Expo: The Future of Fashion is Now

Monique Tieleman  maandag 22 december 2014

Is het nodig om iedere zes maanden een nieuwe garderobe aan te schaffen? Wat is de rol van mode in de opmars van wearable technologiesMoet de pasvorm van een jurk het heersende schoonheidsideaal volgen of kan het ook anders?  Duurzaamheid, futuristische technologieën en de maatschappelijke waarde van kleding zijn thema's waarmee nieuwe ontwerpers vorm geven aan mode. Museum Boijmans Van Beuningen brengt die mode van de toekomst bij elkaar in een even spectaculaire als interessante expositie. Nog tot 18 januari 2015 te zien!

Materialiteit en beleving

Olek / Agata Oleksiak - The Conversation 

Olek AgathaOleksiak - future of fashion Boymans van Beuningen
Het kleurrijke werk van Olek is een mix van protest en optimisme. Met haar gehaakte skelet benadrukt ze de meest primaire vormen en onderdelen van een lichaam; de gedaante waaraan kleren hun vorm ontlenen. Hiermee levert ze commentaar op het materiaal van het menselijk lichaam en de interactie daarvan met mode en vormgeving.

Wang Lei - Hand-Woven Toilet paper 

WangLei - Future of Fashion is Now - Boymans van BeuningenWang Lei werkt alleen met papier, in allerlei soorten en maten. Voor hem als boerenjongen is het logisch om te werken met materiaal dat goedkoop en altijd binnen handbereik is: toiletpapier. Bij deze installatie heeft hij het papier eerst nat gemaakt en vervolgens tot garen gedraaid.

Kunihiko Morinaga voor Anrealage - Bone

Anrealage - Kunihiko Morinaga - the Future of Fashion is Now, Boymans van BeuningenMet een explosieve mix van kleuren, prints en patronen geeft het Japanse merk Anrealage zijn meestal vrij klassieke ontwerpen een radicaal moderne uitstraling. De collectie Bone bestaat uit kooiconstructies uitgevoerd in felle 'glow-in-the-dark'-kleuren. 

Julia Krantz, Mason Jung, Jennifer Gadient

Julia Krantz, Mason Jung, JenniferGadient - Future of Fashion is Now, Boymans van Beuningen
foto links:  Julia KrantzShell 
Krantz: "Bij gebrek aan idealen verheerlijken wij geconstrueerde identiteiten als eigentijdse iconen." De kledingstukken uit de collectie Shell moeten de draagster klaarmaken voor een toekomst waarin we van alles aan onszelf versleutelen en als pantser dat ons isoleert van onze omgeving. 

foto midden: Mason JungSleeping Suit & Blanket Suit
De inspiratie voor de pakken vindt Jung in zijn dienstplicht. Zijn behoefte om strikte regels te doorbreken leidt tot een klassiek ogend mannenpak met dubbele functie: pak en slaapzak/deken in één. 

foto rechts: Jennifer GadientInflatable Smoky Coat 
Gadient is gefascineerd door de tijdelijkheid en volumes van luchtbellen, schuim en glas. Daarnaast vind zij inspiratie in röntgenfoto's en microscopieopnamen van insecten en bacteriën. Met transparante pvc en zachte stoffen onderzoekt ze de beschermende en verbergende functies van mode. 

Helen Storey FoundationSay Goodbye, Dissolving Dress, Wonderland 

Helen Storey, dissolving dress - Future of Fashion is Now, Boymans van BeuningenIn de jaren '80 was Helen Storey één van de angry young women van de Britse modewereld. Tegenwoordig houdt zij zich bezig met grote vraagstukken als duurzaamheid. Aan deze Dissolving Dress is maanden gewerkt; in water verdwijnt de jurk binnen een paar dagen.

Jef MontesIlluminosa 

Jeff Montes - Future of Fashion is Now, Boymans van BeuningenMontes combineert hightechmaterialen en -technieken met goedkope basismaterialen en ambachtelijke technieken. Zijn inspiratie komt onder andere voort uit het katholicisme waarmee hij in aanraking is gekomen via zijn Spaanse moeder. 

Pauline van Dongen, Ying Gao

Pauline van Dongen, Ying Gao - the Future of Fashion is Now, Boymans van BeuningenFoto's links en midden: Payline van Dongen - Solar Dress
In 2013 ontwikkelt Pauline van Dongen samen met een multidisciplinair team de collectie Wearable Solar; kleding waarin zonnecellen zijn geïntegreerd. Een smartphone die met een stekkertje wordt verbonden met de zonnecellen, wordt zo in 2 uur volledig opgeladen. 

Foto rechts: Ying GaoIncertitudes 
Incertitudes reageert middels sensoren op omgevingsgeluiden en stemmen. Zo beschermt Gao's kledingstuk de drager wanneer die wordt belaagd door externe factoren. 

Shao YenWaver 

Shao Yen, Waver - the Future of Fashion is Now, Boymans van BeuningenShao Yen breit zijn Waver-jurken met kasjmier en nylon. De vormen zijn geïnspireerd op golven die stukslaan op het strand, door de uitstulpingen lijkt er geen enkele relatie te zijn met lichaamsvormen. 

Iris van Herpen, Victoria Ledig

IrisVanHerpen- VictoriaLedigFoto's links en midden: Iris van Herpen - Ferro Fluid Dress
Met een magnetische vloeistof laat van Herpen tijdens deze expositie een 3d-geprinte jurk groeien. Met 3d-geprinte en interactieve kleding onderzoekt zij welke mogelijkheden nieuwe technologieën brengen als het gaat om vorm en beweging. 

Foto rechts: Victoria LedigEar Purse
In het slachthuis ontdekt Ledig dat alleen de romp van de koe wordt gebruikt om tot leer te verwerken. Ze besluit daarop juist de niet gebruikte delen te gebruiken en de oorsprong van het materiaal niet te verhullen. Dit resulteert in haar eindexamencollectie (Design Academie) Precious Skin waarin oren, kop en poten van het dier duidelijk te herkennen zijn. 

(Her)definietie van de menselijke figuur

Rei Kawakubo voor Comme des Garcons, Si Chan

ReiKawakubo SiChan comme des garcons - the Future of Fashion is Now, Boymans van BeuningenFoto links: Rei Kawakubo voor Comme des Garcons  Lumps and Bumps
Met de Lumps and Bumps-collectie voor Comme des Garcons vraagt ontwerper Rei Kawakubo zich af of vrouwelijke rondingen op de juiste plaats een noodzakelijk ingrediënt van schoonheid zijn. De ontwerpen van Kawabuko ondermijnen de westerse idealen van schoonheid en vrouwelijkheid. 

Foto rechts: Si Chan - Hug Me
In zijn afstudeercollectie verwerkt Si Chan handschoenen en mouwen die de drager stevig omhelzen. Een simpele knuffel doorbreekt het gevoel van eenzaamheid, vindt Chan. Die eenzaamheid ervaarde de ontwerper zelf toen hij zich tijdens zijn studie afgezonderd voelde van zijn competitieve medestudenten. 

Imme van der Haak, Craig Green, Minna Palmqvist

Imme van der Haak, Craig Green, Minna Palmqvist - the Future of Fashion is Now, Boymans van Beuningen

foto links: Imme van der HaakBeyond the Body, a a perception of apperance and identity
Met Beyond the Body onderzoekt Imme van der Haak onze lichaamsvormen en levert kritiek op het vele retoucheren in (mode)fotografie.

foto midden: Craig Green - Look 14 
De getoonde outfit uit de collectie AW2014 van Craig Green bestaat uit verschillende lagen: rok, shirt, blouse, vloerlange jas en lederen harnas. De jas is een arbeidersjas, geïnspireerd op de Japanse Noragi. Door de romantische print in psychedelische kleuren krijgt het imponerende silhouet een zacht karakter. Alle onderdelen zijn individueel met de hand geschilderd. 

foto rechts: Minna PalmqvistIntimately Social 4.09
Intimately Social gaat over wrijving tussen het sociaal geaccepteerde vrouwelijk lichaam en het voortdurende veranderende lichaam van vlees en bloed. De installatie met ballonnen symboliseert het hele vrouwenlichaam. Door de ballonnen verschillend op te blazen geven ze een ander volume aan het lichaam. Gedurende de tentoonstelling lopen ze langzaam leeg. 

Nieuwe waarden en nieuwe verhalen

Victor & Rolf - Zen Garden 

Victor & Rolf - Zen Garden, the Future of Fashion is now, Boymans van BeuningenMet hun performance Zen Garden bekritiseert Viktor & Rolf de snelheid van mode. Het is een samenvatting van 20 jaar werk, ieder model staat voor een jaar. De zen-tuin transformeert modeontwerpen tot vaste rotsen; hier komt vluchtige mode tot rust. 
foto Zen-Garden via Museum Boijmans van Beuningen.

Christophe CoppensWell Not for me: Landscape 1+2=3

Christoph Coppens - the Future of Fashion is Now, Boymans van BeuningenDe Belgische modeontwerper Christophe Coppens besluit in 2012 dat hij niet meer mee wil lopen in de fashion tredmolen. Vanaf dat moment richt hij zich in zijn vrije werk op keramiek. De installatie, in de vorm van een berg, helpt hem zijn vroeger professie en het bijbehorend trauma te verwerken. Zijn eerste twee berglandschappen komen hier samen tot het nieuwe 'Landscape 3'. 

Antoine Peeters, Elisa van Joolen, Victor & Rolf

Antoine Peeters, Elisa van Joolen, VictorEnRolf - the Future of Fashion is Now, Boymans van Beuningenfoto links: Antoine Peeters - Looong Sleeve 
Antoine Peeters maakte de trui met de langste mouwen ter wereld. De trui is op meerdere manieren te dragen met als doel als elegante one-size-fits-all-outfit te fungeren die de verschillen tussen dag- en avondkleding doet vervagen.    

foto midden: Elisa van Joolen11"x17" 
11"x17" is het doorlopend onderzoeksproject waarin ontwerper Elisa van Joolen  de gangbare waardesystemen in de mode-industrie bevraagt en nieuwe productiemethoden verkent. Diverse kledingmerken als zoals G-Star, moniquevanheist, Converse en Nike leveren een bijdrage aan het onderzoek. Zij doneren kledingstukken en schoeisel  en er worden gesprekken gevoerd met de medewerkers van deze ondernemingen. Een deel van de kledingstukken is bewerkt door stukken stof op tabloidformaat uit te snijden en te verwerken in andere truien. Een aantal van deze truien hangen in Boijmans in de Merry-go-round garderobe van Wieki Somers. 

foto rechts: Victor&RolfHarleth, Red Carpet dressing 
Door grote sterren die de rode loper betreden te kleden, krijgen modehuizen veel publiciteit. Victor&Rolf hebben zich door dit fenomeeen laten inspireren. Hun najaarscolletie 2014 bevat jurken die letterlijk zijn gemaakt van die rode loperstof. De jurken zijn rond het lichaam gedrapeerd zonder duidelijke naden of snit. Hierdoor ontstaan fascinerende vormen. (Zangeres Rita Ora droeg deze maand een Red Carpetdress op de rode loper van het Jingle Ball.)

Modeactivisme: gemeenschap en politiek 

Lucy + Jorge Orta, Ricardo Bigolin & Nella Themelios

Lucy _ Jorge Orta, Ricardo Bigolin & Nella Themelios - the Future of Fashion is Now, Boymans van Beuningen

Foto rechts: Lucy + Jorge OrtaNexus Architecture x 25 - Nexus Type Opera.tion   
De kleding in Nexus Architecture is de kleding van vrijwilligers die door Orta aan elkaar is geritst. Zo ontstaan nieuwe sociale verbanden. Lucy zet tijdens performances de hele groep middels commando's in beweging en benadrukt daarmee  het verlies van individualiteit en menselijkheid binnen een collectief.

foto's links en midden: Ricardo Bigolin & Nella ThemeliosD&K Hardly Brand - Softer Cell 
De installate D&K Hardly Brand bestaat uit een aantal items. Met het fictieve commerciële merk Dolci & Kabanna ontwikkelen Bigolin en Themelios vanaf 2012 hun Brand Delusions. Met deze installaties laten ze zien hoe het verspreidingsproces van mode werkt. Ook zie je in de expositie D&K 101 T-shirts waarin zij het traject onderzoeken van een T-shirt met opdruk als het meest laagdrempelige designerkledingstuk dat tegelijkertijd naar verhouding hoog geprijsd is, het traject van basisitem naar luxesymbool.  

Digest Design Workshop / Dooling JiangOur Home, Nothing is Impossible for a Faithfull Heart, Faith moves mountains

Dooling Jiang - the Future of Fashion is Now, Boymans van BeuningenOntwerper Doolin Jiang verdiepte zich in de Calico-techniek. Het resultaat verwerkte ze in haar ready-to-wearcollectie Digest BLUE ground s/s 2014. Deze collectie vormde de basis voor de tentinstallatie Our Home waarmee de ontwerper het instinct van schuilen en beschermen wakker wil schudden. Voor de tent zijn Chinese stoffen gebruikt die vooral natuurlijke vezels bevatten en gemaakt zijn met traditionele verf- en weeftechnieken. Zo komt de geest van het vakmanschap - die grotendeels verloren is gegaan - weer tot leven.