academie hoort klopt niet en je leert ook weinig over hoe je zou kunnen produceren. Heel jammer eigenlijk.
Antwoorden
 
 
# Hasmik Matevosyan 16-03-2015 16:41
Ik heb dit artikel geschreven met als doel om ervaringen en tips met elkaar te delen.

Er is veel vraag naar lokale productie, maar hoe lossen we het zodanig op dat het betaalbaar is voor het modemerk en de consument terwijl het ook winstgevend is voor een atelier/productiebed rijf?
Antwoorden
 
 
# Meggy van Houtum 16-03-2015 18:40
Hasmik je zegt dat sociale werkplaatsen tussen de 10 tot 15 euro per uur te vragen; freelance naaisters rond de 40 euro – beide prijzen zijn exclusief btw. Dat klopt inderdaad.

Het verschil in uurloon heeft wel een aantal redenen.

De sociale werkplaatsen worden deels door de overheid gefinancierd.
Deze zijn bedoeld voor langdurig werklozen, mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt of arbeidshandicap of allochtonen.

Hier worden vooral tassen, sieraden , sjaals ,keukenschorten, laptophoezen e.d. gemaakt. Er is geen kennis om wat meer bewerkelijk kleding te maken.

Snelle en betrouwbare productie is niet het sterkste punt van deze naaiateliers. “Alle mensen hier hebben een beperking. Ze zitten vaker een dagje ziek thuis dan anderen”, zegt Ronald Duijn.

Niet alle sociale werkplaatsen beschikken over naai- en lockmachines die geschikt zijn voor fijne textielproducten zoals dameskleding. Ook kunnen de ontwerpen niet al te ingewikkeld zijn.

Bovenstaand verklaart voor mijn gevoel deels het verschil in uurloon.
Bovendien betaal je uiteraard ook voor vakbekwaamheid.

Ik ben ervan overtuigd dat de sociale werkplaatsen er zeker moeten zijn en blijven, maar dat je deze niet mag vergelijken met een naaiatelier met vakbekwame medewerkers.
Antwoorden
 
 
# Chanouk 16-03-2015 21:19
Helemaal mee eens. Een sociale werkplaats, is niet een gewone plek voor productie, ik weet niet waarom dit in het onderzoek gebruikt werd. Het is een plek waar mensen met een beperking in hun tempo en bekwaamheid kunnen werken. Dit duurt langer, ook de uitleg en daarom betaal je minder.

Ik vraag mij af of de tijden per broek wordt bedoeld of per 50 broeken. Per 50 lijkt mij onmogelijk in 2 uur (of er werkt een groep aan). Maar 4 tot 8 uur per broek lijkt mij ook erg vreemd. Ik heb vroeger zelf kleding gemaakt, nu al heel lang niet meer, maar ik zou daar echt geen 4 tot 8 uur voor nodig hebben. Of moeten de patronen ook in die tijd gemaakt worden?

Als patronen worden aangeleverd en je verdeeld het werk in een groep, productie dus heb je dat toch zo klaar. Inderdaad meer mensen aan een kledingstuk en ieder zijn deel doen werkt efficiënter dan met 2 personen een hele broek.
Antwoorden
 
 
# Hasmik Matevosyan 17-03-2015 07:51
Hallo Chanouk,

Dit is geen wetenschappelijk onderzoek. Dit zijn mijn ervaringen van afgelopen jaar en deze ervaringen hoor ik ook vaak van andere mode ontwerpers om me heen.

Ik heb ervoor gekozen om mijn ervaringen te delen via een artikel op Stylink zodat we (mensen die in Nederland willen produceren en mensen die productie faciliteren) elkaar makkelijker kunnen vinden en de lokale productie verder kunnen ontwikkelen en verbeteren.

2 Uur werk is trouwens per broek waarbij 2 truien hergebruikt worden, De truien worden dan eerst geknipt, dan worden de patroondelen van de broek eruit geknipt en vervolgens wordt alles aan elkaar gestikt. 4 Uur werk werd door de eerste ateliers genoemd voor het stikken van de broek en 8 uur werk voor het knippen en stikken ervan.
Antwoorden
 
 
# Rita 13-11-2016 22:03
Hai Hasmik, over welk artikel hebben jullie het iedere keer. Kan jij mij aangeven of jij iemand weet die kleine producties voor kan doen. ik zoek iemand die mijn ontwerpen kan produceren alleen zijn echt geen grote hoeveel heden.
ik hoor van je
gr
Antwoorden
 
 
# Wiesje Wierda 16-03-2015 20:41
Wat ben ik ontzettend blij met dit artikel- blij dat er nog mensen zijn die in Nederland geproduceerd willen hebben. De ervaring in mijn eigen atelier is (op een enkele positieve uitzondering na) dan toch dat na het samples maken de eigenlijke productie óf naar het buitenland verdwijnt, óf dan toch uitbesteed gaat worden aan speciale ateliers die werken met minderheden in opleiding.

Ik vind dit, als coupeuse met eigen atelier, toch een ontwikkeling die de gerenommeerde (voldoende gecertificeerde) coupeuses met steeds minder werk achter laten.

Dus mensen... als je graag een eerlijk, no nonsense atelier zoekt voor je productie, kijk dan eens op mijn website!!
Antwoorden
 
 
# Wiesje Wierda 16-03-2015 20:43
Moet je wel je website noemen....
www.atelier-sneek.nl
Antwoorden
 
 
# Hasmik Matevosyan 17-03-2015 07:36
Super, Wiesje Wierda,

Ik zal je contacteren om binnenkort af te spreken.
Antwoorden
 
 
# Wiesje Wierda 17-03-2015 08:11
Dat is prima, Hasmik Matevosyan!
Antwoorden
 
 
# Judith 06-04-2017 20:17
Hallo,

Graag wil ik wat meer informatie over wat er in je atelier gemaakt kan worden.

Mvg judith
Antwoorden
 
 
# Danielle Wanders 16-03-2015 20:54
Al jaren begeleid ik Mode en Designlabels in hun ondernemerschap. Alle begin is moeilijk, toch is het zeker wel mogelijk. Erg belangrijk is een goed netwerk van mogelijke kopers van je werk. Hiermee kun je snel toetsen of het model bij je doelgroep aanslaat. Ook het verzamelen van een order is van groot belang. Of een naaister een enkel stuk moet maken of meteen een paar tegelijkertijd, dat scheelt altijd geld.

Verder heb ik gezien dat gezamenlijk inkopen van materiaal, en gezamenlijk verkopen van belang kan zijn. In het Arnhemse Modekwartier zie je dat er met een gezamenlijke website, om meer bezoekers te trekken. De meeste ontwerpers hebben er ander werk naast, zeg de eerste 5 jaar. Les geven, ontwerpen, naaien in opdracht om zo hun label op te bouwen. Ook het samen opzetten van een label door het verdelen van de taken en het goed bespreken van wat zou een klant willen kopen en besteden.
Kleding draait om identiteit en dat zul je door je eigen handschrift en model moeten ontwikkelen.

Juist in deze beginperiode kun je niet zonder lokale productie. Samenwerking is opnieuw een mogelijkheid je order te vergroten. Overal rondvragen en hier en daar een proefmodel laten maken is vaak de beste weg. Meestal kent de een de ander weer en zo kun je langzaam groeien.
Vaak kun je een stuks prijs afspreken dan weet je van te voren of het een verkoopbaar item wordt. Anders kun je altijd in overleg kijken wat er anders kan. Het betekent overleg, samenwerking, kennis delen en daar moet je wel voor openstaan.

Met het project @Breikracht - zie facebook www.facebook.com/Breikracht gaan we volgende maand een workshop geven juist om te kijken of en hoe je een eigen label kunt opzetten. Het gaat over de stap van alles zelf maken naar het uitbesteden van productie. Het gaat deels het over breien maar mocht je interesse hebben, iedereen stuurt een plan in en op grond daarvan wordt het programma opgesteld.
Antwoorden
 
 
# Sacha Rowold 16-03-2015 21:00
Ook wij laten al jaren onze lederwaren in Nederland bij een klein atelier produceren. En de laatste jaren neemt de vraag naar productie mogelijkheden weer toe en blijkt er te weinig productie ruimte te zijn. Veel afwijzingen en lange wachttijden zijn het gevolg. Wie de kennis en mogelijkheden heeft zou nu weer prima een kleinschalig productie bedrijf kunnen opzetten. Zeker als kwaliteit, snelheid en flexibiliteit voorop staan.
Dus pak je kans niet als ontwerper, maar als producent.
Antwoorden
 
 
# Dorrit 17-03-2015 08:57
Dag Sacha,
Mijn studenten ondernemerschap zijn op zoek naar een klein atelier voor voor leren tassen. Zou ik het adres van jouw atelier kunnen krijgen?
Mijn dank.
Groeten Dorrit
Antwoorden
 
 
# ierdwyfke 16-03-2015 22:03
Ik kom van de laatste lichting Mode&Kleding, heb dan wel voor de presentatie kant gekozen maar mijn ervaring van destijds (1994) is dat we juist heel veel technieken leerden. Patroontekenen en het aanpassen van patronen tot aan modelleren op een pop. Het 3e jaar was toen specifiek gericht op grafische vormgeving en etaleren voor mij.
Toen ik in 1998 werd aangenomen op de academie draaide alles eigenlijk wel om zien en gezien worden.

Sinds een jaar of 8 richt ik mij uitsluitend nog op duurzame mode, garens, vezels en het hergebruik van gebruikte kleding/vezels. Van bron tot product. Dieren-, mens- en aardewelzijn. Lokaal en eerlijk.
Dat is toch wel mijn drijfveer om hiermee door te gaan en ik geloof ook dat het toekomst heeft.
Ik geloof in het kleinschalige en in samenwerking.
Er zit een ziel in slow-fashion en verdriet in fast-fashion.

Blijf je hart volgen.
Antwoorden
 
 
# Nicole 16-03-2015 22:12
MIjn eerste serie kleding heb ik in Duitsland laten maken. Prima kwaliteit maar moeizame communicatie. Zou graag een klein atelier in Nederland vinden. Daarom zou ik graag wat suggesties horen van Nederlandse confectie ateliers. Dank!
Antwoorden
 
 
# Wiesje Wierda 17-03-2015 08:12
Bij deze, Nicole....
Antwoorden
 
 
# Nicole 17-03-2015 22:41
dank! ik neem contact op
Antwoorden
 
 
# Nazife Cengiz Yilanci 10-10-2016 11:35
Beste Nicole,

Wij zijn dan wel gevestigd in Istanbul, maar ik zou je best kunnen helpen.

Ik hoor het graag van je.

Groeten,
Nazife
Antwoorden
 
 
# Gisele Azad 17-10-2016 21:37
Beste Nazife,

ik wil graag in contact komen met je.

Kan je mij je mail of website geven?

Groeten,
Gisele
Antwoorden
 
 
# Nazife Cengiz Yilanci 20-10-2016 09:26
Beste Gisele,

Je kunt contact met mij opnemen via

Groetjes,
Nazife
Antwoorden
 
 
# Sjaan vd kraan 19-10-2016 11:45
Beste Nazife

Graag meer info
Kan je mij een mail sturen ?

Alvast bedankt
Antwoorden
 
 
# Jolanda 16-03-2015 22:47
Interessant onderwerp!
Zelf heb ik de opleiding Mode en Kleding realisatie gevolgd en hier lag het accent op ontwerpen en produceren zowel voor maatwerk als productiewerk. In beide sectoren heb ik gewerkt.

Nu ben ik creatief eigenaar van mijn eigen webwinkel en ontwerp en maak unieke stuks.
Ook werk ik voor diverse opdrachtgevers, veelal (grafisch) ontwerpers die een eigen lijn hebben en daarbij ook een textiel product in de collectie hebben en deze in zeer kleine oplages willen laten produceren. Deze oplages zijn te klein voor de confectie, ook in Nederland
Ik onderscheid mij door mijn netheid, korte lijnen en de mogelijkheid voor kleine oplages.
Ook het creatief meedenken in het product wordt zeer gewaardeerd.

Ik denk dat het goed is de leerlingen van de huidige MBO opleidingen een realistischer beeld te geven. Want alhoewel ik geloof in doorzettingsvermogen en je droom achterna gaan is de kans dat deze leerlingen allemaal een eigen lijn gaan krijgen erg klein. En wat is er mis met een goed geschoold coupeuse? Juist de kwaliteit van een product wat uitblinkt in ontwerp en uitvoering vind ik prachtig en maakt mij nieuwsgierig naar de maker(ster) hiervan.
Antwoorden
 
 
# Petra 11-06-2015 04:46
We zijn voor een kleinschalige kledingwinkel op zoek naar mensen die onze ideeën om kunnen zetten naar een product. Het gaat dan om ontwerpen en produceren van kleine aantallen. Onze voorkeur gaat uit naar contacten in Nederland waar we mee kunnen werken. Ik zou graag met jullie in contact willen komen om te kijken wat de mogelijkheden zijn.
Antwoorden
 
 
# Nazife Cengiz Yilanci 10-10-2016 11:24
Hallo Petra,

Ben jij nog op zoek?

Ik hoor het graag van je.

groeten,
Nazife
Antwoorden
 
 
# Natasja 29-03-2017 09:00
Voor sampling, development, productie & advies, kan je contact opnemen met Modagroup. Mijn naam is Natasja en ik begeleid fashion merken en bedrijven met hun collecties. Alles wordt gemaakt in het bedrijf in Istanbul. Ik zorg voor de directe en snelle link, en waarborg zekerheid, kennis & kwaliteit.
Voor alle vragen kan je mailen.
Antwoorden
 
 
# polo Rebel 05-10-2017 10:49
beste Natasja,

voor mijn private label Polo Rebel,
Ben ik opzoek naar een fabrikant die jeans en sweaters kan leveren.

zou je mij hier over kunnen contacten?

Mvg,
Marcel Dwarkasing

Polo Rebel
Sluisstraat 12
020-2440068
Antwoorden
 
 
# Natasja 27-10-2017 11:03
Hoi Marcel,

Misschien zou je ons een mail kunnen sturen op

Vriendelijk bedankt.
Natasja
Antwoorden
 
 
# louise jacobs 21-02-2016 20:19
Hoi Jolanda,

Wat versta jij precies onder kleine oplages?

Zou ik jouw contactgegevens mogen?
Antwoorden
 
 
# Alwin 27-10-2017 10:57
Hoi jolanda,

Heb je een site waar ik kan kijken en in contact met je kan komen?

Mvg,
Alwin
Antwoorden
 
 
# Natasja 27-10-2017 11:05
Voor sampling, development, productie & advies, kan je contact opnemen met Modagroup. Mijn naam is Natasja en ik begeleid fashion merken en bedrijven met hun collecties. Alles wordt gemaakt in het bedrijf in Istanbul. Ik zorg voor de directe en snelle link, en waarborg zekerheid, kennis & kwaliteit.
Voor alle vragen kan je mailen naar
www.modagroup.biz
Antwoorden
 
 
# Meggy van Houtum 17-03-2015 11:36
Hallo Chanouk,

Ik vind het juist wel goed dat Hasmik de sociale werkplaats benoemt. Zo krijg je een duidelijk inzicht in wat er in Nederland gebeurt op het gebied van werkplaatsen.
Antwoorden
 
 
# Annemieke 17-03-2015 13:28
Ik ontwerp en maak schorten in mijn eigen kleine atelier. Voor grotere aantallen kan ik altijd prima hulp inroepen van een groter naai atelier hier in de buurt. Vakbekwame mensen met ervaring, voor een redelijke prijs. Inderdaad veel duurder dan in Oostbloklanden en Azië. Maar ik weiger uit te wijken naar het buitenland. Ik wil zicht hebben op de arbeidsomstandighede n en ken de mensen die aan mijn schorten werken.
Als je een goed verhaal hebt bij je product, laat zien waarom je persé lokaal wilt produceren, als duidelijk is dat jouw product kwalitatief en qua originaliteit boven de massa uitsteekt, is de koper bereid om de prijs daarvoor te betalen. Dat is tenminste mijn ervaring. Misschien werkt het met kleding anders dan met een 'gebruiksvoorwerp' zoals een schort, maar eigenlijk denk ik dat het een universeel gegeven is.
Jammer dat de ervaring met diverse naai ateliers negatief is. Mocht je een fijn atelier zoeken in het Oosten van het land dan kun je via de site contact opnemen. Ik help je graag verder met tips en adressen.
Antwoorden
 
 
# Hasmik Matevosyan 17-03-2015 20:39
Dag Annemieke,

Dank voor je reactie. Ik neem graag contact met je op in komende dagen.
Antwoorden
 
 
# 01-05-2015 19:16
Hai Annemiek,

Hoe kan ik contact met je opnemen?

Groetjes
Antwoorden
 
 
# Judith veldkamp 27-12-2015 16:07
Annemieke ik zou graag met je in contact komen
Antwoorden
 
 
# irma borgsteede 17-03-2015 21:14
Hallo allemaal,

Helaas was ik gisteren door afspraken buiten de deur niet in de gelegenheid aan de discussie n.a.v. het artikel van Hasmik te reageren. Vandaar nu pas mijn reactie...

In samenwerking met Meggy van Houtum van de Dutch Art & Design Salon werk ik aan een concept dat (kleinschalige) productie in Nederland mogelijk moet maken. Betaalbaar en van een goede kwaliteit,

Om nog beter te inventariseren waar dit concept aan moet voldoen zou ik jullie willen vragen ons aan te geven waar precies de behoeften liggen. Kortom: is er behoefte aan puur naaiwerk of ook het uitwerken/graderen van patronen, is er behoefte aan sampling (betaalbaar), aan wat voor aantallen per item denken jullie qua productie, wat zijn ongeveer productieprijzen waarmee door jullie gewerkt kan worden?

Prijzen is natuurlijk lastig maar kunnen jullie een idee geven of wat voor prductieprijs voor jullie redelijk voor 'standaard'broek, rok, blouse, kolbert en jurk.

Hoe meer we duidelijk krijgen waar de behoeften liggen hoe beter kunnen we het concept aanscherpen en iets ontwikkelen dat ook daadwerkelijk voldoet aan jullie verwachtingen.

Als zelfstandig ontwerper ben ik te veel teruggeworpen op zelf produceren en heb ik teveel 'vakmensen' uit het vak zien stappen omdat ze er geen werk in konden vinden. Zonde!

Hoor graag wat jullie reacties zijn!

Irma
Antwoorden
 
 
# irma borgsteede 17-03-2015 21:24
Oeps had m'n bril niet op en beetje te snel getypt...Sorry voor de foutjes
Antwoorden
 
 
# Petra 11-06-2015 04:45
We zijn voor een kleinschalige kledingwinkel op zoek naar mensen die onze ideeën om kunnen zetten naar een product. Het gaat dan om ontwerpen en produceren van kleine aantallen. Onze voorkeur gaat uit naar contacten in Nederland waar we mee kunnen werken. Ik zou graag met jullie in contact willen komen om te kijken wat de mogelijkheden zijn.
Antwoorden
 
 
# Miriam Swaans 17-03-2015 21:40
wij maken onze eigen jurkjescollectie al enkele jaren in Nederland. Het maakt ons bedrijf heel flexibel en de stuks die we maken (in kleine oplages) blijven uniek. Inderdaad, het innovatieniveau van de ateliers is niet heel hoog en de productiekosten wel. Maar wij zijn bereid iets in te leveren van de marge, zodat we een goed verhaal en een eerlijk product hebben. Juist dat zorgt weer voor extra animo en dus worden we er allemaal wijzer van.
Antwoorden
 
 
# Nicole 17-03-2015 22:41
hebben jullie wellicht een adres in het westen van het land?
Antwoorden
 
 
# Petra 11-06-2015 04:47
We zijn voor een kleinschalige kledingwinkel op zoek naar mensen die onze ideeën om kunnen zetten naar een product. Het gaat dan om ontwerpen en produceren van kleine aantallen. Onze voorkeur gaat uit naar contacten in Nederland waar we mee kunnen werken. Ik zou graag met jullie in contact willen komen om te kijken wat de mogelijkheden zijn.
Antwoorden
 
 
# Wiesje 11-06-2015 06:37
www.atelier-sneek.nl

misschien kan ik wat voor je betekenen...?
Antwoorden
 
 
# Nazife Cengiz Yilanci 10-10-2016 11:38
Hallo Petra,

Wij zijn dan wel gevestigd in Istanbul. Misschien kan ik je helpen?

Ik hoor het graag.

Groeten,
Nazife
Antwoorden
 
 
# Rita 13-11-2016 22:09
Hai Miriam, bij welk bedrijf laat je dit maken dan? ik ben ook opzoek naar zo iets
gr

Rita
Antwoorden
 
 
# Nazife Cengiz Yilanci 14-11-2016 06:18
Beste Rita,

Wellicht kan ik je helpen? Wij produceren ook lagere aantallen. Wij zijn wel gevestigd in Istanbul. Mocht je interesse hebben, kan ik je een mail sturen met meer informatie over ons bedrijf en werkwijze.

Ik hoor het graag van je.

Groeten,
Nazife
Antwoorden
 
 
# Esmiralde 16-06-2017 08:45
Maken jullie ook tassen van leer?
Op zoek naar nieuwe fabrikant in kleine oplages.
Vr. Groet
Antwoorden
 
 
# Marijke Bongers 18-03-2015 00:20
Ik kwam dit atelier ook nog tegen. Ook in Polen maar wie weet heeft iemand er wat aan. Ook zijn er mogelijk meer ateliers in dorpen en steden die meer als kleermaker en stomerij werken en gewoon niet zo met internet bezig zijn. polkaproductions.nl/klanten
Antwoorden
 
 
# Renata van Son 19-03-2015 08:39
Hoi,

Ik volg deze blogpost op de voet. Ben afgelopen augustus gestart met een eigen kledinglabel voor meisjes. Mijn doel was ook om lokaal te produceren maar kon geen goede partij vinden. Prijs/kwaliteit waren niet in verhouding. Ik ben uiteindelijk gaan werken met Polka Productions. Een Nederlands bedrijf met een eigen atelier in Polen. De contactpersoon daar spreekt Nederlands en dat maakt de communicatie heel makkelijk. Tot nu toe heel tevreden met deze partij. Prijs/kwaliteit klopt. Goedkoper kan natuurlijk altijd maar wat je er dan voor terug krijgt is denk ik alleen maar stress voor terug.
Antwoorden
 
 
# Magda 06-07-2015 17:47
Ha Renate,

Ik ben er ook al langere tijd over aan het nadenken om met polka in zee te gaan (dameskleding). Ik vroeg me alleen af wat de prijzen zijn. Vaak kan je deze alleen maar krijgen als je al een ontwerp en patronen hebt, maar voor ik dit uitbesteed zou ik al willen weten hoe duur de productie is. Zou jij me misschien wat meer informatie willen geven of mag ik met je mailen?

Groetjes,
Magda
Antwoorden
 
 
# Nazife Cengiz Yilanci 10-10-2016 11:40
Beste Magda,

Wij zijn een Turks bedrijf, gevestigd in Istanbul. Doordat ik in Nederland ben geboren en ben opgegroeid ben ik de Nederlandse taal heel goed machtig.

Mocht ik iets voor je kunnen betekenen, kun je altijd contact met mij opnemen. Ik ben zelf contactpersoon voor al onze Nederlandse klanten.

Ik hoor het graag van je.

Groeten,
Nazife
Antwoorden
 
 
# Noor 11-10-2016 06:20
Dag Nazife, wat is je werkwijze? Alles bij jou aanleveren en jij zorgt voor verzending en terugkoppeling en komt de zending dan terug bij jou?

Hoor graag,
Gr. Noor
Antwoorden
 
 
# Nazife Cengiz Yilanci 20-10-2016 09:31
Beste Noor,

Je kunt me contacteren via

Dan kan ik je meer vertellen over onze werkwijze.

Groeten,
Nazife
Antwoorden
 
 
# Nasir Ali 11-05-2017 10:46
Beste Nazife,

Mag ik je email adres zo dat ik je contact kan opnemen.
Antwoorden
 
 
# Byerktrade 16-05-2017 12:25
Beste Nasir Ali,

Je kunt contact opnemen via

Mvg
Antwoorden
 
 
# Abderrahman 26-10-2017 13:51
Graag ontvang ik ook.meer info over jullie bedrijf.
Antwoorden
 
 
# Sandra Wiggers 18-03-2015 09:28
Over het algemeen heb ik geen positieve ervaringen met produceren in NL. Ik heb het nu een aantal jaren geprobeerd, maar het ging zelden goed, goedkoper naaiwerk heeft me heel veel stress opgeleverd en extra corrigeer werk, duurder naaiwerk is mooi, maar krijg ik nauwelijks verwerkt in mijn kostprijs. En dan heb ik heb recht-toe recht-aan plaids en kussens.
De prijzen zijn heel hoog, mijn oplages klein, je kunt geen kant op. Ik wilde heel graag in NL blijven produceren omdat het belangrijk is werk hier te houden in deze lastige tijd, maar mijn plaids zijn daardoor erg duur. Jaren heb ik de prijs lager gehouden, maar ik heb er zelf niks aan verdient, dus helaas, produceren in NL daar ben ik klaar mee.
Antwoorden
 
 
# irma borgsteede 18-03-2015 10:30
Ik begrijp dat de ervaringen met producties in Nederland niet al te positief zijn! Hoge kosten, lage kwaliteit.
Ik heb in de twintig jaar dat ik als ontwerper werk uiteindelijk ook mijn productie terug in eigen hand genomen en heb me aan moeten passen door heeeel kleinschalig te werken, omdat ik al een tijd alles zelf maak.

Neemt niet weg dat ik vanuit de ervaringen die ik zelf heb opgedaan, ook met het werken met studenten van de diverse ROC's, we een concept ontwikkelen waarmee we echt kwalitatief en prijstechnisch interessant productie kunnen leveren. Maaaar, om goed in al jullie behoeften te voorzien hebben we dus wel nog meer concrete gegevens van jullie kant nodig! D.w.z. van ontwerpers die behoefte hebben aan rproductie in Nederland (zie mijn reactie van gisteren).

We hebben gesprekken gehad met Rachid Naas van Fashion Council, diverse ROC's, Crafts Council staat voor 8 april gepland, dus we doen er alles aan om een goede formule voor iedereen te ontwikkelen!
Antwoorden
 
 
# Marijke Bongers 18-03-2015 12:39
Irma, ik ben heel benieuwd. Ik ben nu eerst zelf een proefcollectie aan het maken. Maar zou graag dat in stappen uitbreiden mits de vraag ook gaat toenemen natuurlijk. Ik heb nog een couture opleiding met veel handwerk en mouleren ed. (indertijd in Rotterdam "Academie de Couture" en heel veel cursussen en diverse werkzaamheden waaronder eigen atelier. Inmiddels via een flinke omweg kom ik hier weer terug. Wat gaan jullie op 8 april bespreken? Misschien kan ik meedenken. Ook denk ik dat ik een goede stageplek zou kunnen bieden. Utrecht is nog net te doen. (45 km) ik zit trouwens bij Gorinchem en midden tussen R'dam, Utrecht en Breda.
Antwoorden
 
 
# irma borgsteede 18-03-2015 14:24
Hi Marijke,
We zijn zoveel mogelijk met verschillende partijen in gesprek (geweest) om de haalbaarheid van ons concept te toetsen en te kijken of we financiering dan wel subsidie kunnen aanvragen op basis waarvan we kunnen starten. Ook met Hasmik en in de hele keten van productie en de verschuiving van 'mode' naar een kledingstuk denken we met ons concept een positieve bijdrage te kunnen leveren.

Waarschijnlijk zal dat in Den Bosch zijn. Althans, daar hebben we inmiddels gesprekken over een locatie.en contacten met gemeente, maar het kan natuurlijk altijd zijn dat we elders starten. Is mede afhankelijk van evt. financiering/subsidie.

Met Crafts Council praten we over hoe zij aankijken tegen ons concept, wat zij weten m.b.t. behoefte aan vakmensen (gaat groeien!) en of zij ons verder kunnen helpen dit op de rit te krijgen. Ik loop al jaren met dit plan, maar ik denk dat het nu tijd is hier daadwerkelijk werk van te maken met de mensen die bereid zijn mee te werken aan verandering.

Fijn als je mee wilt denken. Altijd goed! Daarom is het zo belangrijk dat wij de behoeften voor productie en het prijsniveau waarmee men zou kunnen werken goed in kaart kunnen brengen.

Dus nogmaals, kom maar op met je input!
Antwoorden
 
 
# Jana 18-03-2015 14:32
Hoi Marijke en Irma,

Wat fijn om te horen dat productie in Nederland steeds meer voet aan de grond gaat krijgen.

Momenteel werk ik met een eenmaszaak atelier, met alle gevolgen van dien. Aan de ene kant een bijzonder positieve ervaring nu de termijnen en de lijnen kort gehouden kunnen worden, top kwaliteit en betrouwbaarheid, flexibiliteit.

Aan de andere kant moet ik mijn marges minimaal houden en vraag ik me af hoe verder als de aantalen groter worden en niet meer door een persoon op tijd geleverd kunnen worden.

Ik zou graag mee willen denken. Waar kan ik mee helpen?

Groetjes,
Antwoorden
 
 
# irma borgsteede 18-03-2015 16:22
Voor Jana, Marijke en ieder die dat wil,

Als je mee wilt denken met het concept voor locale produktie dat ik met de Dutch Art & Design Salon aan het uitwerken ben, stuur dan even een mailtje naar .
We houden jullie dan op de hoogte en bij voldoende belangstelling kunnen we misschien een brainstormsessie organiseren.
Fijn even iets positiefs!!!

Irma
Antwoorden
 
 
# Nazife Cengiz Yilanci 10-10-2016 11:41
Beste Sandra,

Kan ik misschien iets voor je betekenen qua productie?
Wij zijn gevestigd in Istanbul.

Voor meer informatie kun je contact met mij opnemen.

Groeten,

Nazife
Antwoorden
 
 
# Marijke Bongers 18-03-2015 22:07
Ik heb een mailtje gestuurd Irma. Ik ben benieuwd!
Antwoorden
 
 
# Sonja Born 20-03-2015 15:54
Ik heb zelf een modevakschool. Sinds kort leid ik jongeren op die moeite hebben zelfstandig een plaats in de maatschappij te vinden. Ik leer hen het mode-ambacht tot in de puntjes. Zij gaan echt kwaliteit leveren. Die opleiding is drie volle dagen per week. De deelnemers betalen geen schoolgeld. De opleiding is niet gesubsidieerd. Ik werk met deelnemers die echt het modevak willen leren, het is geen dagbesteding. De opleiding wordt terugverdiend door de verkoop van de gemaakte kleding en de productie van kleding voor opdrachtgevers.
We maken kledingstukken van nieuwe materialen, maar ook van gedragen kleding. Dat wordt uit elkaar gehaald en wordt een nieuw kledingstuk, al dan niet gecombineerd met andere materialen.
Op deze manier snijdt het mes aan meerdere kanten. De deelnemers leren een vak en ontwikkelen een toekomstvisie, de gemaakte kleding wordt voor een schappelijke prijs verkocht, kledingproducenten kunnen hun collectie laten maken voor een normale prijs, en ik kan doen wat ik leuk vind, namelijk les geven in het modevak.

Als er kledingproducenten zijn die een deel van hun collectie door ons willen laten maken kunnen zij contact opnemen met mij. De contactgegevens staan op mijn websites.

De modevakschool heeft een eigen website, het atelier ook. De opleiding met de jongeren heet 'Groene Lelie', terug te vinden op de website van het atelier.
Kijk eens op www.modevakschoollelystad.nl en op www.ateliermacco.nl

Samen kunnen we het modevak in Nederland weer laten groeien.
Antwoorden
 
 
# Karin 24-03-2015 08:08
Voor mijn eigen label Pinka maak ik vooralsnog alle kleding zelf. Er zijn echter momenten dat ik de productie niet alleen aan kan en dan besteed ik het uit aan een naaiatelier. Voor rechtstreekse verkoop via eigen winkels en webshop, kan dat prima uit, qua kosten. Als het voor de wederverkoop zou zijn, en ik dus als groothandel de kleding wil leveren, wordt dit echter te duur, maar deze laatste is dan ook niet op mij van toepassing. Ik heb 2 verschillende naaiateliers die voor mij werken: beide zijn eenmanszaken. Met deze ateliers heb ik korte lijntjes, snelle levering en goede prijsafspraken. Over de professionaliteit ben ik tevreden. Als klant/opdrachtgever is het belangrijk goed aan te geven wat je verwacht. Zelf lever ik altijd een voorbeeld aan met evt. foto's. Per model lever ik zelfs aan wat ik met welke kleur doorgestikt wil hebben. Des te meer duidelijkheid, des te minder er fout kan gaan. Voor kleine oplagen vanaf 50 stuks kan je prima in NL terecht. Het kost alleen even veel tijd en moeite het juiste atelier te vinden. Hier is winst te behalen voor de naaiateliers door zich duidelijk te profileren op het internet met een website, richtprijzen en voorbeelden voor een betere vindbaarheid.
Antwoorden
 
 
# Anna Borsboom 25-03-2015 14:43
Naar aanleiding van alle discussie - hier, maar ook op Facebook, Twitter en LinkedIn - organiseren we op donderdag 9 april een bijeenkomst om te kijken hoe we hier verder mee kunnen komen, welke behoeften er leven en initiatieven er al zijn.

9 april, van 19.30 tot 21.30 uur
Locatie: ons kantoor in de Amsterdamse Plantagebuurt

Mail even of zet 't hieronder als je erbij wilt zijn (of op de hoogte gehouden wilt worden)!
Antwoorden
 
 
# Marijke Bongers 25-03-2015 15:17
Jammer, op donderdagavond geef ik zelf les. Maar ik hoor graag hoe dit verder gaat!
Antwoorden
 
 
# Beata 27-03-2015 14:24
Hoi, ik zet in de agenda - goed initiatief!
Antwoorden
 
 
# Anna Borsboom 27-03-2015 17:50
Dan zetten we jou ook op de lijst :)
Antwoorden
 
 
# Beata 27-03-2015 14:23
Ik ben echt blij met deze artikel. Zelf denk ik soms ook om productie in NL te beginnen. Wie weet misschien het lukt ooit.
Goed initiatief - ik probeer 9 april op jullie kantoor te zijn.
Antwoorden
 
 
# Dorrit 09-04-2015 18:08
Dag allen,

Helaas kan ik er vandaag niet bij aanwezig zijn, heb geen oppas. Hebben jullie live verbinding?
Nb ik ben benieuwd wat er uit deze bijeenkomst naar voren komt.
Hartelijke groet,
Dorrit
Antwoorden
 
 
# saske 13-04-2015 14:30
dag allemaal,
interessant om dit verhaal te volgen. ik vraag me af of er nog nieuws is na de bijeenkomst van 9 april.
met vriendelijke groet,
saskia
Antwoorden
 
 
# 01-05-2015 19:30
Hallo allemaal!
Super leuke blog!

k heb een eigen label, wil ook in productie gaan liefst ook in Nederland omgeving randstad maar wel kleine afname. Maar heb niet de mogelijkheden om daarvoor 10.000 euro's aan te betalen. Dat krijg ik vaak te horen.

Ben erg benieuwd naar hoe alle ontwikkelingen gaan. En als je goeie tips hebt voor professionele, betrouwbare ateliers die ook kwaliteit leveren. Laat mij weten!

Groetjes en bedankt!
Antwoorden
 
 
# Claudia Leijten 18-05-2015 14:29
Wat zou je willen laten maken?
Ons bedrijf Kokke bedrijfskleding is gespecialiseerd in het borduren en bedrukken van textiel. Daarnaast zijn wij vorig jaar september gestart met Createx waar we naailessen geven. Wij hebben 5 thuiswerksters die hun vak erg goed verstaan en doordat we op thuiswerkbasis werken kunnen we goedkoper leveren dan wanneer we mensen in loondienst zouden hebben.
We willen naast de naailessen de ruimte ook gaan gebruiken voor productiewerk ( voorbereidend werk) en de thuiswerksters zetten het dan in elkaar.
We zouden eens iets uit kunnen proberen.
Antwoorden
 
 
# Wouter 05-05-2015 14:10
Hi All,

Leuk om alle reacties te lezen! En goed te zien dat er samen naar oplossingen wordt gekeken. Ben ook erg benieuwd naar de uitkomsten van bijenkomsten..

Zelf ben ik bezig met een online platform om een (kleinschalige) kledingproductie makkelijker en toegankelijker te maken.

We verwachten over 3 maanden te lanceren en zijn op zoek naar de laatste 10 pilotpartners. Ofwel, ben je op zoek naar een geschikte producent voor je ontwerp/merk of denk je juist een geschikte productie partner te zijn dan hoor ik het graag.

Zou het leuk vinden te kunnen helpen bij het realiseren van dromen en mooie producten! Mocht je een kop koffie willen drinken om het hier uitgebreider over te hebben hoor ik het graag.

Groetjes en hoop tot horens,
Wouter

Antwoorden
 
 
# Marijke Bongers 05-05-2015 16:40
Wouter, heb je al wat meer erover online staan om een beeld te krijgen wat je bedoelt?
Antwoorden
 
 
# Wouter 06-05-2015 11:10
Hoi Marijke,

Op dit moment zijn we nog in ontwikkeling dus kan je helaas niet zo een twee drie verwijzen naar een website. Over een paar weken ;)

Wellicht leuk eens te bellen? Je mag me ook mailen en kan ik je iets uitgebreider van info voorzien, is dat een idee?

Groet,
Wouter
Antwoorden
 
 
# Irma Borgsteede 19-06-2015 12:18
Dag allemaal,

Voor ons concept 'Fair Made in Holland' willen we graag in contact komen met lokale productie-ateliers, dus...
Heb je zo'n atelier of werk je samen met een dergelijk atelier, stuur dan even je emailadres naar dan kunnen wij je verdere informatie over 'Fair Made in Holland' sturen. Op mijn site www.irmaborgsteede.nl staat alvast een beperkte omschrijving van dit concept.

We horen heel graag van jullie!!!

Groet,

Irma Borgsteede

P.S.: Tijdens het Festival Mundial in Tilburg op 27 en 28 juni wordt een deel van mijn collectie geshowd en zal ik zondag de 28e in de gelegenheid worden gesteld meer uitleg te geven over Fair Made in Holland
Antwoorden
 
 
# Denise van der Linden-Mor 24-11-2015 21:01
Ik heb goede ervaringen met biologische stoffengroothandel Boweevil en naaiatelier Reynurs www.reynurs.nl in Hilversum.

Beiden zijn professioneel en denken met je mee in oplossingen om gezamenlijk tot een succesvol eindproduct te komen.

Dhr Reynurs is een vakman met meer dan 25 jaar ervaring die zijn opleiding tot kleermaker destijds in Turkije heeft gevolgd.

Ik ben het met een van de vorige sprekers eens dat dergelijke "kledingrepartie & stomerien" wat zijn achtergebleven op het gebied van de nieuwste internettechnologiën . @Irma wellicht meer van dit soort bedrijven aanschrijven en ontsluiten via een database (kan ik evt. mee helpen).
Antwoorden
 
 
# Wiesje Wierda 14-08-2015 12:59
Voor degenen die nog een atelier voor kleine producties zoeken tegen eerlijke prijzen, zie mijn website :)
groetjes,
Wiesje
Antwoorden
 
 
# Sander Bijvoet 02-09-2015 10:12
Goedemiddag,

Ik ben opzoek naar een productie atelier die in staat is 'reversible' kleding te produceren. Zowel de buiten als binnenkant moeten volledig afgewerkt worden. houdt ook rekening met een rits die zich naar beide kanten kan verplaatsen.

Het gaat hierbij om vesten & T-shirts.

Ik hoor graag van jullie!

Mvg,

Sander Bijvoet
Antwoorden
 
 
# Annemieke 06-09-2015 14:06
Hoi,

Wat fijn om dit artikel tegen te komen. Toen ik twee jaar geleden op zoek was naar een productiebedrijf had ik het idee dat het klein produceren in NL niet meer zo leefde en een aflopende zaak was. Gelukkig vond ik iemand die mijn vrouwenlijn en later mijn mannenlijn kon produceren.

Nu ben ik op zoek naar een of twee ateliers die naast mijn huidige eenmansatelier mijn product zouden kunnen produceren waardoor ik mijn productie makkelijk kan opschalen indien nodig.

Ken of ben je een productiebedrijf(je) in de provincie Zuid-Holland, Noord-Brabant of Utrecht dan hoor ik het graag van je.

Hartelijke groet,
Annemieke
Antwoorden
 
 
# Esra Yilmaz 14-12-2015 10:48
Hoi Annemieke,

Ik probeer sinds kort mijn eigen design bedrijfje van de grond te krijgen en werk nu eigenlijk vooral aan mijn site. Ik merk dat mensen nu in de winter geregeld hun sweaters willen laten bedrukken, ook hier in Amsterdam.
De prints maak ik gewoon zelf, maar ik laat een bedrijfje in de buurt morecolor.nl/.../... alles erop zetten.
Hoop dat je hier iets aan hebt.
Antwoorden
 
 
# Marouscha 03-01-2016 19:20
Hi atelier-zoekenden,

Mijn bedrijf richt zich met name op het ontwerpen en vervaardigen van maatkleding ( hoger segment).
Daarnaast werk ik mee aan het opzetten van collecties van andere ontwerpers en startende labels. Meestal bestaat mijn werk dan uit het maken van patronen en samples, maar zo nu en dan doe ik ook een kleine productie.
Mocht je geïnteresseerd zijn, dan kan je altijd via mail contact met me opnemen.

Met veler groet
Marouscha
Antwoorden
 
 
# Jana 04-01-2016 07:32
Beste Marouscha,

Dank je wel voor reactie. Waar in het land zit je en wat is je e-mail adres? Alvast heel erg bedankt. Groetjes, Jana
Antwoorden
 
 
# Marouscha 07-01-2016 17:53
Hi Jana,

Mijn atelier is in 's-Hertogenbosch, Noord- Brabant.
Mijn e-mail:

Groet
Antwoorden
 
 
# Irma Borgsteede 21-01-2016 10:35
Dag allemaal,

Vanuit ons concept 'FMiH | fashion made in holland' waarbij we lokale productie-ateliers in kaart brengen en hoogwaardige productie in Nederland mogelijk maken, organiseren we dinsdag 2 februari a.s. een informatie-bijeenkom st over het concept 'FMiH' voor lokale ateliers.

Heb je interesse hierbij te zijn, stuur me dan even je emailadres, dan stuur ik je de uitnodiging toe.

Irma Borgsteede
initiatiefneemster FMiH
Antwoorden
 
 
# Marijke Bongers 21-01-2016 12:51

Hardinxveld-Giessend am, Zuid-Holland
Antwoorden
 
 
# Dominique Honnebier 10-03-2016 09:40
Goedemorgen,

Voor de mensen die dit nog volgen, ik ben sinds kort een bedrijfje gestart. Een eigen label, en ben dus opzoek naar iemand die mij kan helpen voor patronen, samples en productie.

Zelf heb ik momenteel contact met Alliance mode, maar heb erg het gevoel dat hun de hoofdprijs voor alles vragen. Zo zou bij hun een digitaal patroon van een t shirt op 50 euro komen. Is dit een redelijke prijs? Het gaat bij mij om jogging spul en echt een flinke collectie man en vrouw. Maar kan nog geen grote aantallen aanvragen.. Ergens tussen de 50 a max 100 (liever 50) is wat ik momenteel zoek

Ben jij iemand of weet je iemand, email me dan aub!

Antwoorden
 
 
# Irma Borgsteede Design 10-03-2016 10:01
Hi Dominique,

Kijk eens op onze website www.fashionmadeinholland.nl
als je belangstelling hebt voor dit concept, kun je een contactformulier invullen. Dan kijken we vanuit FMiH wat we voor je kunnen doen.

Groet,
Irma Borgsteede
Antwoorden
 
 
# Wouter 10-03-2016 11:29
Hi Irma,

Ziet er mooi uit jullie website, hopelijk loopt het goed!

Binnenkort weer eens bijpraten? Benieuwd hoe het gaat in Den Bosch.

Groet,
Wouter
Antwoorden
 
 
# Wouter 10-03-2016 11:27
Hi Dominique,

Allereerst gefeliciteerd met de start van je eigen bedrijf! Leuk om te horen en benieuwd naar je plannen vwb een eigen fashion label.

Ik weet mogelijk een geschikte partij voor prints / jogging, al heb ik iets meer info van je nodig om exact te weten wat je zoekt.

Neem anders eens een kijkje op www.sqetch.co, hier kan je een project aanmaken en word je gelinked aan mogelijke productiepartners ahv van waar je naar zoekt.

Je mag me ook mailen op

Fijne dag en groet,
Wouter
Antwoorden
 
 
# Irma Borgsteede Design 10-03-2016 14:12
Hi Wouter,

Wanneer zou je kunnen afspreken?? Lijkt me goed plan.

Mail je me met een voorstel?

tot snel,
Irma
Antwoorden
 
 
# Sarah 17-03-2016 09:30
Hoi allemaal,

Ik loop al bijna een jaar rond met het idee om een eigen sportkledinglijn te beginnen. Ik heb alleen geen idee waar ik het beste de samples kan laten maken en hoeveel me dat gaat kosten. Ik heb namelijk een klein budget. Ik weet niet of het iets gaat worden, maar het knaagt aan me dat ik nu iets met dat idee moet doen. De lijn is bedoeld voor het doelgroep dat net buiten het bootje valt in de kledingindustrie. Denk aan vollere vrouwen en vrouwen die bedekt, maar vol zelfvertrouwen en modieus, willen sporten. Hiermee onderscheid mijn lijn met al de bestaande lijnen op de markt.

Ik sta open voor nieuwe contacten en ideeën. Ik hoor graag van jullie als jullie mij een netwerk verder kunnen helpen.
Alvast hartelijk bedankt!

Groet,
Sarah
Antwoorden
 
 
# JANA 17-03-2016 10:13
Hoi Sarah,

In Nederland produceren is inderdaad prijziger en niet makkelijk om gelijk een goede aelier te vinden. Ik heb inmiddels een fijne atelier gevonden om mee te werken en ben erg te spreken over de kwalieteit en de service.

Buitenland is inderdaad gunstiger wat prijs betreft, maar vergeet niet de reiskosten die erbij komen als je daarheen gaat. Wat toch met enige regelmaat zou moeten.

De lijnen in Nederland zijn korter, de communicatie verloopt beter en kwalieteit is zeker te vinden.

Als je wil deel ik mijn ervaringen met jou, graag.

Mijn e-mail is

Groetjes en success!!
Antwoorden
 
 
# Nazife Cengiz Yilanci 10-10-2016 11:51
Beste Sarah,

Wellicht kan ik je helpen.
Voor meer informatie kun je contact met mij opnemen.

Ik hoor het graag van je.

Groeten,
Nazife
Antwoorden
 
 
# Claire 17-03-2016 10:06
Hai Sarah en de rest uiteraard :).

Leuk dat iedereen zo enthousiast is om iets te starten in de mode!

Ik ga wel jullie allemaal waarschuwen voor kleine ateliers, bedrijven om daarmee te gaan samenwerken. Uit ervaring weet ik dat 9 van de 10 onprofessioneel zijn, niet goed werk afleveren en ja toch heel veel kosten! In Nederland hebben we te maken met veel kosten wat erbij gaan komen dus je hebt toch echt wel zeker meer dan 25.000 nodig om een goeie kledinglijn te laten maken. Het is helaas zo dat je niet in Nederland "goedkoop" kleding kan produceren. Bijvoorbeeld; 1 simpele top; stof, patroon, snijden, sample, uurloon maker zit je echt al rond de 100 euro. Je moet dan ook nog eens verzendzakken hebben voor je klanten mocht je het online willen verkopen. En dan is je afname misschien 40 x 100... In het buitenland heb je meer afnames nodig maar uiteindelijk ben je wel goedkoper uit.

Al met al. Ga aub niet samenwerken met kleine ateliers!! Ze werken in Nederland ( niet allemaal maar meeste wel) niet professioneel! Tevens ook bepaalde mensen hier vertellen prachtige verhalen dat ze goedkoop kunnen produceren maar dat is absoluut niet waar! Wees echt kritisch naar de mensen waar je wellicht mee in zee wilt gaan.

Succes
Antwoorden
 
 
# Claire 17-03-2016 10:09
Sorry, tuurlijk je mag werken met wie je wil maar blijf alert en zorgvuldig ook natuurlijk in het buitenland. Beste is met grote bedrijven werken, die nette websites hebben, goed staan aangeschreven, ruime ervaring hebben, contractueel alles goed opzeggen etc.
Antwoorden
 
 
# Claire 17-03-2016 10:18
Hai Jana, mooi dat je een fijne atelier hebt gevonden in Nederland.
Antwoorden
 
 
# JANA 17-03-2016 10:40
Hoi Claire,

Het was een kostbare zoektocht, jammer genoeg moest ik zelf alles uitzoeken en dat heeft veel tijd, moeite en geld gekost, maar gelukkig heb ik wel eentje waar ik erg blij mee ben.

Dus het is zeker mogelijk om mooie spullen in Nederland te laten maken. Ook al is het wat prijziger, maar je weet tenminste dat het eerlijk en duurzaam gebeurt.

groetjes,
Antwoorden
 
 
# Annet 18-07-2016 09:21
Dag Jana, maakt jouw adresje ook patronen etc?
Antwoorden
 
 
# Noor 11-10-2016 06:35
Wil je jouw adres delen Jana?
Antwoorden
 
 
# Jana 11-10-2016 07:41
Hi Noor,

Mijn e-mail is

groetjes,
Jana
Antwoorden
 
 
# Sarah 17-03-2016 10:11
Beste Claire,

Dank voor de snelle reactie!

Heeft u misschien contacten, bedrijven die wel aan te bevelen zijn?

Ik hoor het graag!

Groetjes,
Sarah
Antwoorden
 
 
# Rosana 21-03-2016 13:19
Hoi,

Ook ik wil graag mijn ervaringen delen. In Nederland naar atelier gaan en die vinden is makkelijk. Helaas zijn zoals Claire al aangaf de meeste niet betrouwbaar, vragen ze erg veel geld per uur daarnaast vind ik ook dat er weinig keuzen is in stoffen of er is wel veel stof keus maar van elke rol maar 15 meter.

In Nederland produceren omdat je dan een korte communicatie lijn hebt is naar mijn ervaring enige positieve. Ook zie ik hier ateliers voorbij komen die eigenlijk niet positief aangeschreven zijn bij velen.
Antwoorden
 
 
# Irma Borgsteede Design 21-03-2016 15:36
Dag allemaal,

Juist in het kader van de zoektocht naar hoogwaardige ateliers in eigen land zijn we gestart met FMiH | fashion made in Holland. Kijk op www.fashionmadeinholland.nl en deel je ervaringen en struikelblokken met ons. Dit kun je doen via de vragenlijst op de homepage of door ons een mail te sturen . Deel adresssen en namen van ateliers/coupeuses met ons zodat wij dit kunnen bundelen, in kaart brengen en kunnen faciliteren.
Zo kunnen we met elkaar deze productie in eigen land weer mogelijk maken.

Groet,
Irma Borgsteede
www.fashionmadeinholland.nl
Antwoorden
 
 
# Anne 09-05-2016 10:49
Dag allemaal,
Ik hoop dat er nog mensen zijn die dit volgen en mij tips kunnen geven. Ben momenteel bezig met het starten van een baby sweaterlijn. Heb al een aantal samples laten maken en denk nu aan een grotere productie (50-100 stuks). De samples heb ik laten maken bij Alliance, maar die samenwerking verloopt heel erg stroef. Ik heb het gevoel dat ik daar als kleinere partij geen voet aan de grond krijg. Ik hoop dat iemand hier mij in contact kan brengen met een geschikte partij in Nederland die producties draait in het buitenland (het liefst Portugal of Polen). De samples zijn gemaakt van biologisch katoen en ik echt ook veel waarde aan eerlijke arbeidsprocessen. Ik hoop dat iemand mij kan helpen?
Hartelijke groet,
Anne Nederlof
Antwoorden
 
 
# Nazife Cengiz Yilanci 10-10-2016 11:53
Beste Anne,

Wellicht kan ik je helpen. Wij hebben eerder baby kleding geproduceerd. Wij zijn gevestigd in Istanbul.

Ik hoor het graag van je.

Groeten,
Nazife
Antwoorden
 
 
# Charissa 23-01-2017 13:21
Hi Anne,

Ik ben via Sqetch ook bij Alliance uitgekomen voor samples, maar heb hier nog niks uitgezet. Kun je aangeven wat er stroef verliep in de samenwerking? Ik kan dan wellicht een betere overweging maken of ik de samples door deze partij laat maken of niet.

Ik vraag me overigens ook af of je inmiddels al een partij hebt gevonden die jouw sweaterlijn produceert?

Met vriendelijke groet,
Charissa
Antwoorden
 
 
# calvin 17-06-2016 19:02
Goed artikel! Heeft er iemand misschien een idee waar je terecht kan als jij je kleding in NL wilt laten maken?
Antwoorden
 
 
# Annet 18-07-2016 09:25
Dag allen, ik ben op zoek naar een betrouwbaar adres waar ook het voorwerk worst gedaan: patronen maken, raderen etc. Weet iemand een betaalbaar atelier? Dank, gr. Annet
Antwoorden
 
 
# Jana 18-07-2016 09:41
Goedemorgen Annet,

Ja zeker. Patronen, graderen, kleine aantallen etc. Ik heb ook een adres voor graderen, digitaliseren en snijden (vooral handig voor grotere aantallen) alles in Brabant. Als je mij je e-mail adres geeft, kan ik eea aan de contact gegevens aan je sturen. Groetjes,
Jana
Antwoorden
 
 
# Annet 18-07-2016 11:29
Top!

Gr. Annet
Antwoorden
 
 
# Lars 26-09-2016 12:41
Goedemiddag Jana,

Ook ik zou graag een mailtje willen ontvangen met de bedrijven uit Brabant. Zou je dat naar mijn email willen versturen?

Hartelijk dank.




Gr. Lars
Antwoorden
 
 
# Suzanne 11-10-2016 19:39
Hallo Jana, mag ik ook de lijst Brabant van je ontvangen?
Dank!!!!
Antwoorden
 
 
# Jana 13-10-2016 07:19
Hi Suzanne,

Wat is je e-mail adres? Mij mag je uiteraard ook mailen op

Groetjes,
Jana
Antwoorden
 
 
# Sanne 17-02-2017 22:42
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een atelier wat oms kan helpen met het produceren van kindersjaals en kinderjurkjes. Al veel in Nederland gezocht maar nog geen goede gevonden. Was van plan om nu in Portugal te gaan zoeken. Iemand tips?

Groeten,
Sanne
Antwoorden
 
 
# Sjaan 27-10-2017 19:53
Hi hi

Graag ontvang ik ook info in mijn mail

Alvast bedankt voor de moeite

Groetjes Sjaan
Antwoorden
 
 
# Calvin 18-07-2016 13:43
Hi jana,

Zou je mij misschien ook een mailtje kunnen sturen.

Groetjes,
Calvin Dey
Antwoorden
 
 
# Jana 19-07-2016 10:29
Beste Calvin,

naar welk e-mail adres mag de info worden verstuurd?

groetjes,
Jana
Antwoorden
 
 
# Calvin 19-07-2016 10:40


Dankjewel!!
Antwoorden
 
 
# nana 17-09-2016 13:43
Hallo allemaal,

Met veel interesse het artikel en alle reactie gelezen. Jana, ik heb begrepen dat jij wat adressen in Noord-Brabant hebt m.b.t. patronen, graderen, kleine oplages. Ik ben juist op zoek naar deze contacten . Zou je mij wat meer informatie kunnen mailen naar ,

Dank!
Antwoorden
 
 
# Gonnie Epskamp 23-09-2016 06:38
Hallo,

Ik kwam dit artikel tegen op mijn zoektocht naar informatie over hoe ik mijn product in productie breng. Ik ontwerp en naai erg veel cutom made. Wat begonnen was als een grap is nu uit gegroeid naar bijna een echt bedrijf. Wel eens waar geen kleding maar tassen voor een bepaalde doelgroep.

Inmiddels zijn er al heel wat tassen wereldwijd afgeleverd onder andere in Duitsland, Frankrijk, Engeland, Zweden, Spanje, Brazilië, Portugal, Canada, Australië en Amerika

Ik kan de aanvragen alleen niet meer aan, vandaar dat ik nu op zoek ben naar een atelier die me daar verder mee kan helpen. Het gaat om kleine oplages, zeg maar limited editions. Wie kan mij info geven, wie kan mij verder helpen?
Antwoorden
 
 
# Jana 10-10-2016 11:44
Beste Gonnie,

Wat is je e-mail adres dan kan ik je info toesturen die ik heb. En anders ben je altijd welkom om mij te mailen op

Groetjes,
Jana
Antwoorden
 
 
# Kavita Bachasingh 01-10-2016 07:49
Hallo,

Ik ben op zoek naar een atelier in NL die een productie voor mij zou willen doen; eerst samples en daarna een grote oplage.

Hoop dat jullie adressen voor mij hebben. Deze kunnen gemaild worden naar .

Groeten,

Kavita Bachasingh
Antwoorden
 
 
# Lotte 03-10-2016 07:21
He Jana,

Zou jij mij ook wat informatie kunnen toe sturen?
Alvast bedankt,

Groeten Lotte
Antwoorden
 
 
# Jana 03-10-2016 08:01
Hoi Lotte,

Dat doe ik zejer graag, maar wat is je e-mail adres? Zou je mij aub een mailtje kunnen sturen naar en dan kan ik die beantwoorden met de info.
Groetjes,
Jana
Antwoorden
 
 
# Audrey 23-10-2016 11:59
Hallo allen,

ik werk zelf vanuit België maar kan iemand mij verder helpen bij mijn zoektocht naar goede ateliers of producenten die mijn ideeen voor een handtassenlijn kunnen uitwerken?

alvast bedankt,
groeten
Audrey
Antwoorden
 
 
# Audrey 23-10-2016 12:00
vergeten bij vermelden : het gaan voornamelijk over lederen handtassen
Antwoorden
 
 
# Marijke Bongers 24-10-2016 08:54
www.sweetandsimplestuff.blogsp ot.com

Ik heb geen idee of ze je kunnen helpen, maar ik heb afgelopen week een aantal video's van het bedrijf Ecco gezien. Ik denk niet dat ze kleine series doen, maar het bedrijf zit in Brabant (Dongen) en ze hebben een soort kennis lab en een eigen leer looierij. Ik weet niet hoever ze met verduurzamen zijn. Maar wie weet kunnen ze je verder helpen. succes. Marijke
Antwoorden
 
 
# Nazife Cengiz Yilanci 24-10-2016 09:52
Beste Audrey,

Ik heb je een email teruggestuurd.

Groeten,
Nazife
Antwoorden
 
 
# Gabriela 25-10-2016 10:17
Hoi allemal,
Ik ben Gaby en ik ben bezig met mijn eigen kleding lijn.
Ik ben nu op zoek naar atelier die samples van mijn modellen kan maken en misschien ook gewoon verder samen werken voor de produceren.
Ik zal jullie tips kunne gebruiken en alvast bedankt!
Fijne dag iedereen.
Antwoorden
 
 
# Nazife Cengiz Yilanci 25-10-2016 11:18
Beste Gabriela,

Misschien kan ik je helpen?
Je kunt me benaderen via de mail

Groeten,
Nazife
Antwoorden
 
 
# Anouk 27-10-2016 08:49
Hallo allemaal, wat een leuke blog! Ik zelf ben opzoek naar een atelier die leren tassen kan produceren voor niet al te duur, omdat we de kostprijs van de tassen voor iedereen toegankelijk willen houden. Ik laat de tassen momenteel in Tunesie produceren, maar de communicatie is erg lastig. Ik ben benieuwd of jullie andere opties voor mij weten. Alvast bedankt!

Groeten,
Anouk
Antwoorden
 
 
# Nazife Cengiz Yilanci 27-10-2016 13:01
Beste Anouk,

Kunnen wij misschien iets voor jou betekenen?
Je kunt mij mailen op

Groeten,
Nazife
Antwoorden
 
 
# Melanie Hartog 07-11-2016 13:49
Beste allemaal,

Er zijn inderdaad erg weinig productiebedrijven in Nederland te vinden. Dit ook omdat het een uitstervend vak is.
Maar wij zijn een bedrijf die dit nog 100% in Nederland doen. Met Nederlandse naaisters, snel mail contact, gevestigd in Noord Holland.
We hebben het ook behoorlijk druk omdat er weinig mogelijkheden nog zijn in Nederland.

Jullie kunnen mij altijd mailen indien er vragen zijn. Wellicht kan ik jullie helpen of advies geven ;-)
Of kijk eens op onze website:

www.lapetino.nl

Vr. Groet,

Melanie Hartog
Antwoorden
 
 
# Miranda 29-11-2016 21:17
Hallo allemaal,

Ik heb zelf sinds 1994 een sportkledinglabel genaamd PIXIE wat ik dus 23 jaar produceer in mijn eigen atelier. Ik kreeg daardoor ook altijd vraag van starters die een eigen lijn wilden beginnen. Vroeger deden we dit vaak maar doordat de starters steeds minder af weten van de kledingindustrie en dat vaak veel problemen gaf en voor onbegrip zorgde, zijn wij daar mee gestopt. Ik verwees ze dan naar mijn collega productiebedrijven in NL, maar ook die waren er niet meer blij mee omdat het vaak zo stroef verloopt door gebrek aan kennis.

Toen ik begon met het opzetten van een online training voor mijn andere bedrijf, vielen alle puzzelstukjes in elkaar. Een online training waarin ik startende ondernemers help met het opzetten van hun eigen kledinglijn. Ik ben er met mijn collega productiebedrijven in Nederland over in gesprek gegaan en ook zij waren direct enthousiast.

9 januari 2017 begint de online training “Start je eigen kledinglijn”, een no-nonsense, unieke en complete online cursus waarin je alle tools krijgt om succesvol je eigen kledinglijn op te starten.

De opbouw van de training gaat vanaf je idee, het schrijven van het ondernemersplan, wettelijke eisen, het ontwerpproces, opbouwen van de collectie, het vinden van de juiste productiepartner en het verkopen van je collectie totdat de kleding in de winkel hangt of in de webshop staat. Alle facetten van deze bijzondere, dynamische industrie komen aan de orde. De wereld van de confectie is behoorlijk gesloten en als je er niet in thuis bent dan kun je helaas met Google niet genoeg informatie vinden.

Ik wil de Nederlandse kleding industrie verbinden met de (startende) modemerken en laten zien dat productie in Nederland zeker goed mogelijk is. Zelf heb ik bijna 23 jaar in mijn eigen productiebedrijf gewerkt en wil ik mijn kennis graag gaan overdragen.


Kijk voor meer info op www.kledinglijnstarten.nl.
Antwoorden
 
 
# Rob 04-12-2016 12:44
Hallo allemaal,

Met veel interesse volg ik deze blog. Wij zijn op zoek naar iemand die ons kan helpen om onze ideeën, maar ook zijn of haar eigen ideeën kan omzetten naar patronen en samples voor sportkleding en tassen. De nadruk ligt op innovatief, creatief en kwaliteit.
Antwoorden
 
 
# Marit 31-01-2017 20:34
Beste Janna,

Al enige tijd maak ik zelf producten voor honden (in het hogere segment). Ik heb een opleiding Mode Kleding en daarna Industriele Vormgeving gevold, dus ik weet aardig wat van patroontekenen, materialen en design af. Echter, het probleem waar ik nu tegen aan loop, is dat ik de vraag niet meer aankan en dus (deels) zal moeten gaan produceren. Daar zie ik in die zin tegenop, dat ik zelf een enorme perfectionist ben en dat de kwaliteit van de procutiebedrijven morgelijk te wensen over laat. Ik zou dus heel graag jouw ervaringen willen horen!

Ben je bereid om ook mij te mailen? Alvast ontzettend bedankt!

Vriendelijke groeten, Marit
Antwoorden
 
 
# Fatima Hatri, el 13-02-2017 14:18
Ik ben op zoek naar iemand die onze ideeën kan omzetten in samples en patronen, voor mijn leren accessoire label. De nadruk ligt op innovatief, creatief en kwaliteit. ? wie kan mij hierbij helpen?
Antwoorden
 
 
# Fatima Hatri, el 13-02-2017 14:19
Ik ben op zoek naar iemand die onze ideeën kan omzetten in samples en patronen, voor mijn leren accessoire label. De nadruk ligt op innovatief, creatief en kwaliteit. Wie kan mij hierbij tot dienst zijn.. graag zie ik jullie reacties tegenmoed
Antwoorden
 
 
# Cynthia 13-02-2017 16:00
Momenteel ben ik onderzoek aan het doen naar het opzetten van een bikinimerk, zelf heb ik geen ervaring met het produceren van een bikini & heb een bezoek gebracht aan een atelier, de kosten hiervoor waren inderdaad erg hoog en ze hadden dit nooit echt eerder gedaan. Ik ben benieuwd of iemand mij hier kan helpen en meer weet over het produceren van bikini's en Nederlandse bedrijven die dit zouden kunnen uitvoeren!

Groetjes Cynthia
Antwoorden
 
 
# Susan 06-11-2017 14:24
Hi Cynthia,

Ik zag je berichtje en dacht jou moet ik even een berichtje sturen; ik ben namelijk ook bezig met het opzetten van een badkledinglijn en ben heel erg benieuwd of je mij wellicht zou kunnen bijpraten over hoe het bij jou is vergaan..

Verder kom ik natuurlijk ook heel graag in contact met anderen die hier ervaring mee hebben!

Groetjes,
Susan
Antwoorden
 
 
# imad 24-02-2017 02:02
ik heb een idee voor een schoenenlijn en nou wil ik graag een paar voorbeelden laten maken en graag in nederland maar het moet niet al te duur zijn wat zijn de stappen die ik bijvoorbeeld moet maken en hoe?
Antwoorden
 
 
# Natasja 29-03-2017 10:35
Hoi allemaal,

Voor al je vragen en tips over collectie realisatie en fashion produceren, etc kan je bij me terecht. Mijn naam is Natasja van den Elzen,
kort omschreven: Fashion Engineer & Creator, mum of 3, eigenaar van een aantal kledinglijnen, en iemand die ook brands en derden helpt met het realiseren van de samples en orders. De realisatie vindt plaats in Istanbul, bij ons eigen bedrijf.

je kan me mailen op
www.modagroup.biz

succes!
Antwoorden
 
 
# Myrthe 30-05-2017 12:41
Ik ben op zoek naar een weverij om jacquard stoffen naar eigen ontwerp te laten maken. Om te beginnen in kleine producties. Iemand een goede tip?
Antwoorden
 
 
# muammer 23-06-2017 08:44
Wij zijn een gespecialiseerd bedrijf in Amsterdam.
Wat wij allemaal doen kunnen jullie terug vinden op onze website,
www.alliancemode.nl

maar ik zal het hier ook even kort beschrijven,
ONTWERPEN
PATRONEN
SAMPLES
VERDUBBELING VAN SAMPLES
PRODUCTIE
RECONDITIONIRING

voor meer info kan je ook een email sturen
Antwoorden
 
 
# MoodyWear 10-07-2017 19:51
Sinds afgelopen jaar ben ik met verschillende ondernemers een kledingmerk met T-shirts voor mannen gestart.
Tijdens onze zoektocht naar het T-shirt wat paste bij onze wensen kwamen wij vooral uit op de veelal basic shirts aangeboden door bedrukkers.
Wij zijn opzoek naar een Nederlandse producent die de T-shirts naar onze wens kan produceren met een eerste oplage van +/- 250 stuks.

Wij richten ons op het middensegment en zoeken daarom ook een bedrijf wat aansluit op onze verkoopprijs.

Is er iemand die een tip heeft welk bedrijf hierop aansluit?
Antwoorden
 
 
# Muammer Uzmay 27-10-2017 11:41
beste mensen,

wij zijn een complete bedrijf waar wij sample collecties maken van proto's tot verdubbelingen en daarbij soms ook kleine productie aannemen als jullie meer informatie willen kunnen jullie op onze webstie alle informatie vinden dat jullie nodig zullen hebben.
Onze bedrijf gevestigd in Amsterdam en heeft ruim 40 jaar ervaring op het gebied van ontwerpen, proto's en collectie
wij maken proto samples voor hoog segmend bijv. HAIDER ACKERMANN - CLAUDIA STRADER - ROUGE - DAIVOR - SUMMUM
www.alliancemode.nl

met vriendelijke groeten,
Team Alliance Mode
Antwoorden