Retailtips #4: why, how & what

CF retailadvies  dinsdag 17 februari 2015

Retail als totaalconcept

suzanne-rotteveel"Je kunt in de markt weinig opleidingsmogelijkheden vinden over retail als totaalconcept. Voor de losse onderdelen wel, maar niet voor het volledige plaatje. Vanuit Praxis waren we juist daarnaar op zoek omdat we een formule zijn en klanten ons zo ook bekijken. In de Mastercourse De Winkel als Theater komt alles samen. Je kijkt echt naar het totaalplaatje, voor ons dus erg belangrijk."

Suzanne Rotteveel werkt met twee andere collega's als visual merchandiser bij Praxis. Afgelopen jaar volgde ze de Mastercourse De Winkel als Theater.

Merci, ParijsMerci, Parijs (beeld via merci-merci.com)

Denken vanuit de basis
"De cursus vond ik bijzonder inspirerend, je ontmoet allerlei andere mensen uit het vak en de lessen worden steeds op een andere locatie gegeven met specialisten uit de diverse vakgebieden. Het is boeiend om samen met mederetailers een kijkje in de keuken te nemen bij inspirerende bedrijven en te zien hoe je verschillende specialismen als licht, geur en muziek kunt inzetten."

"Waar ik het meeste uit heb gehaald? Hoe je denkt vanuit de basis; de why, how en what. Een goed vertrekpunt is ontzettend belangrijk, zoiets als de fundering voor een huis. Maar daarnaast zijn er nog veel meer onderwerpen die ik nog steeds toepas. Bijvoorbeeld de klantreis, of customer journey. Als je kijkt naar hoe dat proces verloopt voor je klant, dan komen er allerlei dingen voorbij die je kunt verbeteren. Kleine dingen, bijvoorbeeld hoe je naar voren komt bij online zoekopdrachten en op welke plekken in je winkel je wat het beste kunt communiceren. Maar ook 'grotere' onderwerpen zoals schapopbouw."

Merci, ParijsMerci, Parijs (beeld via merci-merci.com)

Een tip waar Suzanne veel aan had:
Een sterk concept ontwikkelen. Verdiep je in de Why – How – What (Simon Sinek). De Why beantwoordt de vraag: welke waarde voegt mijn winkel toe voor klanten zodat hun leven beter wordt? De volgende stap is de How. Dit is de uitleg van hoe je dat precies doet. Denk aan een bijzondere verkoopmethode of je onderscheidende waarde, bijvoorbeeld omdat jouw kleding niet in lage lonen landen wordt geproduceerd. De How kun je gebruiken om uit te leggen waarom je anders of beter bent. Uiteraard liggen hier de grootste kansen om theater te maken. Bij What beschrijf je de producten en/of services die je verkoopt.

artcomesfirstbeeld via artcomesfirst.tumblr.com

Van onderbuik naar onderbouwen
"Binnen mijn eigen 'span of control' pas ik dus veel dingen toe. Omdat we hier met een formule en diverse afdelingen werken, heb je niet alles in eigen hand. Maar goed, dan kun je juist in discussie over dingen. Want na de mastercourse kun je echt dingen onderbouwen die vroeger op onderbuikgevoel gingen. Kortom, ik keek al met een retailoog naar wat ik deed, en door de mastercourse is dat nog sterker geworden."

Matos, the right stuff'Matos, the right stuff' (beeld via poppytalk.com)

Mastercourse De Winkel als THEATER - meer weten? KLIK!

Zij gingen je voor:
AS Watson (Kruidvat en Trekpleister), Van Reincke, Praxis DIY, Fontys Hogescholen (Small Business & Retail Management), Stijl Retail Design, Euretco (Livera), Etalageburo CreaVision, Leger des Heils ReShare, Martine de Jong Styling, Sint Lucas, Zo Hip, Brandstore, Blokzijl, Dutch Independent Retail, Horizon College, 5th Fashion, Ippy Juwelier, Store3D, Berden Mode en Interieur, SPS verf, Just Brands, MBW architecten, Dr. Hauschka Cosmetica en Karwei.

Matos, the right stuff'Matos, the right stuff' (beeld via poppytalk.com)

retailtipsbeeld via apartmentapothecary.com


Meer tips en ervaringen van experts: