Gespot op de Modefabriek

Carin Frijters  maandag 21 juli 2014

Zondag 13 en maandag 14 juli waren we met RetailTheater op de zomereditie van vakbeurs de Modefabriek in Amsterdam. Met ruim 16.500 bezoekers, meer dan 600 merken en een oppervlakte van 40.000m2, is het de grootste modebeurs van Nederland, waar niet alleen de nieuwste trends op modegebied, maar ook de recentste ontwikkelingen in design en retail voorbijkomen.

Op de ModeFabriek was er veel aandacht voor vakmanschap en kwaliteit, voor originaliteit, customizing en details, maar ook voor duurzaamheid en groen. Dat zag je terug in de vele bloemen en planten op de beursvloer en in de kleurkeuzes bij de modecollecties. Opvallend waren de mannen met grote baarden. Die waren er vorige edities ook al, maar nu waren de baarden nog voller en langer en gingen ze gepaard met blote enkels in kekke stappers.

We zijn voorlopig nog niet uitgepraat over de Modefabriek. De komende tijd wijden we er nog twee posts aan. Eén aan trends op het gebied van merchandise en één aan de visie van trendforecaster en retailspecialiste Judith ter Haar, die het Retail Future Home-gedeelte op de Modefabriek inrichtte.

Hieronder een impressie van de zaken die ons opvielen:

Mano-Macchiato

↑↓ "Masters and rebels in the art of leather finishing. Beyond conventional techniques Mano Macchiato turns leather finishing into a true art form." www.manomacchiato.com

house-of-denimHouse of Denim

mannen-baarden
mannen met baarden en...

stub001-2

↑↓ Ubuntu academy Cape Town: een crossover tussen kunst, design en verhalen in woord en beeld, met onder andere STUB and Kuyichi Lovetheworld. www.ubuntutalent.org/stub001

stub001

horecaplein
horecaplein

gespot-modefabriek

spijkerbrij

↑↓ ReUse & Reduce: met 'Spijkerbrij' ervaar je het hele proces om van oude afgedankte spijkerbroeken weer een nieuw product te maken.

spijkerbrij2
Een mooie, duurzame verzameling van Spijkerbrij.


Alle beelden zijn van Saskia Hogevondermede-eigenaar van Stijl retail design en retailstylist bij RetailTheater. Ze is ruim twintig jaar werkzaam in de retail. Het visueel maken van een boodschap is en blijft een boeiende uitdaging die elke keer weer tot verrassend resultaat leidt. Retailmerchandise is nooit hetzelfde en blijft altijd inspireren. Beeld is haar passie, fotografie haar hobby.

Carin Frijters is initiator van RetailTheater en eigenaar van CF retail; zij is een expert op het gebied van retailconcept ontwikkeling en de auteur van het boek 'Prikkel de Koopknop'. Carin kan worden ingezet voor een creatieve injectie in retailbedrijven, interim- en projectadvies, inspiratie, lezingen en workshops. Meer informatie: www.cfretailadvies.nl, Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. of bel 06 22991709.

mastercourse-retail-banner-2014-3

Een succesvol retailconcept neerzetten? Dat leer je in de Mastercourse 'De winkel als theater' van Carin Frijters; een aanrader voor retailers, ontwerpers, visual merchandisers, stylisten, formulemanagers... In september starten 9 nieuwe lessen, er is nog plek! Lees meer