Vanities - Lidewij Edelkoort over trends SS 2016

Irene Vermeulen  maandag 15 december 2014

In haar trendseminar Vanities (ijdelheid) richt Lidewij Edelkoort zich op het zomerseizoen van 2016.  Edelkoort baseerde haar inzichten op de het woord van 2013: de selfie. In de selfie-cultuur framen we onszelf voortdurend: in spiegels, op schermen en profielen. Leidt die fascinatie met het 'zelf' naar meer individualisering of verworden we tot caricaturen? Craftscurator Irene Vermeulen vertaalt op haar beurt Edelkoorts fashion trends naar interieurtrens voor 2016.

Mythologie en archetypes
Lidewij Edelkoort laat een reeks van mythologische figuren langskomen in haar lezing: van nimfen en zeemeerminnen tot courtisanes. Hoe ontwikkelt ons beeld van zulke figuren uit vertellingen en uit de kunsten zich in de tijd? Irene Vermeulen van Craftscurator pikte er 3 archetypes uit die relevant zijn in vertaling naar interieur voor 2016, en ziet dat deze prima passen op haar eigen indeling van stijlgroepen: inventive, sensitive en expressive.

Inventive - de onthouder
Over het woord van het jaar gesproken: voor 2014 zijn normcore en onesie genomineerd. Dat is geen toeval: anti-fashion is een belangrijke beweging bij consumenten. We "vasten" van de mode, en onderzoeken hoe we het met minder kunnen doen. Daarbij zoeken we naar kleding die deze eenvoud en kwaliteit uitstraalt.

Het mono-product is in opmars, er zijn al diverse merken die maar één product maken, zoals bijvoorbeeld het overhemd. Daarin worden zij de ultieme, zeer gewaardeerde specialisten: ze zoeken naar de optimale vorm en de beste stoffen. Waar soberheid de boventoon voert, zijn vernuftige belijning en slim materiaalgebruik essentieel. Dit is ook een unisex thema: de kleding voor mannen en vrouwen lijkt op elkaar.

Zomer zestien, het klink zo onschuldig, en de kleurkaart is dat ook. Heel lichte kleuren, die steeds witter worden, alsof ze zijn aangelengd met melk.

Dit rigide beeld zie je ook terug in interieur, waar soberheid en geometrie de boventoon voeren. Op Dutch Design Week waren opvallend veel schermen, lagen en raamwerken te zien. Gladde oppervlakken waarin wordt geperforeerd, gestanst en gesneden. Overal willen we gelaagdheid en diepte zien, optische effecten zullen daarom nog wel even belangrijk blijven. Veel metaal, glas en spiegels, en dat brengt ons weer terug bij de selfie.

craftscurator-stylink-vanities-inventive
Overhemd onesie van Stella McCartney; lucent mirror van Studio WM; een zwart grid voor zowel meubels als kleding in de Patrick Garrish Gallery stand op Design Miami; sobere kandelaar in beton van Isabel Quiroga

Sensitive – de hero
Het jaar 2014 kenmerkte zich door een golf van geweld en barbarij. Mensen voelen zich gebroken, en zoeken thuis geborgenheid. Vorige seizoen sprak Edelkoort al over Embryonic, nu haalt ze deze trend opnieuw aan in relatie tot interieur. Lidewij zegt dat zij deze tendens eigenlijk Cocooning had moeten noemen, maar dat dat te beladen is. Voor de jonkies onder ons: de Amerikaanse trendwatcher Faith Popcorn 'coinde' dit woord in de vroege jaren 90, en voorspelde dat mensen meer thuis zouden blijven en daarom aandacht zouden besteden aan het comfortabel maken van het huis. Ondanks het feit dat het woord gemeengoed werd, werd er openlijk getwijfeld aan de stelling van Popcorn. Ach ja, de stelligheid van die goede oude twintigste eeuw ;-)

Om cocooning te vermijden gebruikt Lidewij het woord Embryonic, wat staat voor 'potential for future development'. Producten staan symbool voor zorg, omhelzing en koestering – denk aan al die kussens, matrassen en dekens in het interieur. De slaapkamer is eigenlijk de laatste ruimte in huis die nog niet aan een radicale verandering is onderworpen. Daarvoor is het hoog tijd: we brengen zoveel meer tijd door in de slaapkamer dan de 8 uur dat we slapen. We hebben behoefte aan zachte, tactiele en rijke stoffen. De voortdurende aandacht voor gezondheid en welzijn maakt dat we waarde hechten aan natuurlijke materialen. Ook hier veel lichte kleuren, al mag een traditionele schotse of flanel ruit in donkere kleuren ook best.

Terug naar de archetypes. Hero staat voor de invloed van active wear op de mode, een heel nieuwe ontwikkeling. We zagen sportswear al eerder terug in streetwear, maar nu is ook couture aan de beurt. Hi tech en innovatieve materialen duiken op in het modebeeld, en ook ouderwetse gymkleding is een bron van inspiratie; denk aan stevige jerseys en gecoate materialen. Ook in het interieur zien we dit terug; materialen moeten comfortabel zijn. Ook de hardware refereert aan de gymzaal: stevig naturel leer waarmee bok en paard bekleed zijn, onbewerkt hout en touw. In accessoires komen ook details uit de sport terug: bretels met gespen, banden en touwen die gevlochten en geknoopt zijn. De kleurkaart is ook hier licht, met veel groentinten, eigenlijk een heel militaire kleurkaart. Geel is het nieuwe zwart, en gaat dit seizoen zijn 6e jaar als trendkleur in. In deze kaart zien we een mais-achtige goudgeel, die goed past bij de vele beige - cereal - kleuren.

craftscurator-edelkoort-ss2016-vanities-sensitive-interior
Onesie voor mannen van ontwerper Boris Bidjan Saberi; gymzaal als inspiratie voor een kapstok door Valerie Windeck; spiegels van geslepen agaat van Tom Palmer; zit- hang- en ligmat van Jennifer de Jonge

Expressive – de legende
Wat 2015 ook gaat brengen, we gaan in ieder geval kijken naar de film waarin Angelina Jolie Cleopatra vertolkt. Over archetypes gesproken: een actress-activist die zich hard maakt voor mensenrechten en vluchtelingen, en voor deze film in de schoenen stapt van een van de meest meedogenloze, manipulerende, maar ook bewonderde machtspersonen uit de geschiedenis? Dat past weer prima bij de tijdgeest waarin we met de invulling van feminisme worstelen.

Bij dit thema schalde Opulence van Brooke Candy uit de speakers, een rake keuze. Opulent is het juiste woord: rijk en overdadig. We zijn gefascineerd door rijkdom, maar drijven er ook de spot mee. Goud en glans blijven onverminderd belangrijk, net als koper en andere metaaltinten. Stoffen en andere oppervlaktes zijn vaak gehamerd of hebben matte finishes. Facetteren, wat al seizoenen lang een hoofdrol speelt in architectuur en interieur, beïnvloedt nu ook het modebeeld, het zoveelste voorbeeld dat interior design vaak voorop loopt in nieuwe ontwikkelingen.

Liz Taylor als Cleopatra (de film stamt uit 1963!) is een icoon; veel stijlelementen uit die film zullen het mode- en interieurbeeld beïnvloeden. Zo maakt de klassieke stijl een comeback, met rijke materialen als marmer, metalen en edelstenen. Veel bijzondere bewerkingen zoals ingelegd hout en handgeschilderde decoraties. Lambrisering en ornamenten maken een comeback. Patroon en decoratie zit daarmee vaak aan de rand van een vlak, in de omlijsting, en zo wordt ook decoratie 'geframed'.

craftscurtaor-stylink-vanities-expressive
Vintage onesie in goud, gefotografeerd door Helmut Newton; Liz Taylor is Cleopatra (1963); Chaise Longe in brons van Tjep; marmeren tafel van Lara Bohinc, gezien in Wallpaper Aug 2014

Deze drie thema's bieden een mooi uitgangspunt voor het ontwikkelen van nieuwe ideeën voor komende seizoenen. Ook passen ze prima bij de decembermaand: wij hopen dat het contemplatieve aspect van inventive zorgt voor verdieping, het comfort en de warmte van sensitive voor een mooi samenzijn, en dat het feestelijke aspect van expressive veel glans en plezier mag brengen. Een heel mooi 2015 toegewenst!

Lees ook: Lidewij Edelkoort over zomer 2017


Irene Vermeulen is Craftscurator en vertaalt consumententrends naar concepten en producten in de interieurbranche. Haar specialisatie is handgemaakt en duurzaam design. Craftscurator.comRead this article in English

De trendseminars met Lidewij Edelkoort worden georganiseerd door Appletizer.