Retailtips #2: stap voor stap naar een sterke winkelformule

CF retailadvies  donderdag 29 januari 2015

Tips van Sietske van Geel, ReShare Store

retailtips-een-sterke-winkelformule-sietske-van-geel1ReShare Store is het winkelconcept waarmee Leger des Heils ReShare een deel van de 23 miljoen kilo kleding en textiel die ze inzamelen weer terug de maatschappij in willen brengen. In de winkels - de pilot store opende afgelopen jaar in Groningen en de tweede gaat binnenkort open in Den Haag - wordt een selectie van de mooiste items verkocht. Daarnaast is er een naaiatelier waar unieke speeltjes worden gemaakt en kun je er een kop koffie krijgen.

Sietske van Geel is de coördinator, zij volgde de Mastercourse De winkel als THEATER. Dit zijn haar best learnings.

retailtips-2-een-sterke-winkelformule3beeld via therandomnoise.com

Sietske: "Precies toen we met de ontwikkeling van ReShare Store begonnen kwam ik Carin Frijters tegen. Ik heb de Mastercourse gedaan om de formule body te kunnen geven en ervoor te zorgen dat de basis echt goed neergezet werd. Voor mij waren de belangrijkste leerpunten het slaan van de piketpalen voor de formule. Duidelijke kaders aangeven. Op die manier konden we zelf goede keuzes maken; dit past wel en dit past niet, en wel om deze redenen. Eigenlijk gaf het vooral handvatten om aan onze formule werken."

retailtips-2-een-sterke-winkelformule2beeld via designboom.com

Nieuwe, frisse tweedehands & vintage winkel

"Onze insteek was om vanuit het DNA van Leger des Heils ReShare, duurzaamheid en social return, te redeneren, en daarvan uit de spannende randjes op te zoeken om tot een nieuwe formule te komen. Dat de mastercourse werkt met losse thema's, heeft daarbij echt geholpen; je kunt de diepte in. Voor die tijd bleven we nogal eens zweven, nu weten we het tastbaar en concreet te maken. Je leert stap voor stap werken: eerst de basiswaarden, dan de vertaling naar concept tot aan de materialen die je gebruikt. Het resultaat in de winkel in Den Haag die in april opengaat, is helemaal Leger des Heils, maar dan vertaalt in een frisse, moderne tweedehands en vintagewinkel waar we mensen gaan verrassen."

retailtips-2-een-sterke-winkelformulebeeld via blog.xtmarie.com

Uitbouwen formule
"De volgende stap is het uitbouwen van de formule. Dus, mochten mensen nog goede winkellocaties weten, dan horen we het graag. Ook is het belangrijk dat mensen in Groningen en Den Haag kleding komen doneren en als vrijwilliger aan de slag gaan. We zijn, zoals dat past bij wat we doen, heel erg op zoek naar co-creatie met andere partijen. Wat dat betreft staan we voor veel dingen open."

retailtips-2-een-sterke-winkelformule4beeld via bookiblog.com

Een van de tips waar Sietske veel aan had:
Zo'n 80% van de zintuiglijke beleving gaat via de ogen. De kleur van de pui, de winkelomgeving en de vaste presentatiemeubelen zijn bepalend voor de sfeer, herkenning en navigatie in de winkel. Je blijft het meest flexibel wanneer je neutrale kleuren gebruikt in je retailstyling en waar nodig kleur toevoegt. Zeker als je vintage kleding verkoopt, hebben je producten alle kleuren van de regenboog, waardoor je presentatie als snel rommelig wordt. In dat geval is een rustige basis erg prettig.

Mocht je goede locaties kennen voor nieuwe ReShare Stores of slimme ideeën hebben voor co-creatie, neem dan contact op met Sietske van Geel via Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.

retailtips-2-een-sterke-winkelformule1

Mastercourse De Winkel als THEATER - meer weten? KLIK!

Deze bedrijven gingen je o.a. voor:

Praxis DIY, Fontys Hogescholen (Small Business & Retail Management), Stijl Retail Design, Dr. Hauschka Cosmetica, Livera, Etalageburo CreaVision, Leger des Heils ReShare, Sint Lucas, Zo Hip, Brandstore, Blokzijl, Dutch Independent Retail, Horizon College, 5th Fashion, Ippy Juwelier, Store3D, SPS verf, Berden Mode en Interieur, Just Brands, MBW architecten, Wijzingroen.


Meer tips en ervaringen van experts: