Trend Beacons Christine Boland voor AW 15-16

Monique Tieleman  dinsdag 29 juli 2014

MuiMui-AW14Eind juni presenteerde trendanalist Christine Boland haar 'Trend Beacons, a glimpse of a new era' voor Fashion & Design AW '15-'16. Christine startte met een recapitulatie van het wereldnieuws, waarin ze concepten en tijdsgeest vangt en vormtaal leest. Haar samenvattende oordeel: we worden positiever.

Uit al het nieuws destilleert Christine vier 'trend beacons' die zij vertaalde naar fashion en design. Ook in kleur ziet Christine transitie terug. Begin deze eeuw zaten we in een 'blauwe' periode. De transitie waar we nu inzitten laat groen in alle verschijningsvormen zien. In seizoen '15/'16 heeft een groot deel van de groenkleuren al geel in zich maar in de toekomst zal er nog veel meer geel te zien zijn. 

New Start
Beacon 'New Start' is onderverdeeld in twee thema's die in de winter doorlopen vanuit zomer 2015. De 'New Aestetics' zijn pure & plain, als een blank canvas. Dessins zijn rustig en verfijnd, bijvoorbeeld met ragfijne lijntjes, barely there. Het thema speelt met leegte en perforatie. Subtiele kleuraccenten als Hermès oranje en zachtroze, gebruikt op poederige grijzen en neutrals. Details in donker bloedrood en zeer donker blauw. Spelen met gelaagdheid, schaduw en licht. Puur en stil, mét een understatement: een dikke zool, één materiaal van top tot teen, tactiliteit, vouwen, ovalen. De vormen zijn geïnspireerd op die van enveloppen.

New-Start-New-Aesthetics
Bekende labels die binnen dit thema passen zijn Jill Sander, Cos en Celine. De laatste heeft met haar Phoebe Philo een grote schare fans verzameld die liefkozend Philophiles worden genoemd. v.l.n.r. Delpozo, Maison Martin Margiela, Pillow van Roderick Vos en Celine.

Het thema [Geo]Metrics is als een nieuw kubisme; Malevitch revisited. De vormtaal laat dingen van meerdere kanten zien, waarbij het draait om kleine details. Colour blocking, layered lines, stapelen, graphic blokken, doorgestikt textiel. Onderdeel hiervan is 'Neo Metric': nieuwe ruiten die de ritmes van architectuur weerspiegelen; ritmes met hier en daar signaalmomenten. De signalen zijn helder en simpel, een 'simplification of visualisation'.

New-Start-Geo-Metrics
v.l.n.r. Suprematism Malevich, Unknown via Pinterest, Derek Lam en unknown via NYFW. 

Togetherness
Ook dit beacon loopt door vanuit zomer '15, en is doorontwikkeld naar 'Kindred Grounds', de zoektocht naar gemeenschappelijke grond. Belangrijk is fysiek samenzijn; voorwaarden hiervoor zijn handgemaakt, alledaags en menselijke maat. Het is analoog, realtime en verwant met holistisch denken, 'heritage' en zelfexpressie.

Togetherness-Kindred-Grounds
Links en rechts Calvin Klein, midden Kinfolk. 

'Oer'natuur van Scandinavië en IJsland, samenzijn met de elementen, mooie dingen maken met wat je vindt, de dessins liggen aan je voeten. Het verleden komt terug via sagen, legendes en mythen (en daarmee ook de Vikingen die je in de zomer van 2016 ziet terugkomen). Vormen zijn beschermend en omhullend met materialen als (fake)bont, jaquards, tweeds en breisels van mohair. De kleurfamilies zijn tonen uit de natuur met neutralen, veel groenen (die neigen naar geel), blauw en verkoold zwart in natuurlijke patronen en (foto)prints van marmer en berken. Ook hier accenten in rood en gebruik van ruiten, op een traditionele manier in onder andere tweeds & shetlands. Alles bij elkaar leidt het tot hyper luxury outdoor met tekens en symbolen, rauw en verfijnd.

Togetherness-Kindred-Grounds-2
De oernatuur van de 'Nordics' in het beacon 'Togetherness'. De nalatenschap van sagen en legendes is ook terug te zien in de schitterende fotoserie 'Weather Diaries' van Cooper&Gorfer voor de Nordic Fashion Biennale 2014. v.l.n.r. Alexander McQueen, unknown, New Kenzo, lichen via Yellow Laurie en Gucci. 

[HI]Story
Het thema 'dreamagination' binnen het beacon [HI]story reflecteert het verleden en laat verscholen schoonheid zien. Je maakt je eigen verhaal, bepaalt je eigen profiel; storytelling en personal branding. 'Live your dream, like a dreamer.' Hier vind je de conceptstores terug, het podium voor curated consumption, maar ook de creaties tussen nieuw en vintage/retro. Opnieuw vormgegeven beeld in pixels, 3D en dubbelbeeld zorgen voor vervreemding en gelaagdheid, net zoals de combinatie van materialen en toepassingen. Schoonheid zit letterlijk aan de binnenkant.

History-1
v.l.n.r. de vervreemding van een plastic tas als landschap door fotograaf Vilde Rolfsen, top en jurk van Braganza, Natura Morte door Studio Sybrandy, schilderij door Catrin Welz-Stein.  

Dessins en prints zijn een hybride van geschiedenis en kunst naast beeld van onder een nanomicroscoop - denk bevshots naast Klimt. Kunst wordt gerecycled en in collages hergegroepeerd. Ornamenten, bloemen en dreamy paintings in rijke, warme kleuren, gecombineerd met lichtere tinten. Groenblauwen, groengroenen en diverse tonen paars. Pop-art als gepersonaliseerde narratieve kunst: my message.

HIstory-Dreamagination
v.l.n.r. Bevshots, collage 'Using Klimt' door Pamela Spiro-Wagner, schoenen Dior, Burberry via WGSN.

New Territory
Dit lijkt nergens op! In het thema 'shifting perspective' binnen het beacon New Territory gebeuren dingen die we nooit eerder zijn tegengekomen. Alles is nieuw en never seen before. Films als 'Hunger Games', vegetarisch vlees, zo'n beetje alles wat Roosegaarde ontwerpt. Christine heeft het over een hybride trialoog. Het kernwoord is samenbrengen.

New-Territory-1
v.l.n.r. Vionnet, Nike Free Flyknit 3.0 en Liquid Light by Malin Bobeck. 

Biomimicry, zintuigen op de proef stellen, inzoomen en het onzichtbare zien. Spannende, nieuwe materialen die tot ongeëvenaarde creaties leiden. Spelen met licht, reflectie en beweging. Alles is licht en luchtig; gepantserde high tech waarbij functie en tactiliteit voorop staan. Lichte kleuren, holografisch, zilver en pastelFEL, gecombineerd met zachtroze.

New-Territory-2
v.l.n.r. Vernieuwing komt op alle vlakken voor. Zo zijn er ook nieuwe vormen en toepassingen van make-up zoals holografische nagellak en draait alles om smart fabrics. 'to create the unprecetended'.   

Begin oktober organiseert Appletizer de trendpresentatie consumententrends van Christine Bolland. Wij zijn benieuwd of zij na de grote tragedie met vlucht MH17 nog steeds de positieve beweging vooruit ziet. Vooralsnog zien deze trends er veelbelovend uit. Vooral met de gemene deler 'zachtroze', die in ieder thema in meer of mindere mate terugkomt, lijkt het of we meer en meer door een roze bril kijken.