5 onbekende retailconcepten voor interieur

NIA Academie  donderdag 09 oktober 2014

Vakgenoten in styling lopen voor inspiratie de deur plat bij verschillende interieurretail-concepten in het buitenland. Maar waarom vestigen deze concepten zich niet in triple-AAA-rated Nederland? Is ons land te klein? Of zijn we een spaarzaam volkje dat niet voldoende besteedt? Het blijft mysterieus... Voorlopig moeten we nog per jet op trendreis naar bruisende steden, zoals New York, Parijs en Londen. Geen vervelende klus overigens. NIA ACADEMIE levert een tourguide voor de hipste inspirationspots.

Hieronder een lijstje van bij ons onbekende retailconcepten. Ze zijn niet brand new maar wel onbekend in the Netherlands.

1 | DE CONTAINER STORE | OMG! Is het leven nog de moeite waard zonder Container Store? My life is a mess without this store. Deze winkelketen is gespecialiseerd in opslag- en organisatieproducten, die je leven een stuk aangenamer maken. Hier koop je een mix van producten gewijd aan het organiseren van het leven.

5 onbekende retailconcepten voor interieur

De keuze is weer gigantisch, yes this is America! In 1978 opende de Container Store zijn deuren in Dallas. IKEA heeft wel een afdeling ‘Opruimen&Bewaar’, maar dit assortiment ben ik op deze schaal nog niet tegen gekomen in Nederland, volgens mij is dit een gigantisch gat in de Hollandse markt.

5 onbekende retailconcepten voor interieur
5 onbekende retailconcepten voor interieur

www.containerstore.com


2 | VINÇON | Passeig de Gràcia, 96, Barcelona, Spanje
1941. Enrique Levi en Hugo Vinçon stichtten hun eerste winkel in de Paseo de Gracia in Barcelona genaamd Enrique Levi, die later werd veranderd in Regalos Hugo Vinçon.

5 onbekende retailconcepten voor interieur

Tijdens deze periode was de hoofdactiviteit 'de groothandel in fijn porselein en glaswerk'. Men  startte in het magazijn aan de achterkant van de winkel. Inmiddels is de winkel uitgebreid over een heel blok.

5 onbekende retailconcepten voor interieur

Vinçon heeft ups and downs gekend. Begin jaren ’60 ging het slecht met het bedrijf. Toen is besloten om om te schakelen naar modern design en kunstenaars werden ingeschakeld. Dit concept is tot op heden nog een groot succes. (Minder succesvol was weliswaar de opening van een filiaal in Madrid, maar daar was de economische crisis van afgelopen jaren debet aan. Dit filiaal is 2 jaar geleden gesloten). Bij Vinçon in Barcelona zie je - naast rondsnuffelende stylisten van de HEMA - keuken- en huishoudelijke artikelen, meubelen, verlichting en een uitstekende cadeauartikelen-afdeling.

5 onbekende retailconcepten voor interieur
5 onbekende retailconcepten voor interieur

Opmerkelijk is ook het verpakkingsconcept: kunstenaars ontwerpen elk jaar een nieuwe tas voor deze winkel.
Zo’n tasje is een kunstwerk op zich.

Verder in het rood? Op naar de webshop... www.vincon.com


3 | MERCI
| 111 Boulevard Beaumarchais, Paris
Merci mag niet in de lijst ontbreken. Als je in Parijs bent, dan is dit een must see. Inspiratie volop en je kunt er ook nog lekker eten en koffiedrinken. Merci is een lifestylewarenhuis waar je een zeer uitgebreid assortiment vindt. Inkopers van Merci maken bewuste keuzes naar de volgende centrale thema’s: hergebruik, mileuvriendelijk, ambachtelijkheid, unica, industrieel, maatschappelijk verantwoord ondernemen.

5 onbekende retailconcepten voor interieur
5 onbekende retailconcepten voor interieur
5 onbekende retailconcepten voor interieur

Ben je te druk voor een bezoekje aan Parijs? Ook Merci is online: www.merci-merci.com


4 | ANTHROPOLOGIE | Veel damesmode en hier en daar wat interieurproducten, dus geen traditionele interieurzaak. Dat is misschien meteen ook het succes van Anthropologie. De sfeer n deze zeer ruim opgezette winkels is een mix van 'Hippie' en 'Marie-Claire'. De doelgroep is dan ook de 'Marie-Claire-vrouw'. Dit Amerikaanse concept heeft talloze filialen in de VS. De winkelstyling is overigens heel goed gedaan: nonchalant en inspirerend. Kort samengevat: een goede combinatie van mode en interieur. Ik ken geen Nederlandse equivalent... Anyone? ...

5 onbekende retailconcepten voor interieur

De dichtstbijzijnde shop is in Londen, de webshop is gelukkig grenzenloos: www.anthropologie.eu.

Nog meer interieur RETAILCONCEPTEN die wij in Nederland niet kennen, maar zeker een bezoek waard zijn.

Trendwatching: onderdeel van jouw vak
De malaise in de retail interieurbranche dwingt ons als interieurprofessionals tot nieuwe en innovatieve concepten. Reizen en trendwatching helpen je bij het ontwikkelen van visie. Kennis van Trendwatching hoort in jouw bagage thuis. Bij NIA ontwikkel je in 3 dagen al een veel bredere blik op de interieurtoekomst...

auteur: René Verhoeven
René reist de hele wereld over om inspiratie op te snuiven en kennis te maken met ander culturen. Deze wereldreiziger is geïnteresseerd architectuur, retailconcepten, food, mode en kunst. René is directeur van de NIA ACADEMIE en heeft een passie voor het ontwikkelen van onderwijs.

5 onbekende retailconcepten voor interieur