Retailtips #3: hoe pas je kleur en muziek toe in je winkel?

CF retailadvies  dinsdag 10 februari 2015

Ook al zit je geruime tijd in het stylingvak, de veranderingen volgen elkaar zo snel op, dat het belangrijk is om te blijven investeren in je eigen ontwikkeling. Zo kun je nu én in de toekomst goed inspringen op de wensen en behoeften van je klanten. Saskia Hogevonder van Stijl Retail Design en Nynke Ott van etalageburo CreaVision volgden de mastercourse 'De Winkel als Theater' en geven tips over het toepassen van kleur en muziek in je winkelconcept. Maak het verschil!

Retailtips 3beeld via trendland.com

Saskia-Hogevonder2Saskia Hogevonder – Stijl Retail Design
De grootste winst die ik uit de mastercourse De Winkel als Theater haalde is dat ik veel beter aan mijn klant kan uitleggen waarom ik bepaalde dingen voorstel. Je leert je eigen werk onderbouwen en benoemen. Als je goed kunt overbrengen welke trends er spelen en vanuit welke kernwaarden van die klant je denkt, alleen dan kun je jouw klant overtuigen.

Daarnaast is de mastercourse enorm praktisch ingesteld. Alleen al als je kijkt naar verlichting en de mogelijkheden hiervan. Je ziet dan zo snel effect, dat maakt echt het verschil. Voor kleine ondernemers, want dat zijn tenslotte veel freelance stylisten, is het een waardevolle investering. Je verbreedt je vakkennis. Wat mij betreft is bijvoorbeeld muziek een waardevolle toevoeging. Daar wist ik te weinig over, nu weet ik wat daarbij belangrijk is en waarop je moet letten. Voor klanten is juist dát totaalplaatje dat je aanbiedt de meerwaarde.

Tip: music!
De complexiteit en tempo van de muziek heeft invloed op hoe de klant jouw winkel en producten ervaart. En zelfs op zijn bestedingspatroon. Bij complexe muziek met een laag tempo is de verblijfsduur van de klant vaak langer dan bij up tempo eenvoudige muziek. De klant neemt hier de tijd voor zijn aankopen en is bereid te betalen voor kwaliteit.

Retailtips 3, kleur en lichtbeeld via justimagine-ddoc.com

Nynke-Ott2Nynke Ott – Etalageburo CreaVision
Juist als je al als stylist bezig bent, is de mastercourse De Winkel als Theater een must. Het helpt je echt om alle losse elementen in je werk nóg beter toe te passen en naar het totaalplaatje te kijken; je kunt veel beter vanuit het geheel denken dan alleen vanuit winkelstyling of de etalage. Met het slim inzetten van kleur, licht en geur bereik je meer resultaat. 

De cursusdagen worden op boeiende plekken gegeven, met inspirerende gastsprekers uit allerlei vakgebieden. Dat werkt erg goed. Door de praktische insteek leer je bovendien meteen de theorie toepassen. Carin daagt je echt uit om verder te gaan. Doordat je met mensen uit verschillende branches zit, versterk je elkaar bovendien.

Tip: kleur!
Met kleur en licht kun je een ruimte visueel hoger maken, vriendelijker of juist afstandelijker. Met kleur kun je de klant ook onbewust richting geven en op een heel natuurlijke manier door je winkel laten navigeren. Maak je bijvoorbeeld gebruik van een koele en een zogeheten warme wand, dan trekt de warme wand aan.

Retailtips-3-kleur-licht-13beeld via redesignrevolution.com

Na afronding van de mastercourse zijn beide stylisten toegetreden tot het netwerk van RetailTheater.

Mastercourse De Winkel als THEATER - meer weten? KLIK!

Deze bedrijven gingen je o.a. voor:
AS Watson (Kruidvat en Trekpleister), Praxis DIY, Fontys Hogescholen (Small Business & Retail Management), Stijl Retail Design, Euretco (Livera), Etalageburo CreaVision, Leger des Heils ReShare, Martine de Jong Styling, Sint Lucas, Zo Hip, Brandstore, Blokzijl, Dutch Independent Retail, Horizon College, 5th Fashion, Ippy Juwelier, Store3D, SPS verf, Berden Mode en Interieur, Just Brands, MBW architecten en Dr. Hauschka Cosmetica.

Retailtips-3-kleur-licht-Chanel-Boutiquebeeld via vogue.de


Meer tips en ervaringen van experts: